וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש לדון בחיוב בהצעת ישראל לאבו מאזן"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

17.8.2008 / 9:56

מאמר של הפובליציסט הבכיר בעיתון "א-שרק אל אווסט" אומר כי השבת 93% משטחי הגדה המערבית טובה יותר מהצעת ברק לערפאת ב-2000

מאז שפורסמה ההצעה הישראלית להסכם קבע, במסגרתה תשיב ישראל לפלסטינים 93% משטחי הגדה המערבית, דחו אותה הפלסטינים מכל וכל. אולם היום (ראשון) מפתיע אחד מכותבי המאמרים החשובים בעולם הערבי באמרו כי זוהי הצעה טובה שיש לדון בה בחיוב. לדברי הפובליציסט עבד א-רחמן א-ראשד, הפרשן הפוליטי הבכיר של היומון הלונדוני "א-שרק אל אווסט" ועורכו לשעבר, יש לשבח את הנושאים והנותנים הפלסטינים שניהלו מגעים "בתנאים קשים".

"רוב הדיווחים הערבים ריסקו את הצעת השלום הישראלית באמצעות המילה 'בלבד'", כותב א-ראשד. "כלי התקשורת הערבים גינו את הצעת השלום הישראלית שפורסמה בעיתון 'הארץ', שבה דווח כי ישראל הציעה להשיב 93% 'בלבד' משטחי הגדה המערבית. בגלל השימוש במילה 'בלבד' תקפו העיתונים הערבים את ההצעה וגינו את המשא ומתן. הנושאים והנותנים הפלסטינים נבהלו, התנערו מההצעה, טענו שהיא שקרית ושמדובר בבלון ניסוי ישראלי ולא יותר".

על הפלסטינים להחליט במשאל עם

"המילה 'בלבד' היתה מתאימה לו ישראל הציעה להשיב 39% מהגדה, אולם המספר שפורסם הוא מעודד ועל הפלסטינים והערבים לבחון אותו בחיוב ובכובד ראש. הוא בהחלט נחשב להישג טוב של צוות המשא ומתן הפלסטיני שניהל משא ומתן תחת תנאים קשים. כשאנו מתארים את ההצעה כ'טובה', אין אנו מתכוונים שיש לקבל אותה באופן סופי, אלא להמשיך ולדון עליה".

"ההצעה לא דיברה רק על השבת שטחים אלא גם על כך שישראל תפצה את הפלסטינים בהשבת 5.5% משטחי ישראל. בכך למעשה מקבלת המדינה הפלסטינית 98% וזאת בנוסף למעבר קרקעי המחבר בין הגדה לעזה, המהווה למעשה אחוז נוסף". לדברי א-ראשד, מדובר בהצעה טובה יותר מהצעתו של אהוד ברק ליאסר ערפאת בשנת 2000.

א-ראשד חותם את מאמרו בקריאה לפלסטינים להחליט על גורלם בעצמם ולא לתת לאף אחד להתערב בהחלטה. "אנו ניצבים היום בפני הצעה שאיני רוצה לומר שהיא מעולה אולם היא מהווה התחלה טובה. (...) הכי קל לדחות כל הצעה אם קיימת חלופה. אולם אין חלופה צבאית או חלופה של שלום. הכי קל לרובנו לדחות 93% מהשטח בשמם של שאר שבעת האחוזים, אולם עליכם לזכור כי רוב אלה הדוחים את ההצעות מביטים על סבלם של הפלסטינים בזמן שהם יושבים בבתים מעוצבים. הפלסטינים הם אלו שצריכים להחליט על כך במשאל עם. לא היושב ראש הפלסטיני, לא חמאס, לא הג'יהאד ולא האירנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully