וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה חשף שחיתות נוספת של אולמרט

אביטל שוסהיים ופנחס וולף

27.8.2008 / 10:09

דו"ח מבקר המדינה קובע כי אולמרט ועוזריו במשרד התמ"ת התערבו באופן לא ראוי בקידום פרויקט התיירות "אקווריה" בדרום

"שר התמ"ת אהוד אולמרט התערב במישרין או באמצעות עוזריו בפעילות מרכז ההשקעות בעניין אקווריה, באופן שיכול היה להתפרש כהוראה או כהנחיה לביצוע וכביטוי להפעלת לחץ על ידי השר או מטעמו" – כך קובע מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בדו"ח ביקורת על פרויקט התיירות אקווריה, שהיה אמור להיבנות בדרום על ידי היזם ואיש חיל האוויר לשעבר רן רונן (פקר).

בנוסף, טוען המבקר, קיבל הפרויקט הקלות ניכרות ממינהל מקרקעי ישראל, משרד התיירות ומשרד הפנים, וקודם באופן בלתי ראוי על ידי התערבותם של מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז אביגדור יצחקי ועוזרו של אולמרט דאז, עובד יחזקאל, שמשמש היום בתפקיד מזכיר הממשלה.

לפי הדו"ח, פרויקט אקווריה הוא יוזמה של יזמים אמריקאים, שמינו ב-2002 את רן פקר כנציגם וכמקדם הפרויקט בישראל. פרויקט התיירות היה אמור לקום בשטח קיבוץ איילות מצפון לאילת ולכלול אטרקציות ומתקנים בפארקים נושאיים, מגרשי גולף, מרכז כנסים ואמפיתיאטרון בשטח של 1,300 דונמים.

לפי הדו"ח, מרבית הבדיקות הכלכליות של פרויקט אקווריה שערכו הבנק לפיתוח ותעשייה ויועצים מהארץ ומארה"ב בין השנים 2004 ל-2007, בהזמנת משרד התיירות ומינהל מקרקעי ישראל הצביעו על אי כדאיותו של הפרויקט, על רווחיות שולית ליזם ועל הפסד לחברת אקווריה. למרות כל זאת, קובע המבקר, המשיך משרד התיירות לקדם את הפרויקט במתכונת הכוללת שהציע היזם. חטיבת הקרקע נמסרה לחברת אקווריה ללא מכרז, על אף הקושי להעריך את מספר המבקרים ואת הסכום שיוציאו באתר. עד לאוגוסט 2007 אושרו התכניות של הפרויקט והוסכם על מענק של כ-30 מיליון דולרים שתקבל חברת אקווריה מהמדינה והטבות נוספות.

"עובד יחזקאל פעל בניגוד לתקנות"

מרכז ההשקעות במשרד התמ"ת, שתפקידו לעודד יוזמות תיירותיות על ידי מתן מעמד של "מפעל מאושר" הזוכה במענקים ובהטבות אחרות, קידם את הפרויקט על אף שתנאי הכדאיות הכלכלית לא התקיים. עובד יחזקאל, עוזר שר התמ"ת דאז וכיום מזכיר הממשלה, פנה ביולי 2003 בניגוד לתקנות שירות המדינה למנהל מרכז ההשקעות שמואל מרדכי, וקבע כי יש לקבוע את מעמד הפרויקט כמפעל מאושר ולתת לו מענק כנדרש. ההתערבות נעשתה לפני פרסום הבדיקות הכלכליות, ובטרם ניתנה המלצה של ועדת ההשקעות במשרד התיירות וללא דיון מוקדם במרכז ההשקעות עצמו.

באוגוסט 2003 פנה היזם לשר התמ"ת דאז, ראש הממשלה אהוד אולמרט, בבקשה שיכתוב מכתב תמיכה באקווריה שיופנה לבנק אמריקאי בנוגע למתן אשראי ליזם. עוזר של שר התמ"ת, דורון שופן, פנה למרכז ההשקעות בבקשה שיכתוב את מכתב ההמלצה "מאחר שהנושא נמצא בסדר עדיפויות עליון אצל השר", זאת, שוב, בטרם גיבשו משרדי הממשלה ומרכז ההשקעות את עמדתם בנוגע לפרויקט.

עוד מצא משרד מבקר המדינה, כי הבדיקות לא הביאו בחשבון את מלוא הוצאות היזם, בהיקף של עשרות מיליוני דולרים, בגין עלות הקרקע או עבודות פיתוח. בסופו של דבר, תוצאות הבדיקה היו מוטות לטובת הפרויקט והיזם.

לפי הדו"ח, גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז אביגדור יצחקי "נקט בדרך לא ראויה והפעיל לחצים" על קיבוץ אילות כדי שיסיר את עתירתו נגד בניית הפרויקט שעתיד היה לקום על אדמותיו.

"הדו"ח מעלה שאלות חמורות"

משלכת ראש הממשלה נמסר בתגובה לדו"ח, כי "ראשי משרד התמ"ת דאז, סברו ועדיין סבורים, כי תפקידם היה לקדם פרויקטים מסוג 'אקווריה' והם לא שינו את דעתם. הדו"ח התקבל ואנו נלמד אותו ואת ממצאיו בתקופה הקרובה. נציין רק כי משרדי ממשלה רבים היו שותפים לשלבי התכנון השונים של פרויקט "אקווריה", ולאחר בדיקות היתכנות שונות הסכימו משרדי התיירות והאוצר כי יש לקדם פרויקט זה. כך סברו גם מומחים חיצוניים שונים, כפי שעולה מהדוח". עוד נמסר, כי על פי תפיסה מקצועית זו - ובשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה האחרים שהיו מעורבים בנושא - פעל גם משרד התמ"ת על עובדיו".

נציגת מחוז הקיבוצים במפלגת העבודה, ח"כ אורית נוקד, פנתה ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ מיכאל איתן (ליכוד), בדרישה לקיים דיון מיוחד של הוועדה עוד במהלך הפגרה, כדי לדון בדו"ח "אקווריה". "הדו"ח מעלה שאלות חמורות ביותר בנוגע לאופן ולדרך קבלת ההחלטות במשרדי הממשלה", אמרה נוקד. "היום, נרמסו זכויות קיבוץ אילות על הקרקע. מחר כל אחד מאיתנו יכול להיות קורבן".

בתוך כך, הודיע יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ח"כ מיכאל איתן (ליכוד), כי יכנס את הוועדה ביום שלישי הקרוב לדיון בממצאי הדו"ח. לדבריו, "ממצאי המבקר מעלים תמונה של מנהל ציבורי מסורבל שאינו מתפקד כנדרש. הממצאים מעלים גם תמונה של דרג פוליטי שבמקום לתקן את הפגמים במנהל הציבורי ולהבריאם הוא מנצל את חולשותיו כדי לקדם יזמים מקורבים על בסיס אישי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully