וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הציונים לא משהו, התיקים כבדים מנשוא

נעמה טלמור

18.8.2008 / 14:22

למרות הנחיות ברורות של משרד החינוך, רוב התלמידים נאלצים לשאת בתיקיהם משקל עודף. "התלמידים משלמים מחיר בריאותי"

מבדיקה שערכה המועצה הישראלית לצרכנות עולים נתונים מפתיעים אודות משקל התיקים שנדרשים ילדי ישראל לשאת על גבם. בין השאר, עולה כי תלמידי כיתות א' סוחבים בממוצע 30% יותר מהתקן המותר. באחד המקרים שנבדקו עלה כי תלמיד כיתה א' סחב על גבו תיק השוקל 11 ק"ג, בעוד משקל גופו אינו עולה על 28 ק"ג, ונראה כי זהו אינו המקרה היחיד.

עוד עולה מפרסומי המועצה, כי רובם של התלמידים הלומדים בכיתות א'-ב' (72%) נאלצים לשאת את ילקוטים במשקל עודף. כמו כן כ-60% מהתלמידים הלומדים בכיתות ב'-ד' נאלצים לשאת מעבר למשקל המותר בעשרות אחוזים.

בספטמבר 2002 נכנסו לתוקפן הנחיות משרד החינוך המורות כי משקל התיק שיסחב התלמיד לא יעלה על 15% ממשקל גופו. בשנת 2004, לאחר שנמצא כי בפועל התלמידים נדרשים לסחוב משקל כבד הרבה יותר ממה שמתיר משרד החינוך, הוציא המשרד הנחיות חדשות, לפיהן כל שני תלמידים יקראו בספר אחד, כדי להוריד את משקל התיקים.

"יש לארגן את מערך הלמידה באופן שהתלמידים לא יידרשו להביא פריטים מיותרים ולשאת משקל עודף של ספרים ומחברות בילקוט", נכתב בחוזר המנכ"ל של משרד החינוך, “יש להתארגן בשיתוף עם ועד ההורים והרשות המקומית להתקנת תאים לאחסון ספרים ואביזרים בבית הספר. וכמו כן המפקחים, מנהלי בית הספר, המורים וההורים נקראים לפעול להגברת המודעות לנזק הבריאותי העלול להיגרם כתוצאה מנשיאת ילקוט בעל משקל כבד".

לא מקיימים הנחיות

אך הלכה למעשה ההנחיות אינן מתקיימות. "ממצאי התחקיר מוכיחים כי אין קשר בין הנחיות מחייבות של משרד החינוך, שנועדו לשמור על בריאות ילדינו, ובין מידת יישומן על ידי בתי הספר, וכנראה גם מידת אכיפתן על ידי המשרד", אומרים גורמים במועצה הישראלית לצרכנות. עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, פנה ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת בבקשה לקיום דיון דחוף בנושא בועדה עצמה עוד לפני פתיחת שנת הלימודים, “זאת בכדי שהמנהלים יוכלו לקבל הנחיות מתאימות באופן שיתבטא בהפסקת הזילות בבריאות התלמידים וביישומן של ההנחיות בטרם תתחיל שנת הלימודים", אמר עו"ד פלג.

ארגון ההורים הארצי בשיתוף עם המועצה לצרכנות קוראים לציבור הרחב להיכנס לאתר המועצה לצרכנות ולחתום על עצומה הקוראת למשרד החינוך לפעול מיידית לקראת שנת הלימודים הקרובה, ולפתור את בעיית התיקים הכבדים. "יש להתייחס בחומרה לתופעה של התעלמות מאכיפת הוראות מחייבות", אמר עו"ד פלג, "אסור להשלים עם העובדה שהתלמידים משלמים מחיר בריאותי תמורת שירותי החינוך הניתנים להם בבתי הספר".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מעודד את התקנת הלוקרים בבתי הספר, ובשנה האחרונה גדל השימוש במתקן זה. כמו כן, הוכנסו לאלפי כיתות לימוד ספריה כיתתית, כדי שזו תפחית את הצורך בהבאתם של הספרים. בנוסף, נקבעו אל מול המוציאים לאור כללים להגבלת עובי ספרי הלימוד, הפחתת מספר התמונות, הדפסת העמודים משני צדדיו וצמצום עובי הכריכה. אלה נועדו להפחית את עלות הספר ולהוריד במשקלו".

עוד נמסר כי "הורים צריכים להשגיח שהילדים לא ייקחו עימם חפצים מיותרים בתוך הילקוט. באחריות ההורים לרכוש לילדיהם תיק שעומד בתקן הישראלי, בעל כתפיות נוחות ולא תיק שסחיבתו נעשית באמצעות ידיות יד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully