וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלום בפתח? הצבא הרוסי נסוג מגאורגיה

טלי גולדשטין

20.8.2008 / 11:45

הצבא הרוסי, שהיה אמור להתחיל בנסיגה משטח גאורגיה לפני מספר ימים, החל בתזוזה. רייס: "רוסיה פורעת חוק ומבודדת את עצמה"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

האם המשבר בקווקז עומד בפני סיום? שיירה של משאיות צבאיות רוסיות עברו הבוקר (רביעי) את הגבול מגאורגיה לרוסיה, כך דיווח כתב "רויטרס". "אני רואה כ-12 משאיות שהחלו לנוע לכיוון רוסיה", סיפר הכתב שהיה באותה שעה במעבר הגבול בין רוסיה לדרום אוסטיה. כמו כן, דיווחה רשת SKY כי צבא רוסיה תסיג מרבית כוחותיה משטח גאורגיה עד סוף השבוע. בימים האחרונים ספגה רוסיה ביקורת בינלאומית חריפה על כך שאינה עומדת במילתה ואינה מכבדת את הסכם הפסקת האש עליו חתם נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב בשבת. מנהיגי העולם, בהובלת ארצות הברית, חזרו וקראו לרוסיה לסגת באופן מיידי משטח גאורגיה, אך זו התמהמהה.

בתוך כך, שגריר רוסיה באו"ם למועצת הביטחון הודיע הלילה כי ארצו לא תתמוך בטיוטת הצעת ההחלטה לסיום הסכסוך שהוצעה על ידי צרפת. מהטיוטה שהוגשה למועצת הביטחון עולה כי רוסיה תחויב לסגת באופן מיידי מכל שטחי גאורגיה. מועצת הביטחון התכנסה הלילה ודנה במסמך, אך הדיון הסתיים ללא כל כוונה להעביר את המסמך הלאה להצבעה. רוסיה, אחת מחמש החברות הקבועות במועצה, מחזיקה בזכות וטו.

לפי המסמך, שהודלף לתקשורת טרם ההחלטה הרשמית, על כוחות הצבא הגאורגים לשוב לבסיסיהם, ועל שני הצדדים לכבד את הסכם הפסקת האש עליה חתמו. גאורגיה מוזכרת במסמך בגבולותיה כפי שהוכרו על ידי הקהילה הבינלאומית, כלומר - כולל החבלים דרום אוסטיה ואבחזיה.

שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס אמרה בתגובה כי "רוסיה הופכת לפורעת חוק בעימות עם גאורגיה". לדברי רייס, "רוסיה זורעת הרס בקרב שכנתה ומתכוונת לחנוק אותה ואת הכלכלה שלה". מדובר בהתבטאות החריפה ביותר של רייס מאז פרוץ המשבר בקווקז. בראיון לרשת CBS נשאלה רייס כיצד יפעלו ארצות הברית ונאט"ו במידה שרוסיה לא תעמוד במילתה ולא תסיג את כוחותיה מגאורגיה. בתגובה אמרה רייס כי רוסיה מבודדת עצמה משאר העולם וכי היא מאבדת את סיכוייה להשתלב במוסדות בינלאומיים. "רוסיה היא המפסידה כאן", הצהירה.

נאט"ו מאיים על רוסיה

אתמול החליט ארגון נאט"ו, בישיבת חירום בבריסל, להקפיא קשריו עם רוסיה עד שזו תחל בנסיגה. יאפ דה הופ שפר, מזכ"ל נאט"ו, אמר כי, "כל עוד הכוחות הרוסים נמצאים בגאורגיה, נאט"ו לא תיפגש עם נציגים רוסים בשום דרג. מערכת היחסים העתידית תלויה בפעולות קונקרטיות של רוסיה בשטח". "אין באפשרותנו להמשיך באווירת 'עסקים כרגיל'", נאמר בהודעה המשותפת ל-26 המדינות חברות בברית הצפון אטלנטית. שר החוץ של רוסיה, סרגיי לוורוב, אמר בתגובה כי החלטת נאט"ו אינה אובייקטיווית ומוטה.

המשבר בקווקז החל כשגאורגיה הפציצה את החבל הבדלני דרום אוסטיה, הנתמך על ידי רוסיה, ב-7 לאוגוסט. רוסיה הגיבה בהפצצות כבדות מהאוויר, בירי טילים, ומאוחר יותר בפלישה מסיבית של טנקים וכוחות רגליים לדרום אוסטיה, לחבל הבדלני הנוסף אבחזיה, ולגאורגיה עצמה. הצבא הגאורגי הובס שוק על ירך, ורק הפסקת האש הצילה את המדינה מסיפוח למדינה שהיתה בעלת הבית שלה בעידן הסובייטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully