וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: 45 תלונות נגד שופטים נמצאו מוצדקות

עדי שמחוביץ

25.8.2008 / 13:00

כך עולה מדו"ח נציבת תלונות הציבור על השופטים. מהדו"ח שהוגש לשר המשפטים עולה כי בחודש ממוצע מוגשות 91 תלונות נגד שופטים

45 תלונות נגד שופטים נמצאו מוצדקות, כך עולה מדו"ח שפורסם היום על-ידי שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) טובה שטרסברג-כהן, נציבת תלונות הציבור על השופטים. הדו"ח, המתייחס למחצית הראשונה של שנת 2008, מראה על ממוצע של 91 תלונות נגד שופטים בחודש. עם זאת, הנתונים מצביעים על ירידה במספר ובאחוז התלונות. הדו"ח הוגש לנשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית בייניש ולשר המשפטים, דניאל פרידמן.

בדו"ח יש דגש מיוחד על מבצע "חיסול תיקים ישנים" שהחל בשנת 2007 במטרה להביא לסיומם המהיר של תיקים ולהקל על הסחבת בבתי המשפט. עם זאת, 31% מהתלונות שנמצאו מוצדקות היו על התמשכות ההליכים ועיכובים במתן פסק דין. 29% מהתלונות היו על ליקויים בדרך ניהול ההליך ו-27% היו על התנהגות או התבטאות בלתי ראויה של שופט.

אחת התלונות היתה תלונתה של תובעת בתיק תביעה קטנה שהועבר לדיון בבית משפט השלום. התובעת פנתה לנציבות תלונות הציבור בטענה כי השופט פנה אליה בזלזול ואמר: "מכל 50,000 עורכי הדין שיש בישראל בחרת את להגיע ללא ייצוג, האם גם את הברזים והריצוף בבית את מתקנת לבד?" כאשר העירה התובעת כי היא מבקשת צדק, ענה השופט: "צדק ונפט זה אותו הדבר, למצוא אותם זה נדיר". לבעלה של התובעת, שביקש לומר את דברו, אמר השופט: "כמו שאתה לא מדבר בבית, אתה לא מדבר גם פה".

בתלונה אחרת, נטען כי שופטת השתמשה בדימוי "שלושת הקופים" כלפי מתלוננת, גיסה ובעלה שהעידו בבית המשפט. תלונות אחרות טענו כי השופטים צעקו, הרימו קול והתייחסו בזלזול, חוסר כבוד וחוסר סבלנות כלפי הצדדים וכלפי עורכי הדין. "האחריות לניהול המשפט היא של השופט" נכתב בדו"ח, "עליו לנהלו בצורה מכובדת ומאופקת ולהתייחס בכבוד לבעלי הדין ולעורכי הדין המופיעים בפניו. התנהגות שאינה מכובדת, פוגעת בתדמית השופט ועלולה להוציא את דיבת המערכת רעה ולפגוע באמון הציבור בה".

בדו"ח ישנה גם ביקורת להתנהלות שופטים עם התקשורת. תלונה התקבלה כנגד אחד מנשיאי בתי המשפט בטענה שנפגש עם אנשי תקשורת בלשכתו ומסר לידיהם חומר לצרכי כתבה. נציבות תלונות הציבור קבעה כי פגישה זו לא עולה בקנה אחד עם כללי האתיקה לשופטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully