וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת נשיא זמביה לוי מוואנוואסה

טלי גולדשטין

19.8.2008 / 14:52

מצבו הבריאותי של מוואנוואסה, שאושפז בבית חולים בצרפת לאחר שלקה בשבץ שני, הורע אמש בפתאומיות . הוא כיהן כנשיא זמביה מ-2002

נשיא זמביה לוי מוואנאוואסה מת היום (שלישי) בבית חולים בצרפת. "תושבי זמביה, בצער רב אני מודיע על מותו של הנשיא ד"ר לוי פטריק מוואנאוואסה", אמר סגנו רופיה בנדה בהצהרה טלוויזיונית. מצבו הבריאותי של מוואנוואסה, שהחלים משבץ שני, הורע בפתאומיות אמש והוא נדרש לטיפול רפואי מיידי.

מוואנוואסה בן ה-59, סבל משבץ מוחי שני במהלך פסגת של האיחוד האפריקאי שנערכה ביוני במצרים. הוא הוטס לצרפת ומיד נכנס לבית החולים הצבאי "פרסי" מחוץ לפריז (אותו בית חולים בו מת יו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת). מוקדם יותר החודש שר הבריאות הזמבי אמר כי מצבו יציב אך הוא תחת השפעת תרופות רבות. את מקומו כנשיא צפוי לתפוס באופן זמני סגנו רופיה בנדה, עד שייערכו בחירות חדשות.

עם היוודע החדשות הרעות, מיהר נשיא צרפת ניקולא סרקוזי למסור את תנחומיו ואת תנחומי העם הצרפתי למשפחת מוואנוואסה ולתושבי זמביה.

המנהיג הזמבי היה אהוד במיוחד על קרן המטבע העולמית (IMF ) וארגונים דומים אחרים, שמחקו את חובה של זמביה בסך מיליארדי דולרים לאחר שמוואנוואסה נקט ביד קשה נגד מדיניות הבזבזנות בממשלה והשיק את המבצע הנרחב ביותר נגד שחיתות מאז קיבלה זמביה עצמאות מבריטניה ב-1964.

מדיניותו של מוואנוואסה תרמה רבות לשגשוג הכלכלי של המדינה. זמביה רשמה צמיחה כלכלית של 5% בממוצע במהלך שש השנים האחרונות והאינפלציה עמדה באפריל 2006 על ספרה חד ספרתית בפעם הראשונה מזה שלושה עשורים.

למרות ביטול החוב המדיני והשקעות גדולות מצד הודו וסין, מוואנוואסה נאלץ להתמודד עם ביקורת ציבורית הולכת וגדלה כי לא עשה די על מנת לשפר את מצבם של 11.5 מיליון תושבי המדינה העשירה במחצבי נחושת. ירידת מחירי הנחושת בשנות השבעים הייתה אחת הסיבות לשקיעת הכלכלה ועליית המחירים בראשית המאה ה-21 תרמה להתאוששותה, בנוסף כמובן להשקעות הזרות מסין. עם זאת, זמביה עדיין נחשבת לאחת המדינות העניות בעולם.

מוואנוואסה נולד ב-3 בספטמבר, 1948 והיה עורך דין במקצועו.
הוא הפך לסגן הנשיא ב-1991 לאחר הדחת הנשיא קנת' קאונדה בבחירות הרב מפלגתיות הראשונות בהיסטוריה של זמביה, שברוב שנותיה שרר בה משטר חד-מפלגתי. הוא נבחר לנשיא בבחירות ב-2002 ושוב בבחירות האחרונות, ב-2006, לאחר שזכה ב-43 אחוז מן הקולות מול 29 ו-25 אחוזים שקיבלו שני יריביו הבולטים.

מוואנוואסה היה ידוע בביקורת החריפה שמתח על נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה ועל שלטונו הדיקטטורי. לדבריו, הבחירות בזימבבואה הם "בושה וחרפה" לכל אפריקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully