וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבנרי: "לגיבלי היה הרבה דם על הידיים"

דני ליבר

19.8.2008 / 21:25

העיתונאי אורי אבנרי מספר בזעם על ראש אמ"ן לשעבר בנימין גיבלי שהלך היום לעולמו. "זה האיש שיזם מבצע מטומטם עד כדי פשע"

אורי אבנרי, מייסד ועורך העיתון "העולם הזה" שחקר וסיקר באופן נרחב את פרשת "עסק הביש", סיפר היום לאחר מותו של ראש אמ"ן לשעבר בנימין גיבלי, על הפרשה שהסעירה את המדינה בשנות ה-50. בראיון לוואלה! חדשות אמר אבנרי, כי האיש היה "הגיבור הראשי וההגון של פרשת עסק הביש".

לדברי אבנרי, "זה האיש שיזם מבצע מטומטם עד כדי פשע. גיבלי לקח יהודים מצריים שגויסו לצרכי ריגול ושלח אותם לבצע פעולות חבלה אף שהם היו בלתי כשירים לבצעו. כישלונם היה בטוח והיה ברור שכשהם שמים פצצות במרכזי תרבות, הם עתידים היו לסבך לא רק את ישראל, אלא גם את היהודים החיים במצרים". אבנרי טוען, כי כתוצאה מהחובבנות של גיבלי, כל הרשת נתפסה מיד.

עוד סיפר אבנרי, כי יש מסמכים המוכיחים שגיבלי הוא זה שנתן את ההוראה ולא מי שהיה אז שר הביטחון פנחס לבון. בן גוריון לא השלים עם ההכרעה ודרש חקירה נוספת בוועדת בדיקה משפטית שלא הוקמה מטעמים חוקתיים.

גם רבין לא האמין לו

לימים, מספר אבנרי, "שאלתי את יצחק רבין מי נתן לדעתו את ההוראה והוא ענה: 'כשיש עסק עם שני שקרנים (לבון וגיבלי), לא ניתן לדעת'". אבנרי התייחס גם לפרשה החמורה יותר לדעתו, בה היה מעורב גיבלי. "אסור לשכוח פרשה חמורה מפרשת עסק הביש. ב-1948 לקח גיבלי קצין בשם טוביאנסקי והאשים אותו בריגול לטובת הבריטים. גיבלי עשה לו משפט צבאי בלתי חוקי והוציא אותו להורג. זה האדם היחיד שהוצא להורג במדינת ישראל מלבד אדולף אייכמן. אולם למרות פרשה איומה זו השאירו אותו בצה"ל".

לדברי אבנרי, גיבלי "היה סמל של חוסר האחריות שהיתה בצה"ל משנותיו הראשונות ועד שהפך לצבא סדיר. השפעת גיבלי היתה שלילית ביותר על הצבא והמדינה הצעירה, ואם משתמשים בפסוק 'דם על הידיים', אז לו היה הרבה דם על הידיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully