וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכונית הזולה בעולם עולה ביוקר

24.8.2008 / 13:08

הממשל ההודי החרים אלפי דונמים של אדמות חקלאיות לצורך הקמת המפעל שייצר את המכונית הזולה בעולם - 2,380 דולר מחירה

אלפי מפגינים הקיפו היום במזרח הודו מפעל המייצר את המכונית הזולה בעולם – הנאנו – במסגרת ההפגנה הגדולה ביותר שנערכה עד כה נגד החרמה של אדמות חקלאיות לצורכי תעשייה.

ההתלהבות לקראת "מכונית העם" של תאגיד טאטא ההודי, שעלותה 2,380 דולר בלבד, שככה לאורך חודשים של הפגנות שערכו חקלאים שסירבו לוותר על אדמותיהם לטובת הפרויקט. עתה מקרטע הפרויקט בשל עלויות גבוהות מהמצופה. לא ברור אם השקת המכונית, שתוכננה לאוקטובר, תצא לפועל במועד המקווה.

אלפי כפריים ופעילים חברתיים, מניפים דגלים וקוראים ססמאות, התאספו באתר המפעל בסינגור, מרחק כמה שעות נסיעה מכלכתא, בירתה של מערב בנגאל. מפגינים רבים הגיעו למקום במשאיות ובמוניות-ריקשה. חלקם ישבו בשורות על בימות ארעיות שהוקמו לאורך דרך מהירה שמובילה לסינגור, אזור כפרי ירוק עם בתים קטנים.

"התאספנו היום כדי להשיב לעצמנו את אדמתנו. כסף אינו יכול לפצות על אובדננו", אמרה קג'אי דאס, הנשואה לאיכר שאיבד את אדמתו לטובת פרויקט המכונית הזולה. אלפי שוטרים חמושים שמרו על המפעל, וזרנוקי המים היו מוכנים לפעולה.

המחאה נגד מפעל הנאנו משקפת מחלוקת גדולה יותר בין התעשייה בהודו לבין החקלאים שאינם מוכנים להיפרד מאדמה במדינה שבה יותר משני-שלישים מהאוכלוסייה – המונה יותר ממיליארד נפש – מתפרנסת מחקלאות.

עבור טאטא מוטורס, יצרנית המכוניות המובילה בהודו, הבעיות החלו לאחר שהממשלה הקומוניסטית במדינה החרימה אדמות חקלאיות לטובת הקמת המפעל. המדינה הציעה פיצוי בתמורה לאדמות, אבל חלק מהחקלאים התלוננו שלא קיבלו את הכסף המגיע להם.

חלק מהחקלאים – בעיקר בעלי שטחי אדמה קטנים - סירבו לציית להוראות המדינה ולקבל פיצוי. בסך הכל, יותר מ-1,600 דונמים של קרקע מוחרמת נמצאת במחלוקת, מתוך כ-4,000 דונמים שניכסה הממשלה.

ראטאן טאטא, העומד בראש תאגיד טאטא, איים להעתיק את מקום המפעל אם ההפגנות האלימות יימשכו, למרות השקעה של 350 מיליון דולר בפרויקט. האיום מצטייר כמבחן לממשלה הקומוניסטית, שנדרשת עכשיו להוכיח את נחישותה לתעש את המדינה.

שר בכיר במערב בנגאל אמר אתמול כי המשל עומל על גיבוש "עסקת שיקום חלופית" עבור מי שאיבדו את אדמתם. אבל בסינגור הכעס גובר: המפגינים מנסים מדי פעם לעצור את העבודה במפעל ונכנסים לתגרות עם הפועלים.

המשבר הוביל את הפעילים החברתיים המובילים בהודו לסינגור. הללו אומרים כי הם רוצים להפגין סולידריות עם הכפריים. "על טאטא לכרוע בפני הכוח של העם ולהשיב את האדמה", אמר הפעיל החברתי מדאה פטקאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully