וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחץ עזר: מושרף נאלץ לפרוש

גיל קדרון

18.8.2008 / 11:00

בעקבות הלחץ הפוליטי שהופעל עליו, נשיא המעצמה הגרעינית מסר את הודעתו בנאום מיוחד לאומה: "אמשיך לשרת את פקיסטן לאורך כל חיי"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

נשיא פקסיטן פרווז מושרף הודיע היום (שני) על התפטרות מתפקידו. בנאום מיוחד לאומה אמר מושרף כי לאחר שנועץ בחבריו ויועציו, החליט לעזוב את התפקיד בו החזיק מאז שביצע הפיכה שקטה ב-1999. ההודעה הגיעה לאחר לחץ פוליטי כבד מצד מפלגות הקואליציה, שנבחרו בבחירות בחודש פברואר, והתחייבו להדיחו מתפקידו אם לא יעזוב מרצונו. ההתפטרות תיצור ואקום שלטוני, והמפלגות שמרכיבות את הקואליציה צפויות להיאבק זו בזו על חלוקת הסמכויות החדשה.

מושרף הקדיש את החלק הארי של נאומו למניית הישגיו בתחומי הכלכלה, החברה, זכויות האישה, התחבורה והתיירות. "אני מאוד מרוצה ממה שעשיתי עבור תושבי פקיסטן בכנות, באמונה ובעבודה קשה", אמר, והוסיף: "אני אנושי, ולכן גם לי יש חסרונות, אבל אני מקווה שהאומה הפקיסטנית תנסה לשכוח אותם. גם אם פעלתי שלא כשורה, כוונותי תמיד היו נקיות".

הנשיא הסביר את המניעים להתפטרותו ברצון למנוע מפקיסטן, שמחזיקה בנשק גרעיני, לשקוע עמוק יותר לתוך משבר פוליטי וכלכלי. הוא האשים את הממשלה החדשה בהאטה בכלכלה מאז דצמבר 2007, באינפלציה ובאוזלת יד בטיפול במשבר החשמל במדינה.

שר החוץ שאה מחמוד קורשי הבהיר בשבת כי מושרף ייאלץ להחליט עד היום לגבי עתידו, ולא - יהיה הנשיא המודח הראשון בהיסטוריה בת 61 השנה של הרפובליקה האיסלמית. "הליך ההדחה יערער את המדינה עוד יותר, והיא איננה יכולה להתמודד עוד עם חוסר יציבות פוליטית וכלכלית", אמר מושרף. "אני יכול להקריב את עצמי עבור המדינה שלי, אני חייל. אמשיך לשרת את האומה הזו עד יום מותי".

כעת נותר לראות אם יפעלו מפלגות האופוזיציה להעמידו לדין, כפי שקרה לא אחת לנשיאים ולראשי ממשלה בפקיסטן ברגע שעזבו את לשכותיהם. יריבו הגדול ביותר הינו ראש הממשלה לשעבר נוואז שריף, שהוגלה על ידי מושרף לערב הסעודית ב-1999, לאחר ששריף נכשל בניסיון להדיחו, או לחילופין לחסלו, תלוי לאיזו גירסה מאמינים, בזמן שמושרף שימש כראש הצבא. האחרון השיב בהפיכת נגד, הגלה את שריף לערב הסעודית והתמנה לראש הממשלה. לקראת הבחירות האחרונות הותיר לשריף וליריבתו הפוליטית האחרת, בנאזיר בוטו, לשוב למדינה, וביטל את אישומי השחיתות נגדם.

החייל שהיה לנשיא

מושרף נולד ב-1943, בקולוניה הבריטית בתת היבשת ההודית, והתגורר עם משפחתו האמידה בניו דלהי. ב-1947, לאחר שבריטניה עזבה את תת היבשת, החליטו מנהיגי ההינדואים והמוסלמים לחלק את המדינה החדשה לפי קווים דתיים, באירוע שנחרט בזכרון הקולקטיבי של הודו ופקיסטן כאסון מכונן. משפחתו של מושרף היתה מבין מיליוני בני האדם שעזבו את ביתם והפכו לפליטים, על מנת להצטרף למדינה שקמה עבורם.

הוא הצטרף לצבא ב-1961, ונחשב לחייל מצטיין אך סורר. ב-1965 השתתף במלחמה נגד הודו על רקע המתיחות בחבל קשמיר. ב-1998 הוא מונה על ידי ראש הממשלה דאז נוואז שריף למפקד הצבא. שנה מאוחר יותר ניסה שריף להדיחו, לאחר שהאשים אותו כי יזם את "עימות קרגיל" עם הודו, שכלל תמיכה פעילה בבדלנים המוסלמים שבמחוז קרגיל בחבל קשמיר מעורר המחלוקת. הודו הגיבה בתזוזת כוחות מסיבית לגבול, ושריף כפה על מפקד הצבא שלו להסיג את הכוחות.

ב-12 באוקטובר 1999 הפך מושרף לראש ממשלה, לאחר שהאשים את שריף בניסיון לחסלו, כששב מחופשה פרטית בסרי לנקה על גבי מטוס אזרחי, בו היו מאות אזרחים. לטענת מושרף, שריף סירב לאפשר למטוסו לנחות, ואלמלא השתלט הצבא על שדות התעופה שריף היה מצליח במזימתו.

ב-2001 הנשיא ראפיק טטאר עזב את תפקידו, ומושרף, שהמשיך להחזיק גם בתפקידו כמפקד הצבא, מינה את עצמו לנשיא. רק ב-2007 סיים את מצב החירום שהכריז ומינה מחליף לתפקיד הרמטכ"ל, לא לפני שהדיח מספר שופטים בכירים, כולל את נשיא בית המשפט העליון, על מנת לבצר את מעמדו ולאפשר לעצמו להאריך את כהונתו.

בדצמבר האחרון הואשם מושרף כי תיכנן את רצח בוטו. שלושה חודשים מאוחר יותר ניצחה מפלגתה של בוטו, ה-PPP, בבחירות, וגם מפלגתו של שריף נחלה הצלחה לא מבוטלת. השתיים הקימו קואליציה ומידרו את מושרף מתהליך קבלת ההחלטות. בשבוע שעבר הודיעו כי יפעלו להדיחו.

מי יהיה החבר החדש של בוש?

סעודיה, ארה"ב ובריטניה, מבעלות הברית הקרובות של פקיסטן, שלחו למדינה נציגים במטרה לסייע בפתרון המשבר שפוקד את המדינה הגרעינית, שמהווה חזית משמעותית במלחמתה של ברית נאט"ו באפגניסטן. במידה שמושרף יילחם בהליך ההדחה בבית המשפט העליון, סיכויו לנצח בקרב גדולים, לאור העובדה שבמהלך תשע שנות כהונתו מינה לתפקידים בכירים את מקורביו, והדיח את נשיא בית המשפט, שהיה ממתנגדיו הבכירים.

ייתכן שמושרף יחליט לעזוב את פקיסטן, על מנת להימנע מרדיפה פוליטית ומשפטית, כמו גם ממסע הנקמה של אנשי אל קאעדה וטליבן, נגדם יצא למסע מלחמה, ושניסו להתנקש בחייו שלוש פעמים בשנים האחרונות.

ממשלו של ג'ורג' בוש מימן את שדרוגו של הצבא המקומי ב-12 מיליארד דולר מאז פיגועי ה-11 בספטמבר, וזאת על מנת לחזקו כחלק מהמאבק האמריקאי באל קאעדה ובטליבן. כעת ייאלצו בבית הלבן לבחון מחדש את מדיניותם באזור.

בחודשים האחרונים, לאחר המפלה הפוליטית שספג בפברואר, הביעו גורמי ביטחון אמריקאים תסכול מחוסר המעש של הממשלה החדשה בכל הקשור להסתננויות אנשי טליבן ואל קאעדה מפקיסטן לאפגניסטן, שם הרבו לתקוף את כוחות נאט"ו. גורמי ביון פקיסטנים סוררים אף הואשמו בתכנון פיגועים בשכנתם.

שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס אמרה היום כי ארצות הברית תמשיך לסייע לממשלה הפקיסטנית להילחם בכוחות הקיצוניים הפועלים במדינה. את הדברים אמרה רייס בתגובה להתפטרות מושרף הבוקר. "ארה"ב תעזור לפקיסטן בצרכיה הדחופים ביותר, לרבות שיפור הכלכלה והמלחמה בהתחזקות הכוחות הקיצוניים. ארה"ב תסייע לפקיסטן להשיג את יעדה ולהפוך למדינה משגשגת, דמוקרטית, מודרנית ומוסלמית", הוסיפה.

גם הנשיא בוש מסר הצהרה בנושא. לדברי דובר הבית הלבן גורדון ג'ונדרו, "הנשיא בוש מחויב לפקיסטן חזקה הממשיכה במאמציה לחזק את הדמוקרטיה ואת מלחמתה בטרור. הנשיא מוקיר את מאמצי הנשיא מושרף בתקופת המעבר שעוברת פקיסטן בדרכה להפוך למדינה דמוקרטית ואת התחייבותו להילחם באל קאעדה ובקבוצות קיצוניות אחרות".

המועמדים לנשיאות ג'ון מקיין וברק אובמה מסרו אף הם הצהרות בנושא. מקיין, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, אמר כי, "התפטרות מושרף היא צעד לקראת הפיכת המדינה ליציבה יותר. המצב בגבול פקיסטן עדיין דורש את תשומת הלב שלנו ואני מקווה שהבחירות לנשיא החדש יעזרו לפייס את העם הפקיסטני ולאחדו מאחורי מנהיג שיביא לאחדות פנימית", דברי מקיין.

לדברי אובמה, מושרף עשה את הדבר הנכון כשהודיע על פרישה."הנשיא מושרף עשה את המהלך הנכון כשהודיע על פרישתו מהתפקיד. האינטרנס של המדינה ושל העם הוא לסיים את המשבר הפוליטי ששיתק את הממשלה זמן רב מדי. אני מקווה כי כל ידידותיה של פקיסטן ינצלו את ההזדמנות שנוצרה עקב התפטרות מושרף על מנת להתמקד בסוגיות הבוערות: המלחמה באיום הטרור, המחסור במזון וחשמל ועזרה לעם בבניית עתיד בטוח, יציב ודמוקרטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully