וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשק אמריקאי יוצב בפולין, הרוסים זועמים

טלי גולדשטין

20.8.2008 / 13:42

למרות התגדות מדוודב, ארה"ב ופולין חתמו בטקס רשמי על הסכם להצבת מערכת יירוט טילים. ריח של מלחמה קרה באוויר

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

לאחר משא ומתן בן 18 חודשים, ארצות הברית ופולין חתמו היום (רביעי) באופן רשמי על הסכם להצבת מערכת יירוט טילים אמריקאית על אדמת פולין. שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס הגיעה לוורשה לטקס החתימה. עוד נכחו בטקס שר החוץ הפולני רדוסלב סיקורסקי, ראש הממשלה דונלד טאסק והנשיא לך קצ'ינסקי.

"זהו הסכם שיבסס מערכת הגנה מטילים כאן בפולין. המערכת תעזור לנו להתמודד עם האיומים החדשים שמציבה המאה ה-21, של שיגור טילים ארוכי טווח ממדינות כגון אירן וצפון קוריאה", אמרה רייס במסיבת עיתונאים.

המערכת האמריקאית תכלול 10 טילים ליירוט טילים שיוצבו בפולין ומכ"ם עצום שיוצב בצ'כיה השכנה. ציוד זה יהווה את החלק האירופי במערכת ההגנה הגלובלית שמקימה וושינגטון במטרה ליירט טילים בליסטיים שישוגרו על ידי מדינות עוינות או ארגוני טרור כגון אל קאעדה.

ממשלת טאסק ניהלה מו"מ ארוך ומייגע לגבי תנאי ההסכם מאז שראש הממשלה עלה לשלטון בנובמבר. פולין דרשה שיתוף פעולה גדול יותר עם ארה"ב בתמורה להקמת המערכת בשטחה. המו"מ עלה על שרטון ביולי, אך פשרה הושגה חודש לאחר מכן במסגרתה הסכימה ממשלת ארה"ב למלא את דרישות פולין לצייד את צבאה בסוללה של טילי פטריוט כהגנה מפני התקפת טילים קצרי טווח. ההסכם יצטרך עתה לקבל את אישור הפרלמנט הפולני, צעד פורמלי בלבד מאחר והממשלה ומפלגת האופוזיציה תומכות בו.

רוסיה זועמת ומאיימת

רוסיה ראתה בסוללת הטילים, כמו גם במערכת המכ"ם שהוצבה בצ'כיה, ערעור על מאזן הכוחות עם הברית הצפון אטלנטית (נאט"ו) ופעולה עוינת של האמריקאים נגדה בתגובה למלחמה בגאורגיה. זאת, אף שמטרת מערכות אלה היתה למזער את האיום של הטילים הבליסטיים מאירן. משקיפים טענו כי לחץ רוסי הוביל לנסיגה פולנית מהסיכומים המוקדמים. גנרלים רוסים בכירים אף איימו לפרוס טילים טקטיים מסוג "איסקנדר" בבלרוס השכנה, ולשוב לייצר טילים גרעיניים לטווח בינוני וקצר, בתגובה לתוכניות האמריקאיות.

נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב הגיב להחלטת פולין להציב טילי הגנה אמריקאים בשטחה. "החלטה זו מדגימה את כל מה שטענו עד כה. הצבת טילים אמריקאים על אדמת פולין, כמוה כאיום ישיר על הפדרציה הרוסית". בכיר בצבא הרוסי אמר בסוף השבוע, כי הסכמת פולין להציב טילי הגנה אמריקאים בשטחה, עלולה לגרור התקפה רוסית. הוא הוסיף כי דוקטרינת הביטחון של רוסיה מאפשרת שימוש בנשק גרעיני נגד בעלת ברית של מעצמה גרעינית כגון ארה"ב.

אתמול גינה נאט"ו את איומי רוסיה נגד פולין, החברה בברית, כבלתי מקובלים. נאט"ו תמך בהצבת מערכת יירוט הטילים בפסגה שערך בבוקרשט באפריל. עם זאת, כמה חברות בארגון חוששות כי תוכנית ההגנה מפני טילים תגרור את העולם למרוץ חימוש חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully