וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורבי רה"מ: "ברק ניסה כל תרגיל אפשרי"

פנחס וולף

25.8.2008 / 3:37

הגורמים אמרו כי כוחות עצומים פעלו כדי להכשיל התקציב. גורמים בעבודה: ”זהו תקציב וירטאולי עד לבחירת יו”ר חדש לקדימה”

תגובות סוערות במערכת הפוליטית לאישור תקציב המדינה לשנת 2009, לאחר שבתום דיון רב תהפוכות של כ-16 שעות שעות אושר התקציב בממשלה על חודו של קול. 13 שרים הצביעו בעד התקציב ו-12 הצביעו נגדו. על המתנגדים נמנו שבעת שרי מפלגת העבודה, ארבעת שרי ש"ס ושר התחבורה שאול מופז.

גורמים בקירבת ראש הממשלה אהוד אולמרט אמרו, כי "השנה, יותר מתמיד, פעלו כוחות עצומים כדי לפגוע בתקציב, החל מבקשה להגדלת ההוצאה, שישדר לעסקים פגיעה בכלכלה, עבור בתרגילי השהייה כולל הפגנת שרירים, והבאת גורמים אינטרסנטיים שונים שיניאו שרים מלהתקרב לעמדת האוצר, וכלה בטיעון שהושמע ב-12 בלילה שהשעה מאוחרת מידי, כל תרגיל אפשרי שכתוב בספר". לדברי מקורביו של אולמרט, "העובדה היא שהניסיון להכשיל את התקציב לא עבד. אנחנו שמחים שהעברנו תקציב מאוזן ואחראי, כפי שהעריכו נגיד בנק ישראל ואחרים, זה כשלעצמו ייתן דיבידנדים גדולים למשק".

מקורביו של ראש הממשלה אף תקפו את יו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק אישית, ואמרו כי "ברק הלך על קרב להגדיל את תקרת ההוצאה וביקש לפלג את קדימה, כך שארבעה שרים יצביעו נגד התקציב. בסוף, כל ההימורים שלו, כל מה שהוא בנה עליו נפל. כפי שראש הממשלה אמר, הממשלה הוכיחה שיש לה משמעת כלכלית, והממשלה הוכיחה לעולם שגם בתקופות קשות, היא יודעת לשמור על יציבות".

בכירים בעבודה השיבו למתקפות ראש הממשלה ומקורביו כלפי יו"ר העבודה אהוד ברק. "הנאום של אולמרט בישיבת הממשלה נשמע כמו סיכום קדנציה", הם אמרו לוואלה! חדשות. לטענתם, "לא מדובר בקרב אישי או פוליטי. מדובר בקרב אידיאולוגי על דמותה של המדינה. שתי החלופות שהוצגו חסרות. רק יציאה ממסגרת התקציב היתה יכולה לתת מענה לצרכים של מדינת ישראל. ובכלל, מדובר בתקציב וירטואלי עד לבחירת יו"ר חדש לקדימה. הרי ציפי לבני הודיעה כי היא תשנה את התקציב ושאול מופז הצביע נגדו".

גם שר התמ"ת אלי ישי (ש"ס) כינה את התקציב וירטואלי. לדבריו,
"מדובר בתקציב שמנציח את מגמת ריסוק החלשים. אין ספק שמדובר בתקציב דמיוני. לצערי הממשלה אישרה היום תקציב וירטואלי. אם לא תהיה כאן חשיבה מחודשת הממשלה תהיה ממשלה וירטואלית".

"התקציב יביא לחיזוק היציבות הכלכלית"

מיד לאחר ההצבעה על התקציב אמר ראש הממשלה אהוד אולמרט: "הייתי נחוש להעביר את התקציב. היה הרבה יותר קל להשאיר את המלאכה לבאים אחריי, אבל האחריות כלפי המשק וכלפי המסורת של הממשלה שגילתה גם בשנים האחרונות אחריות כלפי המשק היא שניצחה".

שר האוצר, רוני בר-און, בירך אף הוא על אישור התקציב בממשלה ואמר כי הדבר "יביא לחיזוק היציבות הכלכלית לה המשק הישראלי זקוק ובייחוד בתקופה של האטה כלכלית ואי וודאות שלטונית". הוא הוסיף, כי "זהו הישג חשוב לממשלה אשר גילתה אחריות ובחרה להמשיך להוביל מדיניות כלכלית - חברתית עקבית וברורה, מבלי לפרוץ את המסגרות הפיסקאליות ותוך איזון בין צרכי המשק השונים".

עם זאת , לטענת גורמים שהשתתפו בישיבת הממשלה, בשעה האחרונה של הישיבה המרתונית, נרשמו חילופי דברים בין בר-און לאולמרט, הנחשבים לידידים.

לאחר שהשרים חזרו מהפסקה, בה ראש הממשלה הפעיל לחץ על המורדים בקדימה להתיישר עם התקציב תמורת הגדלת תקציבי משרדיהם, ברואון הבהיר כי, "איש לא שאל אותי על השינויים". על כך השיב אולמרט: "לא על כל דבר הסכמנו לדון בפירוט". לטענת הגורמים שנכחו בישיבה, בר-און אף איים בשלב מסוים להצביע נגד התקציב, משום שהתנגד לחלק מהסיכומים שראש הממשלה השיג עם שלושת שרי קדימה ושני שרי גיל, אולם לבסוף הוא התרצה ותמך בתקציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully