וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רייס: "רוסיה פורעת חוק ומבודדת עצמה"

19.8.2008 / 9:00

שרת החוץ האמריקאית הזהירה שרוסיה עומדת בפני בידוד בינלאומי. רוסיה: "לא נקבל את הצעת מועצת הביטחון לנסיגה מגאורגיה"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס אמרה הלילה (רביעי) כי "רוסיה הופכת לפורעת חוק בעימות עם גאורגיה". לדברי רייס, "רוסיה זורעת הרס בקרב שכנתה ומתכוונת לחנוק אותה ואת הכלכלה שלה". מדובר בהתבטאות החריפה ביותר של רייס מאז פרוץ המשבר בקווקז. בראיון לרשת CBS נשאלה רייס כיצד יפעלו ארצות הברית ונאט"ו במידה שרוסיה לא תעמוד במילתה ולא תסיג את כוחותיה מגאורגיה. בתגובה אמרה רייס כי רוסיה מבודדת עצמה משאר העולם וכי היא מאבדת את סיכוייה להשתלב במוסדות בינלאומיים. "רוסיה היא המפסידה כאן", הצהירה.

הרוסים ביצעו "הרס בלתי מבוקר של תשתיות אזרחיות", טענה רייס והוסיפה כי הכוחות הרוסים מטרידים תושבים בצירי התנועה וסגרו את נמל פוטי. רייס גם הזכירה "דיווחים לפיהם נעשה שימוש באמצעי לחימה שאין להשתמש בהם נגד אזרחים". היא רמזה לטענות ארגוני זכויות אדם לפיהן רוסיה הטילה פצצות מצרר בריכוזי אוכלוסייה אזרחית בגאורגיה. מוסקבה הכחישה את ההאשמות.

בתוך כך הודיע הלילה שגריר רוסיה באו"ם למועצת הביטחון כי ארצו לא תתמוך בטיוטת הצעת ההחלטה לסיום הסכסוך שהוצעה על ידי צרפת. מהטיוטה שהוגשה למועצת הביטחון עולה כי רוסיה תחויב לסגת באופן מיידי מכל שטחי גאורגיה. מועצת הביטחון התכנסה הלילה ודנה במסמך, אך הדיון הסתיים ללא כל כוונה להעביר את המסמך הלאה להצבעה. רוסיה, אחת מחמש החברות הקבועות במועצה, מחזיקה בזכות וטו.

לפי המסמך, שהודלף לתקשורת טרם ההחלטה הרשמית, על כוחות הצבא הגאורגים לשוב לבסיסיהם, ועל שני הצדדים לכבד את הסכם הפסקת האש עליה חתמו. גאורגיה מוזכרת במסמך בגבולותיה כפי שהוכרו על ידי הקהילה הבינלאומית, כלומר - כולל החבלים דרום אוסטיה ואבחזיה.

בחזרה לדרום אוסטיה

השגריר הרוסי ויטלי צ'רקין אמר לחברי מועצת הביטחון כי הפתרון לסכסוך צריך לכלול את תוכנית השלום בת שש הנקודות שהוצעה על ידי נשיא צרפת ניקולא סרקוזי, ושהתקבלה על ידי שתי המדינות, גאורגיה ורוסיה. לדברי השגריר, מאחר והצעת האו"ם אינה כזאת, רוסיה לא תוכל לתמוך בה. המסמך הנוכחי החליף מסמך ארוך יותר שעמד תחת משא ומתן עם רוסיה, ואכן כלל את תוכניתו של סרקוזי.

למרות זאת, עדי ראייה דיווחו אתמול כי רוסיה החלה להסיג את כוחותיה מהעיר הגאורגית גורי. "אני פוקד עליכם להתחיל לצעוד לאורך מסלול גורי-צחינוואלי-ולדיקווקז", צעק קצין רוסי על חייליו לפני שעלה לרכבו. כתב רויטרס מסר כי חיילים רוסים מחייכים נופפו בידיהם לתושבים בעודם עולים על כלי הרכב הצבאיים בדרכם לדרום אוסטיה.

עם זאת, מוקדם יותר היום האשימה גאורגיה את כוחות רוסיה בכניסה למסוף הדלקים בנמל פוטי שלחוף הים השחור. על פי הדיווח, הרוסים אף עצרו 20 קציני משטרה גאורגיים. "הם נכנסו לנמל האזרחי והעיפו את כולם החוצה", אמר דובר משרד הפנים הגאורגי שוטה אוטיאשווילי. צלם סוכנות הידיעות רויטרס דיווח כי ראה חיילים רוסים מובילים מספר גאורגים כשהם מכוסי עיניים לתוך כלי רכב חמושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully