וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: עוד מעט תתעורר

גיא בלטר

20.8.2008 / 7:56

בבחירות הקרובות בתל אביב ובירושלים יתמודדו גם תנועות חברתיות שבאות, לשם שינוי, לדאוג לתושבים. גיא בלטר החליט בעצמו להצטרף לאחת, והוא מסביר על המשותף ביניהן ולמה זה קורה דווקא עכשיו

אקטיביזם חברתי זה לא דבר חדש בישראל, ורבים הם האנשים שתורמים מזמנם בפעילויות בעמותות ובארגונים חברתיים. אבל, בשנה האחרונה אנו עדים למהלך מתגבר בו תנועות עם אג'נדה חברתית מובהקת החליטו לממש את פוטנציאל העשייה שלהם במגרש הפוליטי המקומי. שתיים מהתנועות הללו הן 'התעוררות' בירושלים ו'עיר לכולנו' בת"א ואם נשאל את מרבית מחבריהן אם אי פעם חשבו או חלמו להגיע לפוליטיקה - רובם יגידו שמעולם לא שיערו שכך יקרה. יש הרבה דומה בין השתיים: שתיהן תנועות על-מפלגתיות, הוקמו בשנה האחרונה, לקיחת אחריות חברתית עומדת בבסיס הפעילות שלהן, הן פועלות לשינוי ערכי בפוליטיקה העירונית וטוענות שהעיר נפגעת משיקולים כלכליים שמטיבים עם יזמי נדל"ן ופוגעים בתושבים החלשים.

בוקר טוב

'התעוררות' בירושלים הוקמה לפני כשמונה חודשים על ידי קבוצת צעירים בני 20-30, כולם תושבי ירושלים והסביבה. הקבוצה התגבשה לנוכח מצבה המדרדר של העיר ירושלים, שרבים עוזבים אותה עקב הרגשה של חוסר טיפול בבעיות המשמעותיות ביותר שעומדות על סדר היום בעיר (דיור, תחבורה, חינוך, תרבות ועוד). המטרה החשובה ביותר שעומדת לנגד עיניי התנועה היא לגרום לתושבי העיר לצאת מאדישותם ולהגיע לבחירות הקרובות בנובמבר. לטענת עופר ברקוביץ' (25), יו"ר התנועה, נתונים מצביעים על כך שבבחירות האחרונות אחוזי ההצבעה הנמוכים מצד החילוניים, המסורתיים והדתיים הלאומיים, גרמו לכך שהייצוג העירוני לא משקף באופן הולם את המתגוררים בעיר. התנועה מצהירה שהיא לא תביע עמדה בנוגע לעתיד המדיני של ירושלים, מתוך רצון לא לפלג את המחנה החילוני-מסורתי-דתי לאומי. ברקוביץ' טוען כי יפעל לשיוויון כלפי תושבי מזרח העיר, כי גם הם תושביה. הוא מוסיף ואומר שהתנועה תפעל גם לשינוי תדמיתי של ירושלים ברמה הלאומית.


ב'התעוררות' מתכוונים להציג רשימה למועצת עיריית ירושלים, אך לא להתחרות על ראשות העירייה. הם מצהירים כי החברות והשותפות בתנועה פתוחים לכל אדם בכל גיל וללא הבדל דת, מין, גזע ואורח חיים, אך עם זאת גם לא מסתירים, כי הרכבה של התנועה מושתת בעיקר מחילונים, מסורתיים ודתיים לאומיים. בתל אביב המצב הוא קצת שונה בעניין הזה – עיר לכולנו היא מסגרת משותפת לתושבים יהודים וערבים מת"א ומיפו, וברשימתה לעירייה שוריינו מקומות לנשים, לתושבי דרום העיר ולתושבים מהקהילה הגאה.

הון ושוויון

'עיר לכולנו' הוקמה באופן רשמי בתחילת שנת 2008, אחרי מספר מפגשים של גרעין התנועה שהחליטו לקום ולעשות מעשה. בראשה עומד חבר הכנסת ד"ר דב חנין. חנין ידוע בפועלו הרב בנושאים חברתיים ונושאים סביבתיים, יזם והיה שותף בעשרות חקיקות לקידום זכויות חברתיות ואזרחיות. התנועה הוקמה על רקע הרגשה הולכת וגוברת של העמקת הפערים החברתיים בעיר המתבטאים בין היתר במהלכים שהעירייה נוקטת המחוללים שינויים בהרכב האוכלוסייה של העיר. הנושאים המרכזיים שמעלים חברי התנועה על סדר היום הם הדיור, התחבורה, החינוך והתנהלות העירייה כלפי תושביה. ממש לא רחוק מהנקודות שמעלים חברי התעוררות בירושלים על סדר היום.


"הדיור בת"א הוא נקודה כואבת במיוחד. עיר מוצלחת תלויה בעיקר באוכלוסיה שגרה בה והצלחתה המסחררת של ת"א בישראל מושתתת בהטרוגניות של הגרים בה. אם העירייה תמשיך בפעולות שיגרמו לסטודנטים, למשפחות צעירות ולאוכלוסיות נוספות להדיר את רגליהן מהעיר, ייגרם לעיר נזק בלתי הפיך שנראה אותו בעוד כמה שנים", אומרת שרון שחף, דוברת התנועה. שחף מוסיפה שבתנועה לא מתנגדים לפיתוח העיר ובנייה חדשה, להפך, זה נחוץ, אך גם בבניית מגדל חדש יש פרמטרים שחייבים לקחת בחשבון ועקרונות שיש להקפיד עליהם, ולא נראה כרגע שזה נעשה כמו שצריך. תכנית העירייה להגריל 2,000 יחידות דיור במחיר מסובסד לצעירים, סטודנטים ולמשפחות צעירות, שהתפרסמה בחודש האחרון, הגיעה מאוחר מדי לטענת שחף וגם היא החלה רק אחרי הרבה מאוד לחץ שהופעל על העירייה. "התכנית עצמה לא מספיק ברורה כעת, היא מרוכזת בשני אזורים בדרום העיר בלבד והיא לא ממצה את הרעיון שמאחוריה. העירייה יכלה לפעול כבר לפני שנים! אם זה באמצעות חברות ציבוריות שברשותה או באמצעות מתן היתרי בנייה ליזמים שיקצו אחוזים מהפרויקטים שלהם לטובת דירות זולות יותר". ל'עיר לכולנו' אין שאיפות לאומיות והצלחת התנועה טמונה בכך שהיא פועלת במישור המוניציפאלי של ת"א בלבד. הרבה יותר קל להזדהות ולהצטרף לתנועה שחפה מאג'נדה בנושאים הכואבים ברמה הלאומית. עם זאת, שחף מציינת שכבר החלו לפרוח ניצנים של התנועה גם בערים נוספות בישראל.

ויש מי שישמור

את הקמתן של 'התעוררות' ו'עיר לכולנו' אפשר להבין כתגובת נגד למשהו שקורה דווקא בערים הגדולות בגלל בעיות ייחודיות בעיר, או שבערים הגדולות קיים המצע התרבותי-חברתי המתאים לצמיחה של תנועות כאלה. בינתיים אנחנו נסתפק בכך שקורה משהו שלא קרה בעבר בהיקף הזה – פעילים חברתיים החליטו ללכלך את הידיים ולהיכנס לפוליטיקה המקומית. אורך הנשימה ואופן התפקוד של התנועות הנ"ל אחרי הבחירות לעיריית ירושלים ולעיריית ת"א יקבע אם זהו תחילתו של גל או תופעה חולפת.

ובמגרש אחר, אך לא רחוק, הוקמה בשנה האחרונה עמותת 'שקוף' הפועלת ללא כוונות רווח ובשקיפות מלאה, שמטרתה המוצהרת היא טיפוח כלב שמירה חדש, במקום זה שכבר נרדם. באמצעות אתר חדשות שקרם עור וגידים בימים אלה שואפים המייסדים לנשוך ולהיות מחויבים לציבור. גם במקרה הזה, מדובר בצעירים בני 20-30 שהקימו את העמותה, אליהם חברו עיתונאים בכירים ששותפים לעמדותיהם. לטענתם, החיבור הקיים היום בישראל בין הון, שלטון ותקשורת מסוכן מאוד ומוביל לירידה תלולה של אמון הציבור בדמוקרטיה ובתקשורת. בדומה ל- BBC האנגלי, שכל בית אב באנגליה משלם לו כדי שיישאר עצמאי וחף מכל אינטרס פוליטי, שואפים ב'שקוף' להצטרפות רבה ככל שאפשר של אזרחים לחברות בעמותה, כדי להגדיל את כוחה והשפעתה במגרש התקשורתי. זוהי דוגמא נוספת לרוח החדשה שמנשבת. עכשיו נשאר רק לשמש לזרוח כדי שמזג האוויר יהיה מצוין.

* גילוי נאות: הכותב הצטרף כחבר לתנועת התעוררות בירושלים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully