וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיסר מרקוס אורליוס נחשף לציבור

טלי גולדשטין

26.8.2008 / 19:14

שרידי פסל של הקיסר האהוד התגלו בעיר העתיקה סגלסוס שבטורקיה. אורליוס שלט בין השנים 161-180 לספירה והיה ידוע בצניעותו

ראש, זרוע ימנית ורגליים של פסל ענק של הקיסר הרומאי מרקוס אורליוס (161-180 לספירה) נתגלו על ידי ארכיאולוגים בעיר העתיקה סגלסוס שבטורקיה. ה"טלגרף" הבריטי דיווח היום (שלישי) כי הפסל בגובה 4.5 מטרים, היה ממוקם בתחילה בפריג'דריום, החדר הקר והגדול ביותר במרחצאות הרומים בסגלסוס, בה נמצאו בעבר שני פסלים אחרים.

הארכיאולוגים סבורים כעת כי הפריג'דריום הכיל אוצר גלום של הזמן העתיק - גלריה של פסלים גדולים של קיסרים לאורך הקירות .

מרקוס אורליוס - גם פילוסוף

מרקוס אורליוס, שדמותו מככבת בסרט "גלדיאטור" משנת 2000, היה מן הנאורים שבשליטי רומא. הוא הושפע מכתביו של הפילוסוף אפיקטטוס, והפך לפילוסוף סטואי. הוא ניהל אורח חיים צנוע, וראה מתפקידו לדאוג לחינוכם של הדורות הבאים. מרקוס אורליוס גילם את רעיון השליט- הפילוסוף שבכתבי אפלטון. הוא כתב את יצירתו "הרהורים" עבור עצמו, כמדריך לשיפור אישיותו והתנהגותו. אך יצירה זו הפכה לחלק של הספרות הסטואית, ושל תורת המוסר בפילוסופיה הרומית.

קיסרי רומא שאפו לפאר ולהנציח את שמם והדרך היחידה לממש מטרה זו הייתה האמנות. הקיסרים בנו פסלים ומבנים שונים שבהם תוארו. מארקוס אורליוס בנה פסל בדמותו הניצב במרכז רומא. בפסל זה הוא מתואר כרוכב על סוס ונואם אל העם.

סגלסוס, הנמצאת גבוה בהרי טורוס שבדרום טורקיה, נהרסה, על מרחצאותיה, ברעידת אדמה שפקדה את האזור בין 540-620 לספירה. שריד גדול של הפסל התגלה ב-20 באוגוסט כשזוג רגלי שיש עצומות, שבורות מעל הברך ועטויות מגפיים צבאיות מעור אריה, ומגנים צצו בין ההריסות. ראש בעל עיניים בולטות וזקן פרוע התגלה בסמוך ולאחריו זרוע יד ימין נושאת גלובוס.

בשנה שעברה, מצא צוות הארכיאולוגים שיירים של פסל גדול של הקיסר אדריאנוס באותו אתר. לפני מספר שבועות נמצאו ראש וזרוע השייכים לאשתו של הקיסר אנטוניוס פיוס, פאוסטינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully