וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: "נחושים לפתור המחלוקת על הגולן"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

25.8.2008 / 21:29

בתגובה הסורית הרשמית הראשונה למשא ומתן עם ישראל, אמר שר החוץ הסורי כי "עיקר המחלוקת הוא כמה שטח כבשה ישראל"

"עיקר המחלוקת במשא ומתן העקיף בין ישראל לסוריה הוא כמה מן האדמה הסורית נכבשה על ידי ישראל" כך אמר היום (שני) שר החוץ הסורי וואליד אל-מועלם. בתגובה הסורית הרשמית הראשונה בנושא שיחות המו"מ בתיווך הטורקי, אמר מועלם כי שני הצדדים מחפשים פתרון לרמת גולן. "אנו מרגישים ששני הצדדים נחושים לפתור את חילוקי הדעות, והראשונה בהן היא קביעת הגבול של ה-4 ביוני, 1967", אמר מועלם לאחר פגישתו עם שר החוץ הצרפתי ברנר קושנר.

כעשור של מו"מ בתיווך אמריקאי בין ישראל וסוריה התמוסס בשנת 2000 בשל מחלוקת על השטח ממנו ישראל תסכים לסגת ברמת הגולן. סוריה ממשיכה לטעון כי עוד לפני המלחמה, שלטה בחלקים על חופה של הכנרת, ועל כן אותם החופים שייכים לה. מועלם לא הסכים לדבר על הגבולות שסוריה מחשיבה כשלה, אך השליטה על חופי הכנרת מהווה נקודת מחלוקת משמעותית בין הצדדים, בעיקר בשל חשיבות הכנרת למשק המים הישראלי. כדי להוכיח שהכנרת הייתה בשליטה סורית, אמר נשיא סוריה המנוח חאפז אסד, אביו של בשאר, לנשיא ארצות הברית דאז ביל קלינטון, כי נהג לשחות בנעוריו במי הכנרת. אסד סירב לחתום על הסכם שלום שלא כלל נסיגה מלאה מרמת הגולן.

בדומה לאביו, גם נשיא סוריה בשאר אסד אמר כי "על ישראל לסגת מכל גרגיר אדמה" של רמת הגולן. בביקורו ברוסיה בשבוע שעבר אמר אסד כי סבב השיחות הקרוב בין המדינות עתיד להתחיל ביום רביעי, ויכול להיות מכריע. מועלם אמר כי נכון לעכשיו, השיחות תשארנה עקיפות.

בסוף חודש יולי הסתיים הסבב הרביעי של המגעים הבלתי ישירים בין ישראל לסוריה המתנהל בטורקיה. הסבב ארך יומיים ומקור טורקי תיאר אותו כ"חיובי". מן הצד הישראלי מנהלים את המגעים יועציו של ראש הממשלה יורם טורבוביץ' ושלום תורג'מן. בכיר הנושאים והנותנים מהצד הסורי הוא היועץ המשפטי של משרד החוץ הסורי לשעבר ריאד דאודי.

בכיר טורקי הגיע לסוריה

מקורות סורים בכירים מסרו לסוכנות הידיעות הגרמנית כי גורם בכיר בממשלת טורקיה הגיע אתמול (ראשון) בבוקר לדמשק, שם נועד עם מספר גורמים בכירים ודן עמם בנוגע להכנות לקראת חידוש הסבב החמישי של המגעים הבלתי ישירים בין ישראל לסוריה בתיווך טורקי.

המקורות לא מסרו מיהו הגורם שביקר בסוריה, אולם גילו כי מדובר באחד האישים הבכירים ביותר בטורקיה, המקורב לראש הממשלה רג'פ טאיפ ארדואן, וכן ציינו כי הוא מתואר כ"אדריכל יחסי טורקיה-מדינות ערב" וכן "אדריכל יחסי סוריה-טורקיה". בימים הקרובים עתיד להיפתח הסבב החמישי של המגעים, אולם טרם ברור מתי בדיוק הוא ייפתח. ייתכן כי הסיבה לדחייה היא דרישתה של סוריה לערב את ארצות הברית בתיווך בין המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully