וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מאשימה: ישראל סייעה לגאורגיה

גיל קדרון וטלי גולדשטין

18.8.2008 / 16:01

סגן הרמטכ"ל הרוסי טען כי ישראל היא המדינה שסייעה בצורה המשמעותית ביותר לגאורגיה בנשק ובאימונים. לדבריו, האחריות למשבר בקווקז מוטלת "מעל לכל ספק" על גאורגיה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

"ישראל היא המדינה שסייעה בצורה המשמעותית ביותר לגאורגיה במלחמתה ברוסיה" - כך האשים היום (שני) סגן רמטכ"ל צבא רוסיה, אנטולי נוגוביצין, במסיבת עיתונאים שכינס במוסקבה. לדבריו מדובר בסיוע לא רק בנשק, אלא גם באימונים. "אין לי את המידע המדויק בנוגע לישראל, יהיה לי אותו רק מחר", הוסיף.

עוד אמר נגוביצין במסיבת העיתונאים, כי הכוחות הרוסים החלו לסגת מדרום אוסטיה מוקדם יותר היום. "רוסיה סיימה את המבצע לעצירת התוקפנות הגאורגית בדרום אוסטיה", אמר במהלך העדכון היומי. "נסיגת כוחות השלום הרוסים החלה היום", הוסיף.

נגוביצין אמר גם כי, סגן שר החוץ הרוסי גריגורי קרסין הציג לשגריר ארצות הברית במוסקבה את "פירוט האירועים שהביאו לפעולות רוסיה בגאורגיה, המוכיח מעל לכל ספק את אחריות גאורגיה לארועים בקווקז". הוא האשים את הכוחות הגאורגים בהכנת מהלכים פרובוקטיביים נגד הצבא הרוסי ואמר כי לממשלתו יש ראיות כי הגאורגים ניסו לפוצץ את תעלת רוקי – נקודת המעבר העיקרית של הכוחות הרוסים לגאורגיה.

נגוביצין הכחיש את הדיווח כי רוסיה השתמשה בטילים הבליסטיים לטווח קצר "טושקה-יו" במהלך פעולתה הצבאית בגאורגיה. "הטילים משמשים בתקיפות באזורים גדולים ולא היה טעם להשתמש בהם הפעם", אמר.

נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב אמר מוקדם יותר כי "כל תוקפנות נגד אזרחים רוסים תזכה לתגובה מוחצת". לדבריו, "אם מישהו חושב שהוא יכול להרוג את האזרחים שלנו ולהתחמק מעונש, זה משהו שלעולם לא נרשה", אמר מדוודב בכנס של ותיקי מלחמת העולם השנייה בעיר קורסק. "אם מישהו ינסה זאת שוב, הוא יגלה שננחית עליו תגובה מוחצת. בידינו כל המשאבים הנחוצים, פוליטית, כלכלית וצבאית. אם למישהו יש אשליות בנושא, כדאי שיוותר עליהן".

בתוך כך, הודיע גנרל בצבא הרוסי כי הכוחות הרוסים החלו בנסיגה מאזורי העימות בגאורגיה, שטוענת מצידה כי לא ראתה "שום סימן" לנסיגה. לפי גנרל גאורגי, שיירה רוסית אף נצפתה נוסעת לעומק המדינה.

רוסיה פלשה בתחילת החודש לחבל הבדלני דרום אוסטיה לאחר שכוחות גאורגים החלו לפעול בבירתו צחינוואלי, ומשם לערי גאורגיה עצמה. התושבים האוסטים של דרום אוסטיה מחזיקים בדרכונים רוסים, ולכן נדמה כי מדובר באיום ישיר של מדוודב כנגד פעולות גאורגיות בחבל.

טילים לדרום אוסטיה

גורמים אמריקאים רשמיים אמרו הבוקר כי צבא רוסיה הניע משגרי טילים לטווח קצר לתוך דרום אוסטיה, ובכוונתו להציב אותם בחבל הבדלני. ב"ניו יורק טיימס" דווח, כי עמדות השיגור מצפון לצחינוואלי יאפשרו לטילים להגיע לחלקים נרחבים בגאורגיה, כולל לבירה טביליסי.

בתוך כך, מנהיג המחוז הבדלני דרום אוסטיה, אדוארד קוקויטי, הודיע כי לא יסכים להצבת משקיפים בינלאומיים במחוז. מוקדם יותר פיטר קוקויטי את ממשלת המחוז והכריז על מצב חירום שיימשך כחודש. לפי דיווח סוכנויות הידיעות הרוסיות, קוקויטי מתח ביקורת על חברי הקבינט בשל אופן התמודדותם עם המשבר ההומניטרי שפקד את האזור מאז המתקפה מצד גאורגיה.

"מקווה שמדוודב מתכוון לדבריו"

עם זאת, מנהיגים רבים במערב גילו ספקנות ביחס לנסיגת רוסיה מגאורגיה. שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס הביעה ספקות בנוגע לכוונתה של מוסקבה לעמוד בהתחייבותה. "אני מקווה שהוא מתכוון לעמוד במילתו הפעם", אמרה רייס בראיון לרשת NBC, וציינה כי מוקדם יותר במהלך המשבר הבטיחו הרוסים להתחיל בנסיגה, ולא עשו כן. "הפעם אני מקווה שהוא מתכוון לכך, אחרת אנשים יתחילו לתהות אם אפשר לסמוך על רוסיה".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הביעה את דעתה בביקורה בבירה טביליסי כי הנסיגה הרוסית מהמדינה היא אטית מהמקווה. במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי אמרה מרקל כי גאורגיה נמצאת בדרכה להצטרף לברית הצפון אטלנטית (נאט"ו). "גאורגיה היא מדינה ריבונית", אמרה מרקל, "ובפגישה הבאה של חברות נאט"ו בדצמבר נקבל החלטה משותפת בנושא. גרמניה תומכת בהצטרפותה לברית".

רצונה של גאורגיה להצטרף לנאט"ו היתה הגורם למתיחות בינה לבין רוסיה, שראתה במהלך איום ישיר על ביטחונה הלאומי, ופעלה להגביר את חימוש הבדלנים בדרום אוסטיה ואבחזיה. המתקפה הרוסית אמורה היתה לאותת הן לגאורגיה והן לחברות נאט"ו לחשוב מחדש אם ברצונן לשנות מדיניות בנושא.

פרסום ראשון: 18.8, שעה 7:27

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully