וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה של 19% בהכנסות לאומי קארד ברבעון השני

טל לוי

21.8.2008 / 12:52

ההאטה הכלכלית ועליית יוקר המחיה לא פגעו בחברה שבשליטת בנק לאומי: יותר כרטיסים הונפקו, יותר קניות בוצעו

עסקי כרטיסי האשראי ממשיכים לשגשג: חברת כרטיסי האשראי, לאומי קארד שבשליטת בנק לאומי מציגה הבוקר עלייה של 19% בהכנסות, שהסתכמו ברבעון השני של 2008 ב-196 מיליון שקל ועלייה של 27% ברווח השוטף, שהסתכם ב-33 מיליון שקל.

לאומי קארד מציגה גם רווח חד פעמי של 17 מיליון שקל, כך שהרווח הנקי עלה ב-92% ל-50 מיליון שקל. מקור רווח ההון הוא במכירת אחזקותיה של לאומי קארד בחברת הסליקה גמא לחברת הפניקס.

הכנסות לאומי קארד מעסקאות בכרטיסי אשראי עלו ב-14% ל-170 מיליון שקל: מתוך כך, שילמו בתי העסק 135 מיליון שקל (עלייה של 11.5% לעומת הרבעון המקביל) ובניכוי העמלות שמעבירה לאומי קארד למנפיקי כרטיסים אחרים, עלו ההכנסות נטו ב-4.1% ל-75 מיליון. ההכנסות ממחזיקי כרטיסי האשראי עלו ב-23% ל-95 מיליון שקל. 22 מיליון שקל הגיעו מפעילות מימון (עלייה של 83% לעומת הרבעון המקביל) בשל עלייה בפעילות אשראי מול בתי עסק ומחזיקי כרטיסים.

העלייה מוסברת בעלייה בהנפקות הכרטיסים ובפעילות הסליקה - כלומר בקניות רבות יותר המבוצעות באמצעות כרטיסי אשראי. כמו כן חל חג הפסח ברבעון השני של 2008 לעומת 2007 בה חג החג דווקא ברבעון הראשון.

משחק העמלות

לאומי קארד מסכמת את המחצית הראשונה של 2008 עם עלייה של 19% בהכנסות ל-328 מיליון שקל ועם עלייה של 90.6% ברווח הנקי שהסתכם ב-82 מיליון שקל.

אמנם שלוש חברות האשראי הישראליות מתהדרות בשם "חברת אשראי", אולם עיקר הפעילות היא מעסקאות בכרטיסי אשראי ופחות במתן אשראי צרכני. אחת הסיבות לכך היא שכל חברות האשראי מוחזקות בידי הבנקים ולכן תחרות על מתן אשראי אמורה להתבצע מול החברה-האם, כך שמדובר בפעילות מצומצמת יותר.

מערכת כרטיסי אשראי מורכבת מארבעה שחקנים: חברת האשראי המנפיקה את הכרטיסים. הלקוח, בית העסק המכבד את הכרטיס והסולק שהוא המוסד הפיננסי שמעביר את הכסף לבית העסק. כאשר רוכשים מוצרים או שירותים באמצעות כרטיס אשראי, בית העסק מקבל את הכסף מהסולק (תמורת עמלה). בהמשך, משלם הסולק עמלה לחברת כרטיסי האשראי ("עמלה צולבת"). למעשה, משלם בית העסק עבור 2 עמלות: הראשונה לסולק והשניה בגין העמלה שמשלם הסולק לחברת כרטיסי האשראי.

מיליון וחצי כרטיסים

נכון לסוף הרבעון השני של 2008, מפעילה לאומי קארד 1.558 מיליון כרטיסי אשראי (עלייה של 5.1% לעומת סוף 2007) כאשר מתוכם 1.326 מיליון כרטיסים פעילים ועוד 232 אלף כרטיסים לא פעילים. כרטיס פעיל הוא כרטיס בו בוצעה לפחות עסקה אחת במהלך רבעון. מספר הכרטיסים הפעילים עלה בחצי השנה האחרונה ב-5%.

77.5% מסך כרטיסי האשראי הם כרטיסים בנקאיים, כלומר כרטיסים שהונפקו ללקוחות בנק קבוצת בנק לאומי והיתרה הם כרטיסים חוץ בנקיים שהם כרטיסים שלאומי קארד מנפיקה ללקוחות כל הבנקים. בתחום הכרטיסים הבנקאיים, סיכון האשראי נופל על הבנק עצמו אולם בתחום הכרטיסים החוץ בנקאיים מתפקדת לאומי קארד כגוף שמעניק אשראי (ונושא בסיכון האשראי) ללקוחות באמצעות מערכת יעודית.

תחום זה הוא מנוע ההכנסות של החברה שכן מספר הכרטיסים החוץ בנקאיים הפעילים עלה בחצי השנה האחרונה ב-22% ל-279 מיליון כרטיסים. ההפרשות של לאומי קארד לחובות מסופקים (חובות שהחברה מטילה ספק ביכולתה לגבות) נמוכות יחסית ומסתכמות ב-4 מיליון שקל לעומת 3 מיליון שקל ברבעון המקביל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully