וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: "נאט"ו מחמשת משטר נפשע"

טלי גולדשטין

19.8.2008 / 18:14

בעקבות החלטת נאט"ו להקפיא את קשריה עם מוסקבה, תקף שר החוץ הרוסי את הברית. מדוודב: "יעברו 3 ימים עד שנשלים הנסיגה"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: יאיר דניאל)

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, תקף הערב (שלישי) בחריפות את החלטה של נאט"ו להפיא את קשריה עם מוסקבה. לדבריו, מדובר ב"ניסיון להציל את המשטר הפושע בגאורגיה". לברוב האשים את נאט"ו, שכוונתה לחמש מחדש את גאורגיה, לאחר המפלה שספג מול הצבא הרוסי, והוסיף כי הברית "מבלבלת בין התוקפן לקורבן".

מוקדם יותר, מזכ"ל נאט"ן יאפ דה הופ שפר, אמר במסיבת עיתונאים, כי הארגון יקפיא את כל הקשרים עם רוסיה עד שזו תסיג כוחותיה מגאורגיה. "כל עוד הכוחות הרוסים נמצאים בגאורגיה, נאט"ו לא תיפגש עם נציגים רוסים בשום דרג. מערכת היחסים העתידית תלויה בפעולות קונקרטיות של רוסיה בשטח".

בין לבין אמר נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב כי הכוחות הרוסים יעזבו את גאורגיה תוך שלושה ימים, אולם נדמה כי אין בכוונתו להסיג את צבאו מדרום אוסטיה. "עד יום שישי ה-22 באוגוסט חלק מחיילי כוח השלום יושבו לאזור הביטחון הזמני", מסר הקרמלין בהודעה רשמית. "שאר הכוחות שנועדו לחזק את חיילי כוח השלום ייסוג לדרום אוסטיה ולרוסיה". בשיחה בין מדוודב ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי סיכמו השניים כי משקיפים מהארגון האירופי לביטחון ושיתוף פעולה (OSCE) יוצבו באזור הביטחון הזמני.


מה משמעות ההחלטה?

ההחלטה של נאט"ו התקבלה לאחר שמדינות האיחוד האירופי הסכימו לדרישת ארה"ב להקפיא את הקשרים עם מוסקבה, בעקבות הפרותיה התכופות של הפסקת האש עם גאורגיה. כינוס החירום בבריסל החל כשברקע אין סימנים לנסיגה רוסית שהיתה אמורה להתחיל אמש, למרות התחייבות הנשיא הרוסי מדוודב לעמוד בתנאי הסכם הפסקת האש לאחר כשבועיים של לחימה בגאורגיה.

בתום הפגישה, הוסיף מזכ"ל נאט"ו ואמר גם כי הארגון יקים וועדה מיוחדת לחיזוק הקשרים עם גאורגיה. עם זאת, לדבריו לא היה דיון ספציפי על לוח הזמנים להצטרפות גאורגיה לנאט"ו, אך הדיאלוג בנושא התחזק.

כשנשאל באלו פעולות קונקרטיות צפוי לנקוט נאט"ו נגד רוסיה, אמר שפר כי לא התקבלו החלטות קונקרטיות לגבי סנקציות על רוסיה, החלטות בנושא יתקבלו בקרוב. כמו כן, הדגיש שפר כי נאט"ו לא תתגבר את כוחותיה בפולין.

ממשלת ארצות הברית, שביקשה לכנס את פגישת החירום על מנת לבחון מחדש את הקשרים עם ממשלת רוסיה ולדון בדרכים לעזור לגאורגיה, קראה למדינות נאט"ו לשקול להשהות מפגשים רמי דרג עם שרים רוסיים, עם זאת בריטניה טענה בתחילה כי צמצום ערוצי התקשורת עם מוסקבה לא יועיל עתה לאף אחד מהצדדים. "אני לא מאמין שבידוד רוסיה הוא התשובה הנכונה להתנהלותה. התגובה הנכונה היא משא ומתן קשוח", אמר שר החוץ הבריטי דיוויד מיליבנד לאחר סיום הפגישה.

לדבריו, ראשית יש להביע תמיכה בגאורגיה ולהבטיח שרוסיה תדבוק בהסכם הפסקת האש על מנת לסיים את המשבר בחבל הבדלני דרום אוסטיה. "רוסיה צריכה לעמוד במילתה ובהתחייבות של הנשיא מדוודב. כוח אינו יכול לשמש בסיס לקביעת גבולות חדשים סביב רוסיה", הוסיף. "התחושה בקרב מדינות נאט"ו היא שרוסיה נכשלה לעמוד בהתחייבותה ויהיו לכך השלכות רציניות על האמון שהמערב נותן בה".

"אם רוסיה רוצה להיחשב כשחקנית חשובה בזירה העולמית, עליה לכבד את מילתה ולהסיג כוחות מגאורגיה", המשיך מיליבנד. "הדבר החשוב ביותר הוא שהריבוניות הטריטוריאלית של גאורגיה – מדינה דמוקרטית – תכובד". לדבריו, לא נכיר פילוג בקרב החברות בנאט"ו לגבי השאלה האם יש לצרף את גאורגיה לארגון. "החוזק של נאט"ו הוא האחדות שהפגין", אמר מיליבנד.

שרת החוץ הגאורגית יקתטרינה טקשלשווילי אמרה הבוקר, בעודה מתכוננת לפגישת החירום של ארגון נאט"ו בבריסל, כי היא מקווה לקבל את תמיכת שרי החוץ של המדינות החברות. "יש לרוסים חופש תנועה בלתי מוגבל. הם מנסים להראות לנו שהם השולטים כרגע", הוסיפה. טקשלשווילי אמרה כי תקרא ליישום סנקציות דיפלומטיות נגד רוסיה ולהשעייתה ממוסדות בינלאומיים, אם תמשיך לסרב לשתף פעולה. "אני אולי תמימה, אך אני עדיין מקווה שמאמץ משותף וחזק של אירופה וארצות הברית יביא לנסיגת הכוחות הרוסים משטח גאורגיה", אמרה טקשלשווילי.

מי מפחד מרוסיה?

מאז סיום המלחמה הקרה, נאט"ו ורוסיה הסכימו על שיתוף פעולה בתחומים כגון המלחמה בטרור. לפני שש שנים הוקמה מועצת רוסיה-נאט"ו (NRC ) על מנת לנהל דיאלוג מתמשך בין שתי היריבות לשעבר. עם זאת, השפעת נאט"ו בכל הנוגע למשבר בקווקז מוגבלת. לפני תחילת כינוס החירום, שר החוץ הגרמני פרנק-וולטר שטיינמאייר אמר כי מעורבות נאט"ו באזור "מצומצמת".

שר החוץ ההולנדי מקסים ורהאגן אמר כי אינו תומך בנקיטת צעדים חריפים נגד רוסיה, כגון השהייתה ממוסדות בינלאומיים, אך הדגיש כי על נאט"ו לשלוח מסר חזק לרוסיה. "על הכוחות הרוסים לסגת מגאורגיה", אמר. שר החוץ הפורטוגלי לואיס אמדו אמר כי הוא מעדיף לשמר את מערכת היחסים של נאט"ו עם רוסיה.

תומכי גאורגיה אמרו כי המשבר רק עוזר לחזק את דרישת המדינה להצטרף לנאט"ו מוקדם ככל האפשר. עם זאת, שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס אמרה אתמול לכתבים כי אין תוכניות לזרז את השיחות לצירוף גאורגיה לנאט"ו, המתוכננות לדצמבר.

לדברי דיפלומטים, רוב המדינות – בעיקר מדינות סובייטיות לשעבר – תמכו ללא עוררין בעמדה הקשוחה של ארה"ב נגד רוסיה, אך אחרות, כגון צרפת וגרמניה לא ששו להרגיז את רוסיה, ספקית אנרגיה גדולה של אירופה ולכן נזדקקו לשכנוע.

פרסום ראשון: 19.8, שעה 14:14

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully