וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השגעון של "אשת הברזל" נחשף

טלי גולדשטין

24.8.2008 / 16:15

בתה של רה"מ בריטניה לשעבר חושפת את התמודדותה של אמה עם מחלת השיטיון. "הייתי בטוחה שהיא חסרת גיל ומחוסנת בפני מחלות"

מאבקה של ראש ממשלת בריטניה לשעבר מרגרט תאצ'ר נחשף בספר חדש שכתבה בתה קרול. אובדן הזיכרון ההדרגתי של תאצ'ר, שהחל בשנת 2000, מתואר ברגש ובפרוטרוט בביוגרפיה. קרול תאצ'ר, עיתונאית במקצועה, חושפת בנוסף כי נאלצה לבשר לאמה שוב ושוב את החדשות על מות אביה, סר דניס, עד שמרגרט תאצ'ר הצליחה לבסוף להבין את משמעות הדבר.

בספר, "A Swim-On Part in the Goldfish Bowl: A Memoir", קרול נזכרת כיצד הבחינה בפעם הראשונה בבעיה של אמה במהלך ארוחת צהריים לפני שמונה שנים. לאור העובדה שתאצ'ר היתה ידועה במוחה החד והעירני שיכול לספוג כמויות עצומות של מידע, סיפרה קרול על ההלם בו הייתה נתונה כאשר אמה התבלבלה בין בוסניה ואיי פוקלנד בעת דיון לגבי המלחמה ביגוסלביה לשעבר.

"כמעט נפלתי מהכסא. כשראיתי אותה נאבקת במילים ובזיכרון, לא האמנתי. היא היתה אז בת 75 אבל תמיד האמנתי שהיא חסרת גיל, נצחית ומחוסנת מפני מחלות. עד לאותו רגע, הזיכרון שלה היה כמו אתר אינטרנט", כתבה קרול בספר, שיתפרסם עתה בחלקים מדי שבוע בעיתון בריטי. הביוגרפיה על תאצ'ר היא הפעם הראשונה שמשפחתה הסכימה לדבר בפומבי על מחלתה.

שכחה שוב ושוב מות בעלה

"מאז אות יום גורלי בארוחת הצהריים, החלו לצוץ סימנים לכך שמשהו לא בסדר", כתבה קרול. "אם מקודם לא היה צורך להגיד לאמי דבר פעמיים מאחר והיא קלטה הכל וזכרה הכל במוח המדהים שלה, פתאום היא החלה לשאול את אותה שאלה שוב ושוב מבלי להיות מודעת לכך. זו היתה יכולה להיות שאלה בנושא הכי שולי כגון 'מתי המכונית מגיעה' או 'מתי התור שלי למספרה' – אך למעשה נפתח פרק חדש והמפחיד בחיי כולנו. נאלצתי ללמוד להיות סבלנית, תכונה שלא בורכתי בה. נאלצתי גם ללמוד ולקבל את העובדה שאמי חולה והערותיה אינן אישיות וזה הנורא מכל - להבין שהחולה בשיטיון נראה אותו דבר ומתנהג אותו דבר, אך מתחת לחזות המוכרת משהו שונה לגמרי מתרחש. אותו חולה נמצא בעולם אחר ואין לך כניסה", הוסיפה.

אחת הראיות שוברות הלב למחלת תאצ'ר היתה, לפי בתה, שהיא שכחה כל פעם מחדש שבעלה דניס מת מסרטן הלבלב ב-2003 וקרול נאלצה לבשר לה שוב ושוב את הבשורה. "לאבד את אבא היה נורא עבור אמא, במיוחד כי היא כל הזמן שכחה. כל פעם שבישרתי לה מחדש על מותו של בעלה מזה 50 שנה, זה כאב מחדש", סיפרה.

מרגרט תאצ'ר כיהנה כראש ממשלת בריטניה בין השנים 1979-1990. כיום, בגיל 83, היא פרשה מהחיים הציבוריים והרופא שלה ייעץ לה לא לנאום בפומבי לאחר שעברה מספר התקפי שבץ קלים. תאצ'ר שבה לאור הזרקורים לרגע קט כשביקרה ברחוב דאונינג 10 כאורחת של ראש הממשלה הנוכחי גורדון בראון בספטמבר וכשהגיעה לאליפות הטניס בווימלבדון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully