וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמאס: "שחרור האסירים גורם לפילוג"

ניר יהב ופנחס וולף

17.8.2008 / 15:46

דובר הארגון ביקר את החלטת הממשלה לשחרר כ-200 אסירים פלסטינים המזוהים עם פתח. "ישראל מסכסכת בין חמאס לפתח". נתניהו: "שוב שוחררו אסירים ללא תמורה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

"ההחלטה על שחרור האסירים היא ניסיון ישראלי להעמיק את הפילוג הפנים-פלסטיני ולהביע תמיכה בצד אחד על פני צד אחר", כך אמר היום (ראשון) דובר חמאס סאמי אבו זוהרי על החלטת הממשלה לשחרר כ-200 אסירים פלסטינים כמחווה ליו"ר הרשות אבו מאזן. לדבריו, "העם הפלסטיני אינו מעוניין רק בשחרור אסירים מפתח אלא מכל הפלגים הפלסטינים". בתוך כך, רקטת קסאם נפלה מוקדם יותר בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. איש לא נפגע ולא נגרם נזק.

ועדת השרים שקבעה את רשימת האסירים המשוחררים הבהירה כי אין ביניהם אסירים מרשימות חמאס עבור עסקת גלעד שליט. המחווה צפויה להתבצע לקראת חודש הרמדאן שיחול בסוף החודש. 16 שרים תמכו בהחלטה, ואילו שר התחבורה שאול מופז ושלושת שרי ש"ס התנגדו.

ברשימת האסירים שישוחררו מוגדרים שניים כבעלי "דם על הידיים". שניהם כלואים בישראל משנת 1979, אחד מהם רוצח, והשני הואשם בשילוח מרצחים. לטענת מערכת הביטחון, קיים סיכוי נמוך שהשניים ישובו לפעילות טרור.

חוסר שביעות הרצון של חמאס מההחלטה מצטרפת לביקורת נגד ההחלטה שהושמעה בכנסת. לדברי יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, "המחווה חלולה. מדובר בהחלטה שכולה חוסר איזון, והיא משדרת מסר פסול".

גם יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, ביקר את ההחלטה ואמר כי "במקום לנקוט עמדה תקיפה נגד הטרור, ממשיכה ממשלת קדימה-העבודה לשחרר מאות מחבלים תמורת לא כלום. ממשלה בראשות הליכוד תחליף את מדיניות החולשה במדיניות של מלחמה בלתי מתפשרת בטרור, עוצמה והדדיות".

"אפשר להתחזק דרך דיאלוג"

שרת החוץ ציפי לבני, שהצביעה בעד ההחלטה, אמרה כי "כשישראל משחררת אסירים רק למי שמפעיל נגדה כוח היא מעבירה מסר שהיא נכנעת ללחצים, ושהפעלת כוח וחטיפות הן הדרכים היחידות לפעול מולה". לטענתה, "שחרור אסירים לגורמים פרגמטים כחלק מתהליך של משא ומתן מעיד על מדיניות מושכלת לפיה מי שמנהל דיאלוג עם ישראל יכול להחזק דרך דיאלוג ולא דרך שימוש בכוח".

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) תקף את החלטת הממשלה ואמר כי "ממשלה שמשחררת רוצחים כמחווה, אפילו לא כחלק מעסקה, היא ממשלה שבזה למערכת המשפט. על ידי הממשלה יש דם. דם הקורבנות החפים שייפלו מידי המחבלים המשוחררים - הוא בראשה של הממשלה".

יו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער, אמר כי "החלטת הממשלה לשחרר ללא תמורה למעלה מ-200 מחבלים פלסטינים מרסקת את אמון הציבור שרוצחים ומחבלים באים על עונשם ותפגע בביטחון אזרחי ישראל ובמאמצים לשחרור של גלעד שליט. ניתן רק לדמיין כיצד ישפיע שחרור חינם של למעלה מ-200 מחבלים על רף הדרישות שיציב החמאס".

ח"כ ישראל חסון (ישראל ביתנו) הגיב לאישור ואמר כי "הממשלה מקפידה לתקן כל נזק שהיא גורמת בנזק חמור שבעתיים". לדבריו, "מי שלא היה נכנע במשא ומתן לחיזבאללה ולחמאס, לא היה נאלץ עכשיו להיכנע לפתח, ולשחרר אסירים ללא כל תמורה".

אבו מאזן ביקש את רוצח זאבי

הדיון בממשלה התקיים בעקבות התחייבות ראש הממשלה אהוד אולמרט לאבו מאזן, כי ישחרר אסירים פלסטינים עד סוף אוגוסט במנותק מהעסקה לשחרור החייל החטוף גלעד שליט. בפגישה שקיימו השניים בירושלים ביקש אבו מאזן מאולמרט שבין המשוחררים יהיו מזכיר הפתח בגדה, מרואן ברגותי, ומזכ"ל החזית העממית, אחמד סעדאת, שהורה על ההתנקשות בשר רחבעם זאבי, אך צוות השרים מתנגד לשחרורם בשלב זה.

בתוך כך, גורמים בכירים בחמאס אישרו בשבוע שעבר, כי הארגון אינו מוכן לחדש את השיחות בנושא העסקה לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט כל זמן שישראל לא תסיר באופן מוחלט את המצור מהרצועה ותבטל את כל ההגבלות על העברת סחורות בין ישראל ועזה. כמו כן, מתחו הגורמים ביקורת על הדרך בה מנהלת מצרים את המגעים. לדבריהם, קהיר אינה מסוגלת בשלב זה להתניע את השיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully