וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב קוראת לצמצום קשרי נאט"ו עם רוסיה

18.8.2008 / 21:39

בפגישת חירום של הברית הצפון אטלנטית מחר, תנסה ארה"ב להפעיל לחץ על רוסיה לכבד את הסכם הפסקת האש עם גאורגיה

ארצות הברית צפויה לקרוא מחר (שלישי) לבעלות בריתה בברית הצפון אטלנטית (נאט"ו) לשקול להשהות מפגשים מתוכננים עם שרים רוסיים ולצמצם בכך את קשרי נאט"ו עם רוסיה. זאת במטרה להפעיל לחץ על ממשלת רוסיה לכבד את הסכם הפסקת האש עם גאורגיה, כך מסר גורם בכיר בממשלת ארה"ב.

בתגובה אמרה רוסיה כי שיתוף הפעולה שלה עם נאט"ו בתקופה שלאחר המלחמה הקרה, ניזוק כתוצאה מתמיכת החברות בארגון בגאורגיה. עוד הזהירה רוסיה כי מערכת היחסים עלולה להידרדר אף יותר אם תאושר הצטרפותה של גאורגיה לנאט"ו.

רוסיה פלשה בתחילת החודש לחבל הבדלני דרום אוסטיה לאחר שכוחות גאורגים החלו לפעול בבירתו צחינוואלי, ומשם לערי גאורגיה עצמה. התושבים האוסטים של דרום אוסטיה מחזיקים בדרכונים רוסים, ולכן נדמה כי מדובר באיום ישיר של מדוודב כנגד פעולות גאורגיות בחבל.

לדברי דוברת נאט"ו, בפגישת חירום בבריסל מחר, 26 שרי נאט"ו צפויים להכריז על תמיכתם בגאורגיה ולשוב ולהדגיש את ההבטחה התלויה ועומדת מאז אפריל לצרף את המדינה הסובייטית לשעבר כחברה עתידית בארגון. ממשלת ארצות הברית ביקשה לכנס את פגישת החירום על מנת לבחון מחדש את הקשרים עם ממשלת רוסיה ולדון בדרכים לעזור לגאורגיה.

גורם אמריקאי בכיר, שביקש להישאר בעילום שם, אמר כי עדיין אין ראיות לכך שהצבא הרוסי החל לסגת משטח גאורגיה, למרות התחייבותה לכך וחתימתה על הסכם הפסקת האש. אי לכך, נאט"ו ישקול לבטל פגישות עם שרים רוסיים. "איננו רוצים למצוא את עצמנו במצב בו אנו מנהלים מערכת יחסים קפואה, אך עד שרוסיה לא תסיג כוחותיה מחוץ לגאורגיה ותכבד את החוקים הבינלאומיים של המאה ה-21, העסקים אינם יכולים להתנהל כבשגרה", אמר.

רוסיה שולטת בנפט

נציג רוסיה בנאט"ו דמיטרי רוגוזין אמר כי מוסקבה תפקח מקרוב על פגישת נאט"ו מחר והזהיר: "אם החלטות אלו יתקבלו, לא נוכל לשמר את מערכת היחסים שלנו עם נאט"ו. אנו מתפתים לשקול מחדש שיתוף פעולה עתידי עם הארגון". לדבריו, שיתוף פעולה זה כולל את הסכמתה של רוסיה לכך שכוחות נאט"ו יעברו בשטחה על מנת להגיע לאפגניסטן.

המדינות החברות בנאט"ו עדיין שוקלות האם לצאת בהצהרה כה חריפה נגד רוסיה. ארה"ב, בריטניה והמדינות המזרח אירופיות מעוניינות בנקיטת עמדה תקיפה מול רוסיה בעוד המדינות האחרות מביעות זהירות. רוסיה היא ספקית אנרגיה גדולה של כמה מהחברות בנאט"ו כגון צרפת וגרמניה ואלו מפחדות לעורר את חמתה.

לטענת דוברת נאט"ו כרמן רומרו, חילוקי הדעות בקרב מדינות נאט"ו אינן כה משמעותיות ואמרה כי כדאי להתכונן ל"מסר חזק" לרוסיה, שיכלול קריאה ליישום הפסקת האש, התחייבות להסגת הכוחות והקמת מנגנון שלום בינלאומי בגאורגיה. נאט"ו כבר ביטלה את השתתפותה של רוסיה בתרגיל צבאי ימי משותף ולא נענתה לבקשתה לכנס פגישת חירום בנוגע למשבר בקווקז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully