וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עירק: "ארה"ב הסכימה לסגת עד 2011"

גיל קדרון

25.8.2008 / 17:54

ר"מ עירק אמר כי צבא ארה"ב יחל לסגת בשנה הבאה, ויעזוב את המדינה בעוד כשנתיים. עד כה התנגד הממשל לתאריך מוגדר לנסיגה

ראש ממשלת עירק נורי אל מליכי אמר היום (שני) כי ממשלתו הגיעה להסכם עם ממשל ארה"ב בנוגע ל"תאריך קבוע מראש" של נסיגה של הכוחות האמריקאים וכל הכוחות הזרים מהמדינה עד סוף 2011. מליכי נשא את הדברים בנאום למנהיגים שבטיים באזור הירוק, השטח המאובטח ביותר בבגדד. דובר הפנטגון אמר בתגובה כי הסכם נסיגת הכוחות עדיין לא הושלם.

בימים אלו מתנהל מו"מ בין הממשל האמריקאי לממשלת עירק, שאמור לקבוע את היחסים הביטחוניים בין המדינות בשנים הבאות, שכן המנדט של כוחות צבא ארה"ב במדינה יפוג בתום השנה. לפי מליכי, שהבהיר בעבר כי לא יחתום על הסכם שלא יכלול תאריך נסיגה מוגדר, חלה התקדמות משמעותית בשיחות.

ממשלת עירק הציעה להפסיק את הסיורים של הכוחות האמריקאים בעיירות וכפרים עד אמצע 2009, ושל הכוחות הקרביים עד 2011. ממשלו של נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש התנגד עד כה נחרצות לקביעת תאריך שכזה, וכינה את הלחץ הדמוקרטי לקבוע דדליין "גישה מפסידנית". אולם לאור חוסר הפופולריות של המלחמה בקרב אזרחי ארה"ב והלחץ הבינלאומי והעירקי שונתה המדיניות של הממשל, שתומך כעת בקביעת "אופק של נסיגה".

כשלונו של בוש

כעת נדמה כי לא נותר לבוש אלא לבצע פניית פרסה מוחלטת ממדיניותו המוצהרת ולהודות בכשלונו הדיפלומטי. המלחמה בעירק מפלגת בין המועמדים לנשיאות, כאשר ברק אובמה תומך בנסיגה תוך 16 חודשים, בעוד שיריבו ג'ון מקיין מעדיף להישאר בעירק "עד שתושלם המשימה", כדבריו.

למרות הירידה ברמת האלימות במדינה, עולות כל העת דאגות חדשות. המליציות הסוניות שבעבר לחמו לצד אל קאעדה נגד כוחות ארה"ב ומאוחר יותר גויסו על ידי האמריקאים להילחם נגד אל קאעדה, מוצאות את עצמן ממודרות ממוקדי הכוח בידי הממשלה השיעית. לפי ה"הניו-יורק טיימס", צבא ארה"ב הביע דאגה שהמליציות הסוניות ישובו לחיקו של אל קאעדה ויערערו מחדש את היציבות במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully