וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנת האתיופים: "הביאו את אחינו ארצה"

ישי אביאור

17.8.2008 / 13:24

אלפי בני אדם התאספו מול משרד רה"מ בדרישה לבדוק את זכאות העליה של 8,700 בני הפלשמורה. תשעה נעצרו לחקירה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: ענת ברק)

כ-5,000 מבני העדה האתיופית הפגינו מול משרד ראש הממשלה בירושלים בדרישה להעלות ארצה את בני משפחותיהם מהפלשמורה. תשעה מפגינים נעצרו לחקירה, לאחר שלדברי המשטרה ניסו לחסום צמתים.

לדברי המפגינים, באתיופיה ישנם 8,700 בני פלשמורה שעוד לא נבדקה זכאותם לעלות ארצה, כלומר לא נבחנה יהדותם. זאת, למרות שחלק מבני משפחותיהם כבר חיים בארץ. הרב מנחם ולדמן, ממכון "שבות עם" הפועל בקרב הקהילה האתיופית, קבע כי מדובר ביהודים, אך הממשלה אינה מוכנה לקבל את קביעתו.

"אנו דורשים לפחות לבדוק את זכאותם", אמרה שלומית ממן, מארגון שתי"ל שהשתתף בארגון ההפגנה. "אנו יודעים שהם יהודים, אך על המדינה לבדוק זאת בעצמה ולהעלותם". בהפגנה השתתף גם ח"כ מיכאל איתן , שדרש אף הוא להעלות את בני הפלשמורה.

"הם יהודים שמקומם בארץ ישראל"

הרב מנחם ולדמן, שכתב מספר ספרים העוסקים בהיסטוריה של יהודי אתיופיה ומלווה אותם מקרוב כבר שנים רבות, סיפר לוואלה! חדשות כי בשבוע שעבר שב מאתיופיה לאחר עשרה ימים בהם בילה עם הקהילה היהודית בגונדאר. "במקום בו הייתי ממתינים 8,700 בני אדם לעלות לישראל והממשלה אפילו לא מוכנה לבדוק את זכאותם", אמר, "היה לי הכבוד להשתתף בשנת 2003 בישיבת הממשלת אריאל שרון בה הוחלט כי כל צאצא לאם יהודיה מאתיופיה יעלה ארצה. בשלב מסוים קיבלו החלטה הפוכה, והחליטו לשים סוף לעליה".

לדברי הרב ולדמן, מנסיונו האישי ובדיקותיו, לפחות 90 אחוזים מהשוהים בגונדאר עונים על קריטריון היהדות על פי החלטת הממשלה. "קרוב ל-80% מאותם אנשים, שבדקנו על פי רשימות שמיות, יש קרובים מדרגה ראשונה שכבר עלו ארצה". לטענתו, אם לא די בקביעתו שלו על יהדותם, הרי שהרב עובדיה יוסף והרב שלמה עמר קבעו כי הם יהודים. "קשה להבין מדוע הם החליטו להפסיק את העליה כשנשארה שם רק השארית. הממשלה חותכת בבשר החי", הוסיף, "מי יכול לומר שהם לא יהודים? אריאל שרון אמר שאם הרב עובדיה יוסף אומר שהם יהודים, הרי הם יהודים".

על חוויותיו באתיופיה, הרב ולדמן מדבר בהתפעמות. "לכל אחת מהתפילות מגיעים 2,000 איש. הילדים מקבלים חינוך יהודי מלא והולכים עם כיפות, מקפידים על טהרה והולכים למקווה". כשנשאל על תנאי המחיה בגונדאר, הרב ולדמן מתאר תנאים קשים מאוד. " בתוך חדר אחד מתגוררות שמונה נפשות ואין להם יכולת לקיים את עצמם. המשפחות מכרו את כל רכושן והתכוננו לעלות לארץ, בידיעה שזה לא ייקח זמן רב. משפחותיהן בישראל מנסות לעזור להן, וחוסכות מעצמן כדי לשלוח כסף למשפחה". הרב העיד כי בעצמו ראה ילדים שמתעלפים לאחר שלא אכלו, ומשפחות שלא אכלו בשר כבר כמה שנים. גם הארגונים היהודים שתמכו בהם הפסיקו את התמיכה, כנראה בעקבות החלטת הממשלה שלא להעלותם ארצה.

לדבריו, הקהילה רחוקה מלהתייאש. "אין להם דרך אחרת, הם יהודים לכל דבר", אמר, "זו קהילה איתנה, הם רואים את עצמם כיהודים שצריכים להיות בארץ ישראל. מי שחושב שהם יתאדו, משלה את עצמו. אלה אנשים חזקים מאוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully