וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זימבבואה: לא רואים סוף למשבר

טלי גולדשטין

18.8.2008 / 20:06

מנהיגים מדרא"פ, שהתכנסו לדון במשבר במדינה, לא הצליחו לשכנע את מפלגות השלטון והאופוזיציה להגיע להסכם על ממשלת אחדות

מאמצי מנהיגי דרום אפריקה לסיים את המשבר הפוליטי בזימבבואה, הסתיימו אמש (ראשון) במפח נפש. הכשלון מהווה תבוסה אישית לתאבו מבקי, נשיא דרום אפריקה, שכיהן כיו"ר פסגת מנהיגי דרום אפריקה אשר שמה לה ליעד להביא את שני הטוענים לכתר הנהגת המדינה, הנשיא רוברט מוגאבה ומנהיג האופוזיציה מורגן צ'נגראי, לחתום על הסכם חלוקת סמכויות.

מבקי, המתמודד עם ביקורת מבית ומחוץ על דרך התנהלותו במהלך המשבר, אמר כי השיחות בין הצדדים תימשכנה למרות הסיום המאכזב של הפסגה. לאחר סיום הפסגה, זימן שוב מבקי את מוגאבה ואת צ'נגראי לניסיון אחרון להגיע להסכם, אך ללא הועיל.

נשיא זימבבואה ויריבו נמצאים בעיצומו של מאבק על חלוקת הסמכויות בין ראש הממשלה ונשיא. המו"מ להשגת הסכם חלוקת סמכויות החל בחודש שעבר לאחר שמוגאבה נבחר מחדש בסבב שני של בחירות בחודש יוני. הבחירות גונו בכל העולם לאחר שצ'נגראי החליט למשוך את התמודדותו בשל רדיפת תומכיו. צ'נגראי אמר כי על הממשלה להתבסס על תוצאות סיבוב הבחירות הראשון בחודש מרץ, בהן זכה אך לא ברוב מוחץ.

לדברי מקורות דיפלומטיים, מנהיגי הפסגה הגישו הצעות משלהם במטרה לפתור את המשבר, שכללו הקמת ממשלת אחדות, אך שני הצדדים דחו את ההצעה. על צ'נגראי הוטל לחץ כבד לקבל את הצעתו של מבקי, הקוראת לו לקבל את משרת ראש הממשלה ולהשאיר את מוגאבה בתפקיד הנשיא. אולם, יש הטוענים כי הצעה זו תהפוך את צ'נגראי ל"ראש ממשלה בובה" בממשלה בראשות אדם אותו למעשה הביס בסבב הראשון של הבחירות. מוגאבה, מצדו, מנסה לפתות את צ'נגראי ומבטיח לו שבתור ראש ממשלה יהיה לו מספיק כוח לחולל שינוי.

צ'נגראי, בן ה-54, הגיש אמש הצעה נגדית הקוראת להחלפת התפקידים. "ההגיון שלו אומר כי מאחר ומוגאבה טוען שתפקיד ראש הממשלה נושא עמו כל כך הרבה סמכויות, אזי עליו בעצמו לקחת את התפקיד ועל צ'נגראי להתמנות לנשיא", אמר מקור המקורב לעניין. "הצעה זו עוררה את זעמו של מוגאבה שדחה אותה, כמובן", הוסיף המקור.

כשלון הפסגה לתווך בהסכם בין הצדדים בזימבבואה, משמעותה כי "חזרנו לנקודת ההתחלה", אמר בכיר במפלגת האופוזיציה MDC.

הכלכלה קורסת

מנהיגי האזור מסרו כי עתה על הפרלמנט בזימבבואה להתכנס ולמנות קבינט וראש ממשלה חדשים. לפי הסכמה קודמת שהושגה בין הצדדים, יש להגיע קודם כל להסכם לפני שניתן יהיה להקים ממשלה חדשה במדינה.

שכנותיה של זימבבואה חוששות כי ההשלכות של המשבר הממושך יהיו קריסה מוחלטת של הכלכלה, הסובלת כבר תקופה ממושכת מהאינפלציה הגבוהה בעולם. מיליונים מתושבי זימבבואה נמלטו מהמדינה על רקע האינפלציה העולה על 2 מיליון אחוז, שיעור האבטלה הגבוה והמחסור המתמשך במוצרי מזון בסיסיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully