וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מתחייבת לסגת, העולם לא מאמין

גיל קדרון

17.8.2008 / 16:27

הודעתו של הנשיא מדוודב כי הנסיגה מגאורגיה תחל מחר התקבלה בספקנות בעולם. מרקל: "גאורגיה תהיה חברה בנאט"ו"

(צילום: רויטרס. ערכית וידאו: ענת ברק)

רוסיה הבטיחה כי נסיגת הכוחות הרוסים מגאורגיה תחל מחר, על רקע תגובות ספקניות וחשדניות מהעולם. בשיחה בין נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב לעמיתו הצרפתי ניקולא סרקוזי, איים האחרון כי המשך נוכחות הצבא הרוסי בגאורגיה תשפיע על היחסים בין רוסיה לאיחוד האירופי. צרפת הינה הנשיאה התורנית של האיחוד.

שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס הביעה ספקות בנוגע לכוונתה של מוסקבה לעמוד בהתחייבותה. "אני מקווה שהוא מתכוון לעמוד במילתו הפעם", אמרה רייס בראיון לרשת NBC, וציינה כי מוקדם יותר במהלך המשבר הבטיחו הרוסים להתחיל בנסיגה, ולא עשו כן. "הפעם אני מקווה שהוא מתכוון לכך, אחרת אנשים יתחילו לתהות אם אפשר לסמוך על רוסיה".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הביעה את דעתה בביקורה בבירה טביליסי כי הנסיגה הרוסית מהמדינה היא אטית מהמקווה. במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי אמרה מרקל כי גאורגיה נמצאת בדרכה להצטרף לברית הצפון אטלנטית (נאט"ו). "גאורגיה היא מדינה ריבונית", אמרה מרקל, "ובפגישה הבאה של חברות נאט"ו בדצמבר נקבל החלטה משותפת בנושא. גרמניה תומכת בהצטרפותה לברית".

רצונה של גאורגיה להצטרף לנאט"ו היתה הגורם למתיחות בינה לבין רוסיה, שראתה במהלך איום ישיר על ביטחונה הלאומי, ופעלה להגביר את חימוש החמושים הבדלנים בדרום אוסטיה ואבחזיה. המתקפה הרוסית אמורה היתה לאותת הן לגאורגיה והן לחברות נאט"ו לחשוב מחדש אם ברצונן לשנות מדיניות בנושא.

שר הפנים של גאורגיה אמר כי חיילים רוסים הפציצו בשבת גשר מסילת רכבת, כ-45 קילומטר מערבית לבירה טביליסי, פעולה ש"שיתקה את מערכת הרכבות בגאורגיה". רוסיה הכחישה את הדיווח. "כוח השלום הרוסי לא יכול לחזור לדרום אוסטיה", אמר סאאקשווילי, "כי אין דבר כזה כוח שלום רוסי. מדובר בכוחות רוסים, במדינה שהיתה התוקפנית המשבר הזה".

עוד אמר סאאקשווילי כי הוא מעוניין שנסיגת הכוחות הרוסים תתבצע תחת פיקוח של ארגונים בינלאומיים, כגון האיחוד האירופי או הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE ).

אלפים נהפכו לפליטים

אבק הקרבות בחבל הבדלני שבצפון גאורגיה, דרום אוסטיה, טרם החל להתפזר, וכבר החל מסע השפלות של צבא רוסיה באזרחים הגאורגים של בירת החבל, צחינוואלי. כך מדווחת סוכנות הידיעות AP. כ-80 אחוז מ-300 אלף תושביה של צחינוואלי נסו על נפשם ועזבו את העיר ההרוסה.

גאורגים מבוגרים נצפו מנקים את רחובות העיר בניגוד לרצונם, בזמן שחיילים רוסים מלווים אותם ומוודאים שהמלאכה נעשית. "הם מנקים את הלכלוך שהשאירו", אמר שר הפנים של דרום אוסטיה, מיכאיל מינדז'ייב. "מלאכה הופכת גם קופים לבני אדם", אמר קצין רוסי שפיקח על העבודה.

גאורגיה הפציצה את דרום אוסטיה ב-7 לאוגוסט, ורוסיה הגיבה בהפצצות כבדות מהאוויר, בירי טילים, ומאוחר יותר בפלישה מסיבית של טנקים וכוחות רגליים לדרום אוסטיה, לחבל הבדלני אבחזיה, ולגאורגיה עצמה. הצבא הגאורגי הובס שוק על ירך, ורק הפסקת האש הצילה את המדינה מסיפוח למדינה שהיתה בעלת הבית שלה בעידן הסובייטי.

אזרחים אוסטים וגאורגים נותרו חשדנים וזועמים על אירועי המלחמה, עם האשמות על הרג מכוון של אזרחים משני הצדדים, שאף טוענים לביזת בתיהם של הפליטים שהשאירו את רכושם מאחור. גאורגים רבים סיפרו שחיילים רוסים ואוסטים עברו מבית לבית והוציאו להורג כל צעיר גאורגי, כאשר רק קשישים זכו להינצל. עיתון ה"גרדיאן" הבריטי תיאר בפרוטרוט את מסעות ההרג שתוצאותיהם היו ערימות של גופות בדרכים.

פרסום ראשון: 17.8, שעה 12:20

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully