וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה למולדובה: "למדי את הלקח מגאורגיה"

טלי גולדשטין

25.8.2008 / 15:22

מדוודב נפגש עם נשיא מולדובה והזהיר אותו שלא יעז לחזור על הטעות שעשתה גאורגיה וינסה להשתלט על המחוז הבדלני טרנסניסטריה

נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב הזהיר את המדינה הסובייטית לשעבר מולדובה פן תחזור על הטעות שעשתה גאורגיה כשניסתה להשתלט בכוח על החבלים הבדלניים דרום אוסטיה ואבחזיה. רוסיה שלחה למולדובה בתחילת שנות ה-90 כוחות לשמירה על השלום על מנת לסיים את המשבר בין קישינב למחוז הבדלני טרנסניסטריה. טרנסניסטריה היא ישות הנמצאת בפועל בתוך שטחה של מולדובה, אך למעשה היא מדינה עצמאית. באופן רשמי, טרנסניסטריה, שבירתה היא טירספול, איננה מוכרת על ידי אף אחת מהמדינות החברות באו"ם.

טרנסניסטריה הכריזה על עצמאותה ממולדובה ב-2 בספטמבר 1990, כאשר היא ומולדובה עדין היו חלק מברית המועצות. ה"רפובליקה הסובייטית סוציאליסטית מולדבית של פרידנסטרוביה" לא זכתה להכרה גם בתוככי ברית המועצות. הכרזת העצמאות בוטלה ב- 22 בדצמבר 1990 על ידי נשיא ברית המועצות דאז מיכאיל גורבצ'וב.

לאחר פירוקה של ברית המועצות, במרץ 1992, פרצה מלחמה בין מולדובה לטרנסניסטריה. מולדובה לא הצליחה להשתלט על המחוז הבדלני והמלחמה הסתיימה ביולי 1992 בהסכם הפסקת אש בתיווך בוריס ילצין, שהביא לסוף העימות. במסגרת ההסכם, הוענק לטרנסניסטריה מעמד מיוחד כטריטוריה בתוך מולדובה. כמו כן לטרנסניסטריה הוענקה הזכות לקבוע את מעמדה במקרה שמולדובה תחליט על איחודה מחדש עם רומניה. מבחינה רשמית מחשיבה מולדובה את נוכחות הכוח הרוסי, כנוכחות בלתי חוקית ודורשת את נסיגתו.

כל מדינה והמחוז הבדלני שלה

המצב בטרנסניסטריה משקף את המתיחות ששררה בין גאורגיה ומחוזותיה הבדלניים דרום אוסטיה ואבחזיה לפני שפרצה המלחמה באזור בתחילת החודש. רוסיה שלחה כוחות לגאורגיה כדי לנטרל את תקיפת הצבא הגאורגי בדרום אוסטיה ולדברי ממשלת רוסיה, גאורגיה איבדה כעת את הזדמנותה להתאחד אי פעם עם שני המחוזות. "אחרי שהמנהיגות הגאורגית איבדה את שפיותה, כל הבעיות החריפו ומשבר צבאי פרץ", אמר מדוודב לנשיא מולדובה ולדימיר וורונין. "זוהי אזהרה רצינית לכולם ואני מאמין כי נוכל להתמודד עם כל הסכסוכים הדומים האחרים הקיימים באזור", הוסיף.

מוקדם יותר קיבל הפרלמנט הרוסי החלטה לא מחייבת הקוראת לקרמלין להכיר בעצמאות אבחזיה ודרום אוסטיה. במידה ויאמץ הקרמלין החלטה זו, יתגשם הסיוט הנורא ביותר של מולדובה, החוששת כי רוסיה תכיר בעצמאות טרנסניסטריה הפרו-רוסית.

מדוודב, המעוניין להקטין ככל האפשר את הנזק הפוליטי שנגרם לרוסיה כתוצאה מפעילותה בגאורגיה, הבהיר למולדובה כי אין לה שום סיבה לדאוג. "הסכמנו להיפגש ולשוחח על הסכם עם טרנסניסטריה, איני רואה סיבה לכך שלא נגיע להסכם", אמר מדוודב לוורונין. רוסיה מתווכת בימים אלו עסקה בין קישינב לטרנסניסטריה הבדלנית שמטרתה להשאיר אותה חלק ממולדובה אך להעניק לה אוטונומיה רחבה יותר.

לפני מספר שנים, דחתה מולדובה הצעה דומה. עתה נראה כי וורונין מתייחס לתיווך הרוסי בעין יפה יותר. המנהיג המולדובי אמר למדוודב כי הוא למד את הלקח. "בעזרת אלוהים, במהלך השנים החכמנו ולמדנו לא לאפשר הידרדרות דומה המצב. סכסוכים מסוג זה הם הר געש הממתין להתפרץ כל רגע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully