וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקיסטן: הקואליציה שהדיחה את מושרף מתפרקת?

גיל קדרון

24.8.2008 / 12:44

מפלגת השלטון הגישה את מועמדותו של ראשה לתפקיד הנשיא, ויצרה משבר פוליטי חדש. צבא פקיסטן הרג 50 טרוריסטים על גבול אפגניסטן

משבר פוליטי חדש פוקד את פקיסטן. מסתמן כי ראש מפלגת השלטון (PPP) אסיף עלי זרדרי, בעלה של בנזיר בוטו, מנהיגת האופוזיציה שנרצחה בהתנקשות בדצמבר של השנה שעברה, החליט להתמודד על משרת הנשיאות. החלטה זו מעמידה בספק גדול את שלמותה של הקואליציה שקמה לאחר הבחירות בפברואר 2008, ושהישגה המשמעותי היחיד היה הלחץ שהוביל להתפטרותו של הנשיא פרווז מושרף ביום שני שעבר.

עד הימים האחרונים התעקשו ב-PPP כי לא ינסו למצוא מחליף למושרף, אלא יעדיפו לרוקן את תפקיד הנשיא מסמכויות, כפי שהיה עד כהונתו של מושרף, וישיבו לאיתנו את תפקיד ראש הממשלה. כעת שינתה ה-PPP את עמדתה, ללא תיאום עם שותפתה לקואליציה, מפלגתו של ראש הממשלה לשעבר נוואז שריף, שאמר כי "הפעולות החד צדדיות של ה-PPP יובילו לפירוק ההסכים והקשרים איתנו".

שריף, שכהונתו כראש ממשלה בשנות ה-90 אופיינה בשחיתות פוליטית, בניהול כושל ובדריסת הדמוקרטיה, איננו מוכן לוותר על כך שמתפקיד הנשיא צריכה להישלל הסמכות לפזר הפרלמנט ושעל השופטים שהדיח מושרף לשוב לתפקידם. אולם ה-PPP אינה מוכנה לדון בנושאים אלו לפני הבחירות לנשיאות, שמתקיימות לפי החוקה הפקיסטנית בשני בתי הפרלמנט, בהם מסתמן רוב למפלגתו של זרדרי.

בשנות ה-90, עד שעלה מושרף לשלטון, סבלה הפוליטיקה הפקיסטנית בסכסוכים קשים ובלתי פוסקים בין מפלגותיהם של שריף ובוטו, שדירדרו את הכלכלה ואת אמון הציבור בנבחריו. כעת נדמה שעם הסתלקותו של מושרף מהבמה חוזרות השתיים, שהדבר היחידי עליו הצליחו להסכים היה שנאתם המשותפת למושרף, לדרוך אחת על השנייה בניסיון לטפס לפסגת ההר.

נשיא חדש, בעיות ישנות

כוחות פקיסטניים ומסוקים של חיל הים קיימו ביממה האחרונה לחימה עזה נגד לוחמי אל קאעדה וטליבן במערב המדינה, והרגו 50 מהם. עשרה חיילים נהרגו ובהפצצות של צבא פקיסטן נהרגו שבעה אזרחים שחיים בכפרים הסמוכים, שם התלוננו שהעוצר מונע מהם לנוס על נפשם, בזמן שהטרוריסטים משתמשים בהם כמגנים אנושיים.

האלימות הגואה במדינה הינה מבחן חשוב עבור הקואליציה האזרחית, שעלתה לשלטון בחודש פברואר, והובילה בשבוע שעבר להתפטרותו של יריבם הגדול, הנשיא פרווז מושרף, ששלט ברפובליקה האיסלמית מאז שביצע הפיכה שקטה ב-1999.

הקרבות בצפון מערב פקיסטן היו תגובה למתקפה של הטליבן על כלי רכב צבאי, בה נהרגו שמונה חיילים. לפי הצבא, נהרסו 40 בונקרים ומתקני אימונים של הטרוריסטים. אל קאעדה וטליבן העבירו את בסיסיהם מאפגניסטן לפקיסטן לאחר הפלישה האמריקאית ב-2001, והצליחו להתחזק בזכות תמיכתם של האזורים השבטיים שעל הגבול האפגני. משם הם יוצאים להתקפות על כוחות נאט"ו שבאפגניסטן.

בשנים האחרונות חלה הסלמה קשה בפיגועים של אנשי אל קאעדה וטליבן בתוך פקיסטן, כולל בשבוע שעבר, בו נהרגו כמה עשרות בשורה של פיגועים. המשבר הפוליטי הקשה הגביר את הדאגות סביב החרפת המשבר הכלכלי, שדירדר בחודשים האחרונים את כלכלת פקיסטן לשפל אותו לא ידעה שנים.

עדכון ראשון: 24.8, שעה 10:24

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully