וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הורה לנמק האישום הקל נגד המג"ד

יהושע בריינר וניר יהב

19.8.2008 / 15:04

בג”ץ עיכב ההליך הפלילי נגד הקצין, שהיה מעורב בירי בפלסטיני כפות, והורה לצה”ל לנמק מדוע הוא מואשם ב”התנהגות בלתי הולמת” בלבד

יח"צ - חד פעמי

(צילום באדיבות בצלם, עריכת וידאו: ארנון מעוז)

בית המשפט העליון הוציא היום (שלישי) צו ביניים לעיכוב ההליכים הפליליים נגד המג"ד מניעלין ונגד החייל שהיו מעורבים בירי לעבר פלסטיני כפות. שופטת העליון, אילה פרוקצ'יה, גם הוציאה צו ביניים לעיכוב ההליכים הפליליים וכן צו על תנאי, המחייב את הפרקליט הצבאי הראשי לנמק את החלטתו בתוך 21 ימים. הדיון ייקבע עד סוף ספטמבר.

החלטת בג"צ ניתנה בעקבות עתירה שהוגשה בדרישה לשנות את כתב האישום שהוגש נגד המג"ד והחייל. העתירה, שהוגשה על ידי הפלסטיני שנורה, אשרף אבו רחמה, ארגון "בצלם", "האגודה לזכויות האזרח", "הוועד הציבורי נגד עינויים" וארגון "יש דין", נגד החלטת הפרקליט הצבאי הראשי להעמיד לדין את המג"ד, סא"ל עמרי בורברג, ואת החייל היורה, סמ"ר ל', בגין "התנהגות בלתי הולמת" - עבירה קלה שאינה גוררת רישום פלילי.

העותרים דרשו לשנות את כתב האישום, כך שישקף את חומרת העבירה הכרוכה באיומים בנשק וירי בעציר כפות. בעתירה, אותה הגישו עורכי הדין לימור יהודה ודן יקיר מ"האגודה לזכויות האזרח", מוטחת ביקורת חריפה על תפקודו של הפרקליט הצבאי הראשי. "בחירה בעבירה קלה זו מלמדת על תגובה רפה של מערכת הפרקליטות הצבאית.... היא מעבירה לקצינים ולחיילים אחרים מסר חמור ביותר של זילות בחיי אדם, ומכשירה את הקרקע למקרים הבאים". בעתירה נכתב עוד כי "מדובר בליקוי מאורות מערכתי אשר פשה לא רק בקרב קציני צה"ל, אלא אף בקרב מי שאחראים להשלטת המשפט בצבא".

בתשובה לפניית האגודה לזכויות האזרח לפני כשבוע, כתב הפרקליט הצבאי הראשי תא"ל אביחי מנדלבליט: "שקלתי את חומרתו הערכית, הנורמטיבית והפיקודית של האירוע ומנגד את כוונותיהם ומניעיהם של המעורבים. הגם שכוונתם של המג"ד היו פסולות, לא היתה כוונה שיבוצע ירי. מנגד, החייל שביצע את הירי סבר בכנות שהוא מבצע פקודה, ואין ספק בעיניי כי מדובר בפקודה בלתי חוקית בעליל".

"סעיף האישום בלתי סביר"

הפצ"ר הוסיף, כי "בהחלטה ניתנה משקל לצעד הפיקודי שננקט נגד המג"ד, שהודח מפיקוד על הגדוד. סברתי כי לא ניתן להתעלם מייחודן של הסנקציות הפיקודיות, שמשמעותן עולות לעיתים לאין שיעור על סנקציות פליליות הניתנות בעקבות הרשעה. העמדתם של המג"ד והחייל לדין פלילי בבית דין צבאי וסעיף העבירה נותנים ביטוי הולם לחומרת העבירות". לדברי גורמים ביטחונים, זו גם תהיה תשובת צה"ל לעתירת האגודה.

העותרים טענו עוד כי ההחלטה על כתב האישום הקל נגועה באופן מובהק בחוסר סבירות קיצוני, גם לאור דרגתו הבכירה של בורברג. עוד מצוין כי חוסר הסבירות הקיצוני שבהחלטת הפצ"ר מתחדד לנוכח חשדות למקרי התעללות נוספים בתקופה בה פיקד בורברג על מרחב הכפר נעלין.

לפני כחודש וחצי צולם המג"ד כשהוא אוחז במפגין פלסטיני כפות בעוד החייל, סמ"ר ל', יורה קליע גומי במפגין ממרחק קרוב. הרמטכ"ל גבי אשכנזי נועד עם המג"ד והודיע לו כי החליט להדיחו מהתפקיד. בשבוע שעבר מונה סא"ל בורברג לראש ענף שריון במרכז לאימונים באש בצאלים לאחר הדחתו. במקביל מונה מי שעמד בראש הענף, סא"ל חגי עמר, למפקד גדוד 71 עליו פיקד בורברג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully