וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה תשתף מערכות ההתרעה בשטחה

16.8.2008 / 13:43

בצעד פרו-מערבי נוסף, הודיעה אוקראינה כי תסכים לשתף פעולה בנוגע למערכות ההתרעה. השבוע ביקרו את פעילות רוסיה בגאורגיה

אוקראינה הודיעה היום (שבת) כי תהיה מוכנה להפוך את מערכת ההתרעה מפני טילים לזמינה למדינות המערב, לאחר שרוסיה הודיעה כי היא מבטלת את שיתוף הפעולה עם המדינה בנושא. הודעת משרד החוץ האוקראיני סיפקה למעשה הוכחה נוספת למאמצי המדינה להתקרב למערב ולמדינותיו.

על פי הודעת משרד החוץ, ביטול החוזה מצד רוסיה, מוקדם יותר השנה, איפשר לאוקראינה לשתף פעולה עם מדינות אחרות בנושא מערכות התרעה מפני טילים ומעקב אחר לווינים. "העובדה שאוקראינה אינה חברה בהסכם משנת 1992 מאפשרת לה לפתוח בשיתוף פעולה עם מדינות המערב כדי לשלב את מערכות השתיים יחד, כדי לספק מידע ברור על הנעשה בחלל", נכתב בהודעה. נשיא אוקראינה ויקטור יושצ'נקו החליט על שיתוף הפעולה מוקדם יותר השבוע, לאחר ששקל את התנהלות מדינתו בעקבות ביטול החוזה מצד רוסיה.

ההנהגה הפרו-מערבית של אוקראינה מחויבת לשמור על מעמדה בברית נאט"ו, ונוטה להתעמת עם רוסיה על שורה של סוגיות חוץ. יושצ'נקו עצמו ביקר את עמדת רוסיה במשבר עם גאורגיה סביב החבל הבדלני בדרום אוסטיה. בהצהרה אחרת שפירסם נשיא אוקראינה, דרש מכוחות ימיים רוסים שנמצאים בשטח המדינה לבקש את רשותה כדי להניע את מטוסיהם וספינותיהם. במוסקבה כינו את הצעד כ"אנטי-רוסי" ואמרו כי מפקדי הצבע יתעלמו מכך משום שהם מקבלים פקודות מנשיא רוסיה בלבד.

מאזן הכוחות מתערער

שלשום חתמו ארה"ב ופולין על הסכם, לפיו יציבו האמריקאים מערכת יירוט טילים על אדמת פולין. ההסכם אמור היה להיחתם לפני מספר שבועות, אולם טורפד ברגע האחרון לאחר שהפולנים דרשו חבילת תמריצים משמעותית יותר בתמורה להסכמתם.

דומה, כי כי המשבר בקווקז בין גאורגיה לרוסיה שיכנע את הצדדים לזרז את המגעים כדי להתחיל בפריסת סוללת הטילים בהקדם האפשרי. ההסכם כולל הכרזה לפיה צבא ארה"ב יבוא להגנתה של פולין במקרה שזו תעמוד בפני איום מצד מדינה שלישית, ואף בסיסים אמריקאים קבועים יוקמו בשטחה.

רוסיה ראתה בסוללת הטילים, כמו גם במערכת המכ"מ שהוצבה בצ'כיה, ערעור על מאזן הכוחות עם הברית הצפון אטלנטית (נאט"ו) ופעולה עוינת של האמריקאים נגדה. זאת, אף שמטרת מערכות אלה היתה למזער את האיום של הטילים הבליסטים מאירן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully