וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוסיה מנסה למחוק את גאורגיה מהמפה"

גיל קדרון וטלי גולדשטין

27.8.2008 / 0:04

נשיא רוסיה מדוודב הכיר בעצמאות החבלים הבדלנים בגאורגיה. סאאקשווילי: "רוסיה מנסה לשנות את גבולות אירופה כמו גרמניה הנאצית"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

העימות בקווקז עבר מפסים של מלחמה לפסים של דיפלומטיה, אולם מסרב לשכוך. נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב הודיע היום (שלישי) כי ארצו מכירה בעצמאותם של החבלים הבדלנים של גאורגיה, דרום אוסטיה ואבחזיה. משרד החוץ הגאורגי כינה החלטה זו כ"סיפוח ברור של חלקים מגאורגיה".

מדוודב הורה למשרד החוץ להקים קשרים דיפלומטיים רשמים עם דרום אוסטיה ואבחזיה, ולמשרד הביטחון "לשמר בשטחיהם את השלום עד שהסכמי שיתוף פעולה ייחתמו בין הצדדים".

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר היום כי לא סביר שרוסיה תאלץ להתמודד עם בידוד בינלאומי בעקבות החלטתה להכיר בעצמאות החבלים הבדלניים של גאורגיה, דרום אוסטיה ואבחזיה. "אני מאמין שההגיון הבריא ישלוט", אמר. עוד הוסיף כי רוסיה אינה מצפה להתאחד עם המחוזות הבדלניים אבחזיה ודרום אוסטיה בעקבות ההכרתה בעצמאותם. "הנושא לא עלה בפנינו על ידי מנהיגי המחוזות ואיני חושב שיעלה בעתיד", אמר לברוב.

לברוב אמר גם כי הכוחות הרוסיים ייסוגו משטח גאורגיה ברגע שמנגנון ביטחון יעיל לשמירה על השלום יוצב במדינה. "נסכים לדון במשטר בינלאומי שיהיה אפקטיבי דיו ואז אני מאמין שניסוג", אמר. עוד הוסיף כי רוסיה רוצה להשאיר את כוחותיה באזורי החיץ בתוך גאורגיה כאזהרה מוקדמת אם גאורגיה תפתח שוב ב"הרפתקה צבאית". ואילו מדוודב אמר כי אינו מפחד מאפשרות של מלחמה קרה חדשה עם המערב בעקבות ההחלטה, אך אינו מבקש ליזום כזו באופן מכוון.

כרוניקה של מלחמה

נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי אמר בתגובה להחלטת רוסיה כי האחרונה מנסה "לשנות את גבולות אירופה בכוח". את הדברים אמר סאאקשווילי בנאום טלוויזיוני לאומה. לדבריו, הכרזת רוסיה היא "אינה חוקית בעליל" והתחייב לפתוח ב"מאבק של שלום" על מנת לשקם את הריבונות הטריטוריאלית של גאורגיה.

סאאקשווילי האשים את רוסיה בכך שהיא מנסה "לחלק את גאורגיה, לחתור תחת הערכים הבסיסיים שלה ולמחוק אותה מהמפה". "המהלך של רוסיה הוא לחלוטין לא חוקי ואין לו כל בסיס חוקי מבחינת גאורגיה ומבחינת העולם כולו. רוסיה עשתה טעות אסטרטגית יוצאת דופן והזיקה למעמדה בקהילה הבינלאומית", הוסיף.

סאאקשווילי תאר את הכרת העצמאות של החבלים הבדלניים על ידי רוסיה כ"ניסיון הראשון באירופה, לאחר גרמניה הנאצית וברית המועצות הסובייטית, לשנות את גבולות אירופה בכוח".

האיחוד האירופי פרסם הערב הודעת גינוי להכרזתה של רוסיה לפיה היא מכירה בעצמאותם של המחוזות הבדלניים דרום אוסטיה, ואבחזיה. כך פרסמה לשכתו של נשיא צרפת ניקולא סרקוזי שמכהן כנשיא התורן של האיחוד האירופי.

גם בריטניה מיהרה להודיע כי היא דוחה את ההכרזה של מדוודב. "אנו מודיעים על תמיכתנו בריבונות ובשלמות הטריטוריאלית של גאורגיה", הודיע משרד החוץ הבריטי. "מדובר בהפרה רוסית של התחייבויותיה במועצת הביטחון של האו"ם, שאינה תורמת בדבר לתהליך השלום בקווקז". קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל גינתה אף היא את החלטת רוסיה. שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס כינתה את החלטת רוסיה "מצערת".

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש גינה את החלטת רוסיה להכיר בעצמאות החבלים הבדלניים דרום אוסטיה ואבחזיה. בהצהרה מיוחדת שמסר מחוותו שבטקסס, אמר בוש כי החלטת רוסיה אינה תואמת את הסכם הפסקת האש ואת החלטות האו"ם להן הסכימה רוסיה לציית. לדברי בוש, החלטת רוסיה מחריפה את המתיחות ומסבכת את המשא ומתן בין המדינות המעורבות בסכסוך.

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארצות הברית הסנאטור ברק אובמה אמר כי יש לבודד את רוסיה עוד יותר על רקע החלטתה. "אני מגנה את החלטת רוסיה להכיר בעצמאות דרום אוסטיה ואבחזיה וקורא למדינות העולם לא להכיר בלגיטימיות של ההחלטה", אמר. אובמה הוסיף כי על ארה"ב לכנס באופן מיידי את מועצת הביטחון של האו"ם על מנת לגנות את החלטת מוסקבה.

מדובר בהחרפת המשבר בין רוסיה וארה"ב, שרואה בגאורגיה בעלת ברית אסטרטגית בקווקז, בה עובר צינור נפט שמקורו בים הכספי לחופי אזרבייג'ן. בחודשים האחרונים החלה גאורגיה בתהליך הצטרפות לברית הצפון אטלנטית (נאט"ו), תהליך שלפי הכרזות בכירי נאט"ו יואץ בשבועות הקרובים.

"כוחות שלום" רוסיים

עוד לפני הפלישה הרוסית לגאורגיה, הוצבו כוחות רוסים בדרום אוסטיה ובאבחזיה, תחת ההגדרה של כוחות שלום. עם נסיגת הצבא הרוסי הכריז מדוודב כי צבא גאורגיה לא יורשה לשוב לחבלים. לפי סוכנויות הידיעות, תושבי אבחזיה יצאו לחגוג ברחובות לאחר היוודע ההודעה הרוסית.

ב-7 באוגוסט פרצה מלחמה בין רוסיה וגאורגיה, לאחר שהאחרונה הכניסה כוחות למחוזות הבדלנים. רוב התושבים מחזיקים באזרחות רוסית, והמליציות הבדלניות ממומנות על ידי הממשלה הרוסית, שמשתמשת בהן כמנוף ללחץ על הממשלה הגאורגית הפרו מערבית, שפועלת להצטרף לברית נאט"ו.

במהלך שבועיים של לחימה כבשה רוסיה את דרום אוסטיה ואבחזיה, ופלשה לשטחים גאורגים נרחבים, כאשר הצבא הגאורגי נמצא בנסיגה מתמדת. אלפי אזרחים גאורגים ותושבי דרום אוסטיה נהרגו, ומאות אלפים הפכו לעקורים.

לאחר שחתמו הצדדים על הסכם הפסקת אש בתיווך נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, טענה רוסיה כי אחד הסעיפים מאפשר לה להשאיר את כוחותיה בדרום אוסטיה ובאבחזיה, ובאזורי הביטחון שסביבם. כמו כן, הכוחות הרוסים הקימו מחסומים בשטחי גאורגיה עצמה והותירו נוכחות צבאית בעיר הנמל פוטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully