וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן מקימה מפעל נוסף לאנרגיה גרעינית

טלי גולדשטין

24.8.2008 / 17:18

טהרן עדיין לא השלימה את בנית המפעל הראשון שלה לייצור אנרגיה גרעינית וכבר היא מפרסמת כי מצאה אתר להקמת מפעל חדש

אירן בחרה אתר להקמת מפעל חדש לאנרגיה גרעינית, כך מסר היום (ראשון) גורם בכיר אירני לענייני אטום. אירן עדיין לא השלימה את בניית מפעל האנרגיה הגרעינית הראשון שלה ובעבר פירסמה דיווחים סותרים לגבי ההתקדמות בבניית מפעל נוסף. בכיר אירני אמר מוקדם יותר השנה כי בנייתו כבר החלה.

"אנו נמצאים בשלב העיצוב של תחנת החשמל", אמר מוחמד סעידי, סגן ראש הארגון האירני לאנרגיה אטומית, בהתייחסו לתוכניות לבניית מפעל שני באזור דרקהובין שבדרום מערב המדינה. "כששלב זה יסתיים, נתחיל בבניה. האתר נבחר וההכנות בעיצומן", אמר.

המפעל לאנרגיה גרעינית הראשון באירן, שמייצר אלף מגה וואט, נבנה על ידי רוסיה בעיר הנמל בושהר. אירן מעוניינת להקים מפעלים נוספים עד 2020, שייצרו 20 אלף מגה וואט. לדברי גורמים בכירים, אירן – שבבעלותה עתודות הגז והנפט השניות בגודלן בעולם – רוצה לפתח אנרגיה גרעינית כדי שתוכל לייצא כמויות גדולות יותר של הידרוקרבון.

לאירן 6,000 צנטריפוגות?

התוכניות להקמת מפעל בדרקהובין הוזכרו בדוחות קודמים על אירן של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). אירן וסבא"א מנהלות ויכוח מתמשך לגבי טענת סבא"א כי אירן מנסה לייצר באופן חשאי פצצות אטום. לדברי אירן, אין זה מתפקידה של סבא"א להתעסק בספקולציות מסוג זה.

בסוף יולי, הודיע נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד כי למדינתו יש כיום 6,000 צנטריפוגות להעשרת אורניום. בכך הודתה אירן למעשה לראשונה כי הכפילה את מספר הצנטריפוגות שברשותה. בתחילת יולי, דיווח ה"דיילי טלגרף" הבריטי כי, אירן חידשה בניית ציוד מתקדם, שעל פי מומחים בתחום הגרעין משמש בעיקר עבור בניית פצצות אטום. הדיווח הסתמך על ניתוח דוחות מודיעין שהתקבלו מדיפלומטים מערביים. על פי הדיווח, משמרות המהפכה האירניות הקימו מספר חברות אזרחיות שפעילותן מוסתרת מפקחי האו"ם. החברות הממוקמות בפאתי טהרן עובדות על בניית רכיבי צנטריפוגות של גז מסוג P2, שיכול להעשיר אורניום במהירות גדולה פי שלושה הצנטריפוגות הנוכחיות של אירן.

ניסיון חשאי קודם של אירן לפיתוח הצנטריפוגות נעצר בשנת 2004, לאחר שהחברה שערכה את הניסוי והוקמה על ידי משמרות המהפכה נחשפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully