וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרלמנט הרוסי מתגרה במערב

טלי גולדשטין

25.8.2008 / 11:24

הפרלמנט הרוסי קרא לנשיא דמיטרי מדוודב להכיר בעצמאות החבלים הבדלניים בגאורגיה. "היחסים אינם יכולים לשוב לקדמותם"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר ארנון)

הפרלמנט הרוסי התכנס הבוקר (שני) על מנת לדון בקריאות החבלים הבדלניים אבחזיה ודרום אוסטיה שבגאורגיה להכרה מצד ממשלת רוסיה. הפרלמנט הרוסי החליט פה אחד לצאת בקריאה לנשיא דמיטרי מדוודב להכיר בעצמאות החבלים. מהלך זה עלול להעיב על היחסים המתוחים בין המערב לרוסיה, מאז ההתערבות הצבאית של רוסיה בסכסוך הפנימי בגאורגיה הפרו-מערבית.

כל 130 חברי הבית העליון, או מועצת הפדרציה, הצביעו בעד ההחלטה. "כעת ברור כי לאחר התוקפנות הגאורגית נגד דרום אוסטיה, היחסים בין החבלים למדינה אינם יכולים לשוב לקדמותם", אמר דובר הבית העליון סרגיי מירונוב. "לתושבי החבלים יש זכות לקבל עצמאות", הוסיף. הבית התחתון, הדומא, צפוי לאשר החלטה דומה בהמשך היום.

החלטת הפרלמנט עשויה לסמל שני דברים מבחינת מדוודב: את דבקותו במדיניות החוץ התוקפנית של קודמו פוטין או את רצונו לחזק את הקשרים עם המערב בעודו מנהל משא ומתן לגבי מצב הכוחות הרוסיים בגאורגיה לאחר הפסקת האש.

נשיאת האיחוד האירופי צרפת תיווכה את הסכם הפסקת האש במשבר, במהלכו נהרגו מאות בני אדם ואלפים הפכו לעקורים. אמש קראה צרפת לכנס אסיפה מיוחדת של מדינות האיחוד בראשון בספטמבר על מנת לדון במשבר בקווקז ולבחון את יחסי הגוש עם רוסיה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה אף היא כי ממשלתה תצמצם קשרים עם רוסיה אם זו לא תיסוג באופן מלא מגאורגיה.

ארצות הברית, שהצהירה כי שאיפתה של רוסיה להצטרף למוסדות בינלאומיים כגון ארגון הסחר העולמי עלולה לסבול בשל מהלכיה בגאורגיה, העבירה אתמול 55 טונות של סיוע הומניטרי לגאורגיה במחוות תמיכת לנשיא מיכאיל סאאקשווילי – מחווה זו עלולה מנגד לעורר רגשות אנטי-מערביים במוסקבה.

ארה"ב ואירופה חוששות כי נוכחות מתמשכת של כוחות רוסיים בגאורגיה תבסס אחת ולתמיד את הפילוג האתני במדינה ותחתור תחת ממשלתו הפרו-מערבית של סאאקשווילי.

רוסיה עומדת לצד המורדים

הכרה רשמית של רוסיה בעצמאות דרום אוסטיה ואבחזיה שלחופי הים השחור, תציב אותה במסלול התנגשות ישיר עם המערב, המתעקש כי יש לכבד את הריבונות הטריטוריאלית של גאורגיה. חברי הפרלמנט קיצרו את חופשת הקיץ שלהם במיוחד על מנת לדון בהחלטה. "הפרלמנט מוכן להכיר בעצמאות אבחזיה ובדרום אוסטיה במידה וזהו רצונם של תושבי האזור ואם תתקבל החלטה זהה על ידי הנשיא", נמסר בהצהרה.

לדברי פרשנים, החלטת הפרלמנט תעניק למדוודב את התירוץ הרשמי לו היה זקוק כדי להכיר בעצמאות החבלים. ב-14 באוגוסט אמר מדוודב למנהיגי החבלים כי רוסיה תתמוך בשאיפתם לעצמאות. עם זאת, הקרמלין יכול – כפי שעשה בעבר – להתעלם מדרישת הפרלמנט שתחריף את העימות עם המערב.

הפרלמנט הרוסי עשוי גם לאמץ החלטה קיצונית פחות ולהשאיר בידי הקרמלין להתמודד עם המצב באבחזיה ובדרום אוסטיה, לדוגמה, לנהל קשרים מלאים עמם ללא הכרה רשמית בעצמאותם. מהלך כזה משקף למעשה את המצב בין סין לטייוואן.

עד כה רוסיה התנגדה להכיר בעצמאות החבלים הגאורגים, למרות שבכירים בקרמלין רמזו כי הכרת המערב בעצמאות חבל קוסובה שבסרביה, יצרה תקדים . לדברי רוסיה, בלתי מתקבל על הדעת עתה, לאחר שצבא גאורגי ביצע רצח עם בדרום אוסטיה, כי החבל יהיה מעוניין להתאחד עם גאורגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully