וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנים צורה

שאולה אשכנזי

26.8.2008 / 14:35

טקסים הופכים את היומיומי למקודש ויכולים לשאת את האדם למחוזות של שינוי. שאולה אשכנזי על טקס תה משונה ששינה את חייה

את תה הצמחים הראשון בחיי שתיתי בשנת 1972, במטבחה עמוס הצנצנות של אישה מוזרה, צמחונית אדוקה, מראשוני המורים הישראליים למדיטציה טרנסצנדנטלית, תורתו של המהרישי מהש יוגי. כנערה צעירה, הגעתי אליה נרגשת למדי ולאחר לגימת התה - טקס משונה ומרשים לזמנו - נכנסנו לחדר הסמוך בו דלקו נרות ובמשך כשעה ביצעתי בהדרכתה פעולות פשוטות אך משונות בעזרת מטפחת לבנה ופרחים שהבאתי איתי, שמעתי זמירות בשפה לא נודעת וקיבלתי את המנטרה שלי.

החוויה ההיא מוטמעת בזיכרוני כהזויה, עצומה, רוחנית, מרגשת ומעצימה, שנשאה אותי אל מה שמעבר לכל. זכיתי לחוות טקס מקודש טרנספורמטיבי. המשכתי לשתות הרבה תה צמחים ולימים הוביל אותי הזמן אל התרגול הבודהיסטי וללימוד הפסיכותרפיה הבודהיסטית.

הטקס כחווייה טרנספורמטיבית מתקיים משחר ההיסטוריה בהקשר דתי-תרבותי-מיתי ברחבי העולם במסורת האינדיאנית ובבודהיזם הטיבטי. בהקשר הטיפולי במערב, הוא לרוב בא לידי ביטוי בגלגולו המודרני כטקס וירטואלי - ההדמיה המודרכת. טקסים טיפוליים מודרניים מוטמעים גם במספר רב של תהליכים טיפוליים של ה-NLP - גישה אלטרנטיבית לפסיכותרפיה המובילה להתפתחות אישית ולשינוי ומתבססת על גמישות המוח ופתיחותו לשינויים באמצעות שימוש בדפוסי שפה ותקשורת.

לפרוץ מעבר להרגלים

בקליניקות רבות הטקס הוא אמצעי ריפוי, חווייה שבכוחה לעורר, לאפשר ולסמן שינוי, התרחשות המאפשרת לאדם לחזק את אמונו בכוח שמחוץ לו ובו בזמן להעצים את יכולותיו ותחושת העוצמה הפנימית שלו. טקס הוא שפה, עשייה סמלית, אוסף של אלמנטים שבצירופם יחד מקדמים פריצת דרך.

טקסים הופכים את היומיומי למיוחד, מקודש או מייצג. אני יכולה לאכול כריך בעודי צופה בטלוויזיה, או לחילופין לערוך לעצמי מקום בשולחן האוכל, להדליק נר ולקחת נשימה עמוקה ובעקבותיה הרהור והתבוננות בטוב הקיים סביבי לפני שאקח את הביס הראשון. גם זה טקס. בכוח הטקס לפרוץ מעבר להרגלים שלנו ולהציע מימדים חדשים.

לטקס מספר מרכיבים המסייעים להשגת השינוי, בהם: אובייקט טקסי – חפץ (ממשי או דמיוני) בעל משמעות, אולי מקודש, תנועת גוף שמניעה אנרגיות ומשחררת התניות, חזרתיות המבוצעת במצב תודעה של תשומת לב ויוצרת הטבעות מנטליות, שימוש בסימבולים קולקטיביים ו/או מסורתיים, בזירה ציבורית עם אנשים רבים או בפרטיות. אם יש עדים לטקס - עוצמתו מוגברת.

הטקס הוא רצף אירועים שמניע אנרגיות. רוב הטקסים כוללים את שלב הקרקוע, הערכת המצב הקיים, איסוף אנרגיית ריפוי, הכוונת האנרגיה (מסרי העצמה) והודייה/סגירת התהליך. השימוש בחפצים, סמלים ומטפורות מביא אל התהליך אמונה בכוח טראנספרסונלי שהוא חלק מתהליך הריפוי. הטקס מאפשר למטפל לכלול באסטרטגיה הטיפולית היבט רוחני ולקדם את הריפוי, תוך שימוש בשפת התת-מודע.

טקסיות בבודהיזם

הפסיכולוגיה הבודהיסטית מושתתת על העיקרון שרעיון ה"עצמי" הוא אשליה וזו מביאה לסוג של בורות, עיוורון מסוים לגבי ראיית המציאות כפי שהיא. ה"עצמי" הוא מבנה מנטלי אשלייתי שגורם לאדם לחוות סבל.

התרגול הבודהיסטי נועד לאמן אותנו להגיע מעבר ל'עצמי" ולעבוד לקראת הפחתת ההיאחזויות שלנו ושחרור המבנים המנטליים שתומכים בעולם האשלייתי. האימון הבודהיסטי יכול לכלול גם טקסים, שימוש באובייקטים טקסיים וסמלים. הבודהה כפסל או כדימוי הוא אובייקט להשראה ולמדיטציה בדרך לשחרור מהסבל.

בבודהיזם הטיבטי ובזרם הנקרא Pureland Buddhism. משתמשים הן בהדמיות והן באובייקטים מוחשיים: מנדלות, פסלים של התגלמויות הבודהה, הבודהיסאטווה וכל היצורים המיתולוגיים הרבים והצבעוניים, כלי נגינה וחפצים שונים ומשונים, שמהווים סמלים חיוניים בכל סוגי הטקסים.

בזרמים אחרים של הבודהיזם משתמשים בסמלים מנטליים: למשל, שלוש אבני החן של הבודהיזם: הבודהה, הדהארמה (הלימוד) והסנגהא (הקהילה). הצעד הראשון עבור מי שמבקש להיות בודהיסט הוא "לקיחת מחסה/מפלט". זוהי פעולה סמלית מנטלית המעוגנת בטקס שעובר מי שהופך לבודהיסט היוצר קשר עם האוניברסלי בדרכו לוויתור על העצמי.

הויתור על העצמי דורש שהאדם יתחבר למשהו גדול ממנו, גדול מן העצמי. שימוש בטקס או בהדמייה יכולים לאפשר זאת, באשר האדם ימצא ערוץ תקשורת ואמון כלפי מה שמעבר לעצמי. החווייה של הויתור על העצמי מביאה לפריצת דרך ולשינוי.

התרחשותו של שינוי

NLP כמודל תקשורת טיפולי נוצר בשנות ה-70 של המאה הקודמת בארה"ב על ידי ריצ'ארד בנדלר, לינגואיסט, וג'ון גרינדר, מתמטיקאי ואיש מחשבים. הם חקרו ולמדו התנהגויות ופעילויות של שלושה פסיכותרפיסטים מצליחים: וירג'יניה סאטיר, מטפלת משפחתית, פריץ פרלס, תרפיסט גשטאלט ומילטון אריקסון, גאון ההיפנותרפיה. ניתוח תוצאות המחקר שלהם הביא אותם לפתח מודלים טיפולים קצרי מועד המורכבים מתהליכים דמויי טקסים, שיושמו בהצלחה אדירה כמניעי טרנספורמציה.

מי שבא לקליניקה של מטפל ב-NLP מוצא את עצמו חווה שיחות, תשאולים ממוקדי- מטרה ותהליכים דמויי טקסים המשתפים את המודע, התת-מודע והגוף. השילוב מעניין, מפתיע ואפקטיבי ביותר להשגת המטרות.

אחד התהליכים העוצמתיים שמציע ה-NLP לשחרור מאמונות מגבילות מוביל את המונחה במסלול שלאורכו הוא בוחן את אמונותיו. בין היתר, הוא מבקר ב"מוזיאון האמונות העתיקות" שלו, מבקר בתחנה המייצגת את "המרחב המקודש" בו נמצאים ערכים ועקרונות החשובים לו ובמהלך הטקס החילוני המרתק הזה, הוא עובר טרנספורמציה בה תת-המודע שלו מטמיע אמונה חדשה, רצויה, מעצימה ומקדמת. החוויה הטקסית המיוחדת ועם זאת הפשוטה, מאפשרת למידה חדשה, התנהגות חדשה ולפיכך השגת תוצאה חדשה. במלים אחרות: מושג השינוי המבוקש.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

גישה ישירה לתת המודע

זוכרים את ה"חכם" שפגשתם בשדה הפרחים? או שמה היתה זו הקוסמת הטובה שפגשתם בהרים, מול הנוף הנפלא של עמק ושמים? ואולי זה היה המלאך-השומר שלכם שחיכה לכם על כר דשא ירוק ובידו קופסה של מתנות?

רובנו התנסינו במסע של דמיון מודרך, שהחל בהרפיית הגוף ומשהושגה השלווה העמוקה, נולדה הסיטואציה ואוכלסה בתפאורה: נופים, אנשים, בעלי חיים מראות והתרחשויות. בהמשך נשמעו הצהרות ומסרים מעצימים ומקדמים, הכל על פי הצורך הטיפולי.

מסע טקסי המתבצע בהדמיה מודרכת מהסוג הזה, מאפשר גישה קלה ומהירה אל תת-המודע ולעתים כולל שיחה בה מתקבל מידע חשוב למטפל ולמטופל המשביח את התהליך הטיפולי. בעזרת תת-המודע, יכול המטופל לבדוק מראש אפקטיביות של צעדים בהם ינקוט בהמשך דרכו. אנחנו יכולים להתנסות בחווייה חדשה, לבקר באיזור של אי-נוחות עבורנו ולאחר ששרדנו את החוויה, לקחת את הלמידה ממנה וליישם אותה במציאות.

במהלך הטקס הוירטואלי של ההדמיה אפשר ללכת קדימה ואחורה בזמן, לחוות ולתקן חוויות עבר, להרחיב את הדמיון, להגדיל כישורים יצירתיים, כושר ופתיחות ללמידה, לחדד התבוננות, לגלות חוזק, לחוות היבטים חדשים של האישיות, לפתור בעיות ולקבל החלטות, להעמיק רגשות חיוביים וכל זאת תוך חירות וספונטניות והיעדר-שיפוטיות, שהרי המסע הזה מובל על ידי הדמיון והאינטואיציה, סגניו המלכותיים של תת-המודע. היכולת של רובנו לחוות וירטואלית טקס מקודש באמצעות הדמייה, הופכת את הכלי הטיפולי הזה לזמין וקל ליישום.

שאולה אשכנזי היא מטפלת מוסמכת בקינסיולוגיה חינוכית, שיחהתרפיה בודהיסטית-יישומית, מבע-כתיבה, NLP, יוצרת ומשוררת ("פולחן מלכה שחורה" - מסע כל-אישה הנודדת בין תחנות חייה (שירים, גוונים 2003). אם לנגה ולדפנה, חווה ולומדת שינוי כדרך חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully