וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ברק מונע דיון רציני על תקציב הביטחון"

17.8.2008 / 18:15

במהלך ישיבת הממשלה שעסקה בתקציב הממשלה, תקף בחריפות אולמרט את התבטאויות השרים: "אני עדיין ראש ממשלה, אל תנסו אותי"

ראש הממשלה אהוד אולמרט נשא הערב (ראשון) במהלך ישיבת הממשלה נאום תקיף, ובו תקף את שרי הממשלה שהצהירו כי לא יתמכו בהצעת התקציב. "אין זה סוד שהודעתי שאתפטר ולכן לכאורה יכולתי לומר 'ישחקו הנערים לפני', אבל אין כאן עניין אישי ששיך למפלגה מסוימת". לדבריו, "בנינו כאן בשנים האחרונות משהו שמעורר פליאה בכל העולם, והכלכלה שלנו מעוררת קנאה, סקרנות והתפעלות בכל מקום חשוב בעולם. אולמרט המשיך ואמר: "שלא תהיה אי הבנה – אני אהיה ראש ממשלה במלא העוצמה, ושאף אחד לא יעמיד אותי במבחן, אנחנו נקבל הכרעות על התקציב ומי שלא רוצה – שלא יהיה".

אולמרט גם לא חסך ביקורת משר הביטחון אהוד ברק: "הממשלה לא מקיימת דיון רציני על התקציב, כי ברק מונע זאת". לדבריו, "לא נעשה דיון על התוכנית הרב שנתית של מערכת הביטחון, כי ברק לא רוצה שידעו במה מדובר". אולמרט גם גונן על שרת החוץ ציפי לבני בפני התקפותיו של שר הביטחון אהוד ברק. לדבריו, "יתוש עקץ מישהו בבוקר והוא החליט לתקוף, אבל לא צריך לקחת את הדברים באופן אישי".

ברק לא שתק ואמר, "למישהו יש טענות על שש השנים הכי שקטות שהיו פה?" ואולמרט השיב: "שש שנים שבהן הוזנחו כל כך הרבה דברים". לאחר שהזעיקו את ראש הממשלה לשיחת טלפון באמצע הישיבה, הוא אמר לשר בן אליעזר, כי, "הזעיקו אותי לשיחת טלפון אני סומך על ציפי שתדע לענות גם לך וגם לברק ". סיעת העבודה גינתה את דבריו של אולמרט ומסרה כי "לא מר אולמרט ילמד אותנו איך לנהוג בעוד מדינה שלמה עדיין מלקקת את פצעי עקיצת היתוש שלו מלפני שנתיים, שהובילה לאחת המלחמות הכושלות בתולדות מדינת ישראל".

לבני עצמה התעמתה עם שר התשתיות, בנימין בן אליעזר (עבודה), בנוגע להחלטה 1701 של האו"ם, שהובילה לסיום מלחמת לבנון השנייה. בן אליעזר אמר כי מאז ההחלטה, חיזבאללה הולך ומתחזק. לבני השיבה לו כי "אתה יכול לשמוע את ראשי מערכת הביטחון שאומרים שהחלטה 1701 שינתה את המצב באופן מוחלט".

גם שאר שרי העבודה, שצידדו בהגדלת הוצאות הממשלה, לא יצאו נקיים משבט לשונו של אולמרט: "יש ויכוח לגיטימי לגבי יעד ההוצאה. אני לא אומר שאם מגדילים את תקרת ההוצאה זה אסון, אבל את ההתלהבות והקצף על השפתיים של חלק מהתומכים אני לא אוהב, כי אני חש שמאחורי זה מסתתרת יומרה גדולה למדי, שלא נעצרת באחוז אחד".

"בר-און הציג ברירה מדומה"

קודם לכן, השר לביטחון פנים אבי דיכטר תקף את כוונת האוצר לקצץ בתקציב משרדו. לדבריו, "מדינת ישראל מפסידה כל שנה 13 מיליארד שקל על פשיעה והמשטרה והמשרד לביטחון הפנים לא מקבלים תקציב בהתאם לכך". דיכטר הוסיף כי "אני מצפה שהאוצר יציג אלו סיכונים אפשר לקחת בתקציב ושהממשלה תחליט".

אולמרט השיב לדיכטר ואמר: "אני שומע לאחרונה מדיכטר דברים שאילו היה נוהג בחוכמה היה נמנע מלומר אותם. בתחילת תפקידו ניהלנו שיחה ואמרתי לו שיילחם בשחיתות הציבורית, אבל אמרתי לו גם שביטחון האזרח זה שהוא ילך ברחוב בלי חשש שמישהו יוריד עליו אלה או ילך לים בלי חשש שמישהו יהרוג אותו כש-50 מטר משם יושבים בלשים שעוקבים אחרי הרוצח. אז נכון שצריך גם כסף, אבל לא הכל זה כסף".

השר דיכטר הגיב לדבריו של ראש הממשלה לאחר הישיבה: "מבין כל דבריו של ראש הממשלה, הדבר היחיד שמכבד אותו הוא הבטחתו להעברת התקציב שהובטח לצורך גיוס שוטרים חדשים", אמר. "המנהיגות שאני מייצג לא תתקוף את גורמי אכיפת החוק, אלא תחזק אותם".

מוקדם יותר, קראה שרת החוץ ציפי לבני למתמודדים על ראשות קדימה "לנהוג בממלכתיות ובאחריות ביחס לתקציב ללא קשר לפריימריז ולשדר יציבות למשק". לדבריה, "גם אם ההחלטות התקציביות אינן פשוטות, על המועמדים לעמוד בפיתוי ולקבל את ההכרעה - גם כשעומדות מולנו קבוצות לחץ". שרת החוץ הסתייגה ואמרה כי "כל אחד מאיתנו שומר לעצמו את הזכות לבצע שינויים בהתאם לסדרי עדיפויות שלנו לאחר הפריימריז ולפני אישור התקציב בכנסת".

שרי העבודה קבעו כי "אין ליפול לברירה המדומה שמציג שר האוצר רוני בר-און בין ביטחון ובין רווחה וחינוך. במציאות של מדינת ישראל גם ביטחון, גם חינוך וגם רווחה הם חלק מהחוסן הלאומי". שרי המפלגה ידרשו להגדיל את מסגרת התקציב ב-2.5%, דבר שיאפשר, לטענתם, התמודדות עם אתגרים ביטחוניים וחברתיים כאחד.

ביום שלישי האחרון אמר שר האוצר כי "האוצר יציג לממשלה שתי חלופות תקציביות: האחת עם דגש ביטחוני והשנייה עם דגש חברתי-רווחתי", בר-און הוסיף, כי בכוונתו להמליץ לממשלה על "החלופה החברתית, שיש בה סוג של איזון בין צורכי הביטחון לצורכי החברה והרווחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully