וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: שיגור טיל הלווין האירני "מדאיג"

יהושע בריינר, פנחס וולף, טלי גולדשטין וניר יהב

17.8.2008 / 23:20

הבית הלבן: "הפיתוח האירני של טכנולוגית שיגור מדאיג ומעלה שאלות נוספות בקשר לכוונות האירניות". במערכת הביטחון לא מיהרו להגיב להודעת טהרן כי לראשונה היא שיגרה טיל לוויני מתוצרתה לחלל

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

הבית הלבן הגיב אמש (ראשון) על שיגור הטיל האירני שמסוגל לשאת לווין תקשורת או ריגול, והגדיר אותו כ"מדאיג". "הפיתוח האירני של טכנולוגית שיגור, ושיגור של טילים הינו מדאיג ומעלה שאלות נוספות בקשר לכוונות האירניות", אמר דובר הבית הלבן גורדון גונדרו. "האפשרות להשתמש בטילים הללו גם כטילים בליסטיים מדאיג והדבר אינו תואם להתחייבות שנתנה אירן למועצת הביטחון של האו"ם", אמר גונדרו.

מוקדם יותר הודיע גורם בכיר בממשל האירני כי אירן שיגרה לחלל את הטיל הראשון מתוצרת מקומית המסוגל לשאת לווינים. משגר הטילים "סאפיר" (שגריר בעברית), שוגר בהצלחה. יו"ר מפלגת "ישראל ביתנו" ולשעבר השר לאיומים אסטרטגיים, ח"כ אביגדור ליברמן, הגיב על הדיווח ואמר כי "שיגור הלווין האירני והשתיקה של מועצת הביטחון מוכיחים שוב כי בסופו של יום, ישראל תצטרך להתמודד לבד מול אירן".

טל ענבר, ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, אמר לוואלה! חדשות כי מדובר בהישג מרשים ביותר של אירן, אך יחד עם זאת, אומר ענבר כי היכולת האירנית לשיגור לווינים אינה משתווה ליכולת של ישראל.

"יש כאן בעיקר סוגיה של יוקרה בינלאומית, והרצון להיכנס למועדון החלל שבו חברות מעט מדינות ובהן ישראל. כמו כן מדובר בהישג תעמולתי לנשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד. אירן רוכשת יכולות עצמאיות בתחום החלל ושיגור הלווינים, חשוב לזכור שהמשגר הלוויני יכול מצד אחד לשמש כאמצעי בתוכנית החלל ומצד שני יכול לשמש גם כטיל ארוך טווח. אין צורך להיות מודאגים מבחינת יכולת השיגור של אירן לעבר ישראל, שיגור הלווין לא מעלה ולא מוריד מיכולתה".

מטוס חדש לאירן

בתוך כך, מפקד חיל האוויר האירני, הגנרל אחמד מיקאני, הודיע כי המטוסים האירניים מסוגלים לטוס למרחק של 3,000 ק"מ ללא צורך לתדלק במהלך הטיסה. המשמעות היא כי מטוסיה של אירן יוכלו להגיע עד לישראל ללא צורך בתדלוק נוסף. סוכנות הידיעות האירנית "פארס" ציטטה את דברי מיקאני לפיהם "חיל האוויר האירני השיג הצלחות אדירות בייצור מטוסים שמצליחים לחמוק מפיקוח של מכ"ם". לדברי מיקאני, יכולתו של חיל האוויר האירני נמצאת במצב הטוב ביותר. "אם אויבינו רוצים להתקיף את אירן, עליהם להבין היטב כי לא יצליחו לסיים את פעולתם". מפקד חיל האוויר התייחס גם לשאר חילות הצבא ואמר כי חיל הים השיג גם הוא התקדמות משמעותית בייצור כלי נשק מפותחים המסוגלים להגיע למרחק של עשרות קילומטרים.

במקביל, מפקד חיל הים האירני, האדמירל חביבאללה סיארי, אמר כי חיל הים עוקב מקרוב אחר התנועות במפרץ הפרסי. "כוחותינו שומרים על הגבולות הימיים והיבשתיים של המולדת", הבהיר. לדבריו, חיל הים מחזיק בציוד המפותח ביותר והוא פועל לייצור כלי הנשק החדיש ביותר בעולם.

לפני כשבוע הודיע מפקד משמרות המהפכה של אירן, מוחמד עלי ג'עפרי, כי כוחותיו ערכו ניסוי בכלי נשק ימי חדיש המסוגל לפגוע בכל כלי שיט בטווח של 300 קילומטרים. "בפיתוח כלי הנשק החדש הסתמכנו על ידע טכנולוגי חדיש, שעד כה לא נעשה בו שימוש באף מדינה בעולם", הוסיף.

בתחילת חודש יולי החלו כוחות משמרות המהפכה בתרגיל צבאי נרחב, בתגובה לתרגיל שביצע חיל הים האמריקאי במפרץ הפרסי. בתרגיל השתתפו כוחות אוויריים וימיים. לפי הדיווחים באירן, מטרת התרגיל היתה שיפור מוכנותו ויכולותיו של הצבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully