וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תאפשר לספינות המחאה לעגון בעזה

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

23.8.2008 / 16:00

למרות המצור, החליטו בירושלים לאפשר לספינות לעגון כדי למנוע פרובוקציות. מוקדם יותר האשימו מארגני המשט את ישראל בשיבוש מערכות הקשר שעל הספינה

גורמים בירושלים הודיעו אחר הצהרים (שבת) כי ישראל החליטה לאפשר לשתי הספינות ועליהן פעילי שלום לעגון ברצועת עזה. ההחלטה התקבלה למרות שמטרת המשט הייתה "לפרוץ המצור מעל רצועת עזה", דבר שלא אושר. על פי הגורמים, הוחלט לאפשר לספינות לעגון בחוף כדי למנוע פרובוקציות ותגובות בינלאומיות קשות.

הגעתן של שתי ספינות פעילי זכויות האדם התעכבה בכמה שעות בשל ים סוער ומזג אוויר קשה . בספינות שיצאו אתמול לדרכן מקפריסין מפליגים 44 פעילי זכויות אדם שמוחים על המצור שהטילה ישראל על עזה. לדברי הפעילים, מלבד מזג האוויר הקשה, גם מערכות התקשורת בספינה שובשו, לדעתם על ידי ישראל. רמזי קיזיה דובר מטעם הפעילים אמר כי "הספינות נושאות דגל יווני במים בינלאומיים ואנו תחת התקפה פירטית אלקטרונית שמשבשת את המערכות בספינה".

לאחר מספר שעות בהן לא היה קשר עם שתי הספינות, הודיעו מארגני המשט כי הצליחו לחדש את הקשר עם אחת הספינות לזמן קצר, וכי כל הפעילים חשים בטוב. לדברי המארגנים, הספינות נמצאות כ-70 ק"מ מחופה של עזה, וצפויות לעגון בחוף בסביבות השעה 18:00 בערב.

דובר משרד החוץ אריה מקל אמר בתגובה כי לא ידוע לו על כל פעילות ישראלית שמתבצעת נגד מערכות התקשורת של הספינה. לדבריו, "אנו עוקבים אחרי ההתפתחויות. אם הפעילים מחפשים לעורר פרובוקציה נדע כיצד למנוע זאת".

בתוך כך, עשרות סירות דיג פלסטיניות עשו את דרכן מחופי הים של עזה אל לב ים בכדי לקבל את פני הספינות. אך גורמים פלסטינים אמרו שכלי שיט של צה"ל ירו באוויר והסירות שבו לחוף. מדובר צה"ל נמסר כי לא ידוע על כל פעילות צבאית במקום.

"המצור לא מוסרי"

הפעילים, תושבי 17 מדינות שונות, הפליגו ממפרץ לרנקה והם מצפים להגיע לחופי עזה היום. "עברו 41 שנים מאז ששטה אוניה במים האלו, ואנו מתכוונים לעשות זאת כעת", אמר האזרח האמריקאי פול לורדי, אחד ממארגני הקמפיין "לשחרר את עזה".

בין הפעילים נזירה קתולית בת 81, גיסתו של ראש ממשלת בריטניה לשעבר ושליח הקוורטט למזרח התיכון טוני בלייר וחבר בפרלמנט היווני. ניצולת השואה הדי אפשטיין, בת 84, התכוונה לצאת למסע, אך לא יכלה לעשות זאת מסיבות רפואיות. לדבריהם, אנשי הקבוצה מתכננים לשלוח סיוע לפלסטינים ברצועה, אך המטרה העיקרית היא העלאת המודעות לתנאי המחייה של הפלסטינים הסובלים ממחסור בדלק ובמזון.

"המצור של ישראל על עזה הוא לא רק בלתי חוקי בעיני החוק הבינלאומי, אלא גם בלתי מוסרי", אמרה הווידה עראף, פלסטינית אזרחית ישראל וארה"ב, "המוסדות הבינלאומיים וממשלות העולם יודעות מה קורה אך לא עושות דבר לגבי כך". בכיר קפריסאי סיפר שישראל ניסתה לברר האם ניתן למנוע את ההפלגה, אך לא היה ניתן לעשות זאת. ניסיון קודם של אש"ף להפליג מחיפה לקפריסין עם מגורשים פלסטינים נכשל ב-1989 בשל פצצה שפערה חור בגוף האונייה השכורה.

ארגון השמאל "גוש שלום" קרא אחר הצהרים לממשלה להתיר לשתי הספינות להגיע לחופי עזה. לדברי הארגון, "אין שום סיבה לשמר את המצור הימי על רצועת עזה. על הממשלה להסיר המצור ולהתיר לפלסטינים לבנות נמל ולקיים קשרים עם העולם, כפי שנכתב בהסכמי אוסלו". בהצהרה נכתב כי "בניית הנמל תייצר אלפי מקומות עבודה ותסייע לשיקום הכלכלה בעזה, דברים בהם יש אינטרס ישראלי מובהק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully