וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש : "על רוסיה לסגת מגאורגיה"

16.8.2008 / 19:30

נשיא ארה"ב בירך על הפסקת האש. זמן קצר לאחר החתימה הפציצה רוסיה גשר מרכזי בגאורגיה ושיתקה את תנועת הרכבות במדינה

נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש בירך היום על חתימת הסכם הפסקת האש בין רוסיה לגאורגיה, ואמר כי מדובר "בצעד מלא תקווה". בוש הוסיף כי "חלה התקדמות מסוימת בפתרון המשבר בגאורגיה".

בוש אמר את הדברים לאחר שקיים פגישה עם צוות משרד החוץ האמריקאי בחוותו בטקסס. בוש הוסיף כי כעת על רוסיה להסיג כוחותיה מגאורגיה וכי החבלים הבדלניים אבחזיה ודרום אוסטיה הם חלק בלתי נפרד מגאורגיה ו"אין שום מקום לויכוח על כך".

נשיא רוסיה דימיטרי מדוודב אמנם חתם היום על הפסקת האש עם גאורגיה, אך זמן קצר לפני כן דיווחו בגאורגיה על הפצצה של גשר רכבת מרכזי במדינה. לאחר שרוסיה הכחישה את הפצצת הגשר, ששיתק את כל פעילות הרכבות במדינה, דיווחו כלי תקשורת שעברו במקום כי אכן הופצץ.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר כי החיילים הרוסים ייסוגו מגאורגיה רק לאחר שיכנסו לתוקפם הסדרי ביטחון נוספים באזור. לדבריו, על הסדרי הביטחון הורה נשיא המדינה דמיטרי מדוודב, אך לא פירט אילו. "הנשיא הורה לרשויות הרלוונטיות להתחיל לפעול במסגרת הסכם הפסקת האש", אמר, "ברגע שהסדרי הביטחון הנוספים יכנסו לתקופם תחל נסיגת הכוחות".

"יש לנו כעת אזור הולך וגדל של כיבוש רוסי בשטחנו", אמר נשיא גאורגיה מיכאיל סקאאשוילי, שעות ספורות בלבד לאחר שחתם על הסכם הפסקת אש שהובא לו בידי שרת החוץ של ארצות הברית קונדוליזה רייס. הוא הסביר כי טנקים רוסיים נעים אל מרכז גאורגיה, ובכך הרחיבו את "אזור הכיבוש הרוסי" במדינה. לדבריו, כוחות שריון רוסיים נכנסו לתוך העיירות קשארי ובורג'ומי שנמצאות מחוץ לאזור המריבה, מדרום מערב לחבל אוסטיה.

לא כולם נגד רוסיה

בראיון ל-CNN, אמר הלילה סאאקשווילי כי בגאורגיה מתחוללת טרגדיה. לדבריו, הרוסים פלשו לארצו משום שלא יכלו לסבול את העובדה שבגאורגיה יש שלטון דמוקרטי. הוא הדגיש, כי גאורגיה לא תיכנע וכי אם הרוסים יגיעו לבירה טביליסי, יגנו עליה הכוחות הגאורגים.

בתוך כך, האשים קאנצלר גרמניה לשעבר גרהרד שרדר את ממשלת גאורגיה בגרימת המשבר עם רוסיה ואמר כי המחוזות הבדלניים דרום אוסטיה ואבחזיה לא יוכלו להישאר תחת שלטון גאורגיה לאור הלחימה בשבוע האחרון. בראיון לכתב העת "דר שפיגל", מתח שרדר ביקורת על התנהלותו הכושלת של המערב מול רוסיה ודחק באירופה לחזק קשריה עם מוסקבה. "איני מאמין שרוסיה דוגלת במדיניות של סיפוח ואיני מאמין גם שתהיה חזרה למצב הסטטוס קוו", הוסיף בהתייחסו לדרום וסטיה ואבחזיה.

אך האשמת שרדר אינה עולה בקנה אחד עם דעת רוב מדינות העולם. נשיא פולין לך קצ'ינסקי אמר כי האיחוד האירופי צריך להיות תקיף יותר כלפי פעילות רוסיה בגאורגיה, ואף הוסיף כי על רוסיה להבין ש"תקופת האימפריאליזם נגמרה". לדבריו, מדיניות האיחוד כלפי רוסיה הוכתבה על ידי צרפת וגרמניה, וכי זו בדיחה לחשוב שכל 27 המדינות החברות בארגון חושבות באותו האופן. לדבריו, "תגובת האיחוד האירופי היתה צריכה להיות תקיפה והחלטית יותר".

סאאקשווילי עצמו האשים במסיבת עיתונאים את המערב בכך שלא התערב באופן נחרץ כדי לעצור את הפלישה הרוסית לארצו. לדבריו, "כיום אנו נאלצים להסתכל ישירות לרשע (רוסיה) בעיניים". סאאקשווילי האשים את המערב גם בכך שלא צירף את ארצו כבר בתחילת השנה לברית נאט"ו. לטענתו, אם היתה גאורגיה חלק מנאט"ו לא היתה רוסיה תוקפת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully