וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל נוסעי המטוס הסודני החטוף שוחררו

טלי גולדשטין וניר יהב

27.8.2008 / 11:30

10 חמושים חטפו את המטוס, שהמריא מדרפור לחרטום ועליו 97 נוסעים, והנחיתו אותו בלוב. "נוסעים מהמטוס החטוף נראו יוצאים ממנו"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

חוטפי מטוס הנוסעים הסודני שיחררו את כל נוסעים, כך דיווחה הבוקר (רביעי) סוכנות הידיעות הצרפתית. בתחילה, סירבו החוטפים לשחרר נוסעים או לפתוח את דלתות המטוס. לפי הדיווחים, לאחר 12 שעות בהן היו סגורים במטוס ומערכת המיזוג קרסה, מספר נוסעים התעלפו. עם זאת, שבעת אנשי צוות המטוס עדיין מוחזקים בידי החוטפים.

בתוך כך, דרשו הלילה החוטפים לתדלק את המטוס בשדה התעופה בלוב ולהמשיך לפריז, כך דיווחה סוכנות הידיעות הלובית. המטוס נחטף אמש בידי 10 חמושים החברים במחתרת מורדים סודנית לאחר שהמריא אתמול אחר הצהריים מהעיר נייאלה שבדרום דרפור בדרכו לבירה חרטום. מטוס הבואינג 737 של חברת התעופה הפרטית "סאן אייר" נחטף זמן קצר אחרי ההמראה. הוא קיבל אישור לנחות בלוב בשדה התעופה הצבאי "אל-כפרה" בדרום מזרח המדינה מאחר שהיה זקוק לתדלק. על המטוס היו 97 נוסעים ושבעה אנשי צוות, בהם שלושה מפקדים בכירים בארגון מורדים לשעבר בדרפור.

החוטפים, שסירבו לדבר ישירות עם רשויות לוב, אמרו כי הם משתייכים לתנועת צבא השחרור הסודני (SLA ), שמנהיגה הגולה עבדל וואחיד מוחמד נור מתגורר בפריז. "טייס המטוס ציין כי החוטפים, שמספרם 10 או יותר, אמרו כי הם משתייכים לתנועה. החוטפים טוענים כי הם פועלים בשיתוף פעולה עם נור ורוצים להצטרף אליו בפריז", אמר חאלד ססאיה, מנהל שדה התעופה הלובי.

נור, שקבוצתו היא אחת משתי תנועות המרד הגדולות בדרפור, הכחיש כי הוא מעורב בחטיפה. "אנו מכחישים כל מעובות ואחריות בפעולה זו. איננו תומכים בסיכון חיי אזרחים סודנים בשום מצב", אמר נור מביתו בפריז.

איברהים אל-חילו, מפקד ב-SLA, אמר כי חטיפת המטוס היא תוצאה צפויה של דיכוי הממשלה בדרפור. "זוהי התגובה למה שהממשלה עושה לעקורים במחנות בנייאלה", אמר.

מוחמד בשיר, מהפלג "מינה מינאווי" המשתייך ל- SLM , מסר כי שלושה בכירים בתנועה נמצאים אף הם על המטוס החטוף, ללא קשר לחוטפים. השלושה הם יועץ בתנועה, האחראי לענייני אדמות בתנועה ואחד מאדריכלי הסכם השלום בדרפור מ-2006. מינה מינאווי היה בזמנו אחד ממנהיגי קבוצות המורדים המשפיעים ביותר שחתמו על הסכם השלום. רוב חברי התנועה דחו את ההסכם.

לאחר החתימה על הסכם השלום, ה-SLM הפכה לשותפה בממשלה בחרטום ביחד עם מפלגת הקונגרס הלאומי וקבוצת מורדים לשעבר נוספת. מינה עצמו עזב את חרטום לפני חודשים והרחיק עצמו מהממשלה.

בדרפור מתנהלת מאז 2003 מלחמת אזרחים, בה נוטלות חלק מליציות הג'נג'וויד הפונדמנטליסטיות, שלפי בית הדין הבינלאומי בהאג פועלות לפי הוראותיו הישירות של נשיא סודן עומר אל בשיר נגד אזרחים מקומיים. המורדים הדרפורים, שרובם אינם ערבים, משיבים אש. לפי ההערכות, כ-300 אלף איש איבדו את חייהם ברצח עם בפיקודו של אל בשיר, נגדו הוגש כתב אישום לבית הדין הבינלאומי על רצח עם. בחמש השנים האחרונות גם הפכו 2.5 מיליון בני אדם לפליטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully