וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק אובמה - התגשמות החלום האמריקאי

טלי גולדשטין

25.8.2008 / 13:02

בוועידה הדמוקרטית שתיפתח הערב יוכתר אובמה כמועמד הרשמי. האתגר הגדול: לשכנע את הציבור כי הוא אינו באמת שונה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

הוועידה הדמוקרטית תיפתח הערב (שני) בדנוור. במהלכה יוכתר ברק אובמה באופן רשמי כמועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. אחת הדמויות הראשונות שיראה הקהל שיתכנס באולם פפסי תהיה זו של מישל אובמה, שתפתח את הוועידה ותציג את בעלה ואת משפחתה. וכמו כל דבר אחר באירוע הגרנדיוזי גם הופעה זו מתוכננת בקפידה.

אחת מהסוגיות עמן נאלצים הדמוקרטים להתמודד בוועידה היא כיצד לגרום לציבור הבוחרים להרגיש בנוח עם תמיכה במועמד בעל רקע בלתי רגיל, בלשון המעטה - בן של אב קנייתי ואם לבנה מקנזס, שגדל בהוואי ובאינדונזיה ועתה עשוי להפוך לנשיא ארצות הברית. לדעת יועציו, אין איש שיכול להעיד בצורה טובה יותר על אובמה מאשר אשתו, שלא נשאה נאום כה ארוך במהלך 20 החודשים של הקמפיין, ועתה עליה לשאת את נאום הפתיחה. מילותיה ייבחרו בקפידה על מנת להפיג חששות כלשהם שעדיין קיימים בקרב הציבור לגבי אובמה.

מישל אובמה יודעת שאמירותיה הלא זהירות בעבר, ובמיוחד האמירה לפיה, רק עתה, כשבעלה מועמד לנשיאות, היא מרגישה בפעם הראשונה בחייה גאה באמריקה, אפשרו למטה הרפובליקני לצייר אותה כאישה שחורה לא פטריוטית שדעותיה מנוגדות לעיתים למסר השינוי והאיחוד של בעלה, לכן היא תהיה הערב זהירה במיוחד.

עזר כנגדו

יועצי אובמה מעוניינים לנצל את הוועידה על מנת להתמודד עם נקודת התורפה הגדולה ביותר של המועמד הדמוקרטי בקרב ציבור הבוחרים המתנדנד: השונות שלו. לפיכך, ארבעת לילות הוועידה יכללו עדויות מבני משפחתו של אובמה על ילדותו וחייו ה"אמריקאיים לחלוטין" של הסנאטור מאילינוי. כמו כן, ישתתפו בוועידה שמות גדולים במפלגה כגון הסנאטור אדוארד קנדי והנשיא לשעבר ביל קלינטון ואשתו הילרי, שעד לא מזמן היתה יריבתו של אובמה במרוץ לבית הלבן.

אובמה מגיע לוועידה עם יעדים המשותפים לכל דמוקרטי בעידן של טרור גלובלי וקשיים כלכליים: הצורך לגרום לציבור הבוחרים לראות בו מנהיג פוטנציאלי ומושיע הכלכלה. עם זאת, לדברי יועציו, היעד החשוב ביותר הוא להגדיר את הבחירות במונחי הקמפיין של אובמה – "שינוי" לעומת "מדיניות ישנה". הלילה השני של הוועידה יוקדש כולו לפירוט ההבדלים בינו לבין הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין, יריבו במרוץ לנשיאות. "היעד של הוועידה היא שאנשים יעזבו אותה עם מושג ברור לגבי השלכות הבחירה שלהם בין שני המועמדים ושתי המפלגות", אמרה אניטה דאן, אסטרטגית במטה אובמה.

אך גורם מהותי בבחירה זו היא הרקע של המועמדים. סיפור חייו של אובמה בשילוב עם גזעו ושמו יוצא הדופן, מערימים בפניו אתגרים שאף מועמד אחר לא נאלץ להתמודד איתם לפני כן. "אני מבקש הרבה מהעם האמריקאי ואני יודע זאת", אמר אובמה בראיון בחודש שעבר, בו הודה שהזכייה בלבבות הבוחרים קשה יותר על רקע היותו שחור. "הביוגרפיה שלי אינה ביוגרפיה טיפוסית של נשיא ארה"ב", הוסיף.

במסגרת אסטרטגיה זו, תפקידה של מישל אובמה משמעותי. היא תציג את בעלה כאמריקאי אמיתי, עם רגליים נטועות בקרקע שניתן לבטוח בו שיילחם בעוז למען המעמד הבינוני בבית ובאויבים מבחוץ. זאת, במיוחד לאור הסקרים האחרונים, המצביעים על כך שכמחצית מהציבור האמריקאי עדיין סבור כי אובמה חסר ניסיון מכדי לכהן כנשיא. כמו כן, תכלול הוועידה התייחסויות חוזרות ונשנות ל"מערכת הערכים המשותפת" של הציבור האמריקאי ושל המשפחה הראשונה הפוטנציאלית הנראית שונה מקודמותיה. למעשה, מטרת הרטוריקה המסוימת הזו היא להדגיש את העובדה שמשפחת אובמה יכולה להיות המשפחה הראשונה של כל אחד ואחד.

"משפחת אובמה אומרת לציבור 'אנו החלום האמריקאי. לפי חלום זה, עליך להשיג חינוך טוב ולתת כל אשר ביכולתך בכל אשר תפנה. עשינו זאת ועתה אנו מוכנים להיות חלק מהגשמת החלום של מרטין לותר קינג' ", אמר אלייג'ה אי. קמינגס, חבר המפלגה ממרילנד וחבר במטה אובמה.

הנשים גם חשובות

יעד חשוב לא פחות של אובמה בוועידה הוא לאחד את המפלגה לאחר הפריימריז הצמודים בינו, המועמד השחור הראשון לנשיאות בארה"ב לבין הילרי קלינטון, האישה הראשונה המועמדת לנשיאות. בין הנשים שידברו בוועידה יהיו קלינטון עצמה, דוברת הבית הלבן ננסי פלוסי והסנאטורית קלייר מק'קסקיל ממיזורי. אתמול דיוווחו מקורות במפלגה הדמוקרטית כי קלינטון תעביר באופן רשמי לאובמה את הנציגים שצברה בפריימריז במהלך נאומה בוועידה על מנת להדגיש את חשיבות האחדות המפלגתית.

לסיכום, היום בערב מישל אובמה ומשפחתה יפתחו את הוועידה מתוך מאמץ להציג מחדש את ברק אובמה לציבור האמריקאי. מחר (שלישי), הילרי קלינטון תנאם בלילה המיועד לאחד את המפלגה להוקיר את קולות הנשים. ביום רביעי ינאמו ביל קלינטון וסגן הנשיא החדש ג'ו ביידן וביום חמישי, היום האחרון של הוועידה, יקבל על עצמו אובמה את המועמדות מול קהל של 75 אלף בני אדם. ביום שישי ישובו הדמוקרטים לבתיהם ויפנו את הבמה לג'ון מקיין, הצפוי לחשוף את סגנו המיועד בוועידה הרפובליקנית בסנט פול בשבוע הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully