וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית קברות לגדות אגם במדבר הסהרה

15.8.2008 / 5:44

במדבר הגדול בעולם התגלו שלדים שמעידים על 2 קבוצות שונות שהתיישבו לגדות אגם. בין היתר התגלו שלדי אישה וילדים שלובי זרועות

אגם מלא בדגים ותנינים ובני אדם חיים לגדותיו – האם זה היה הנוף שאפיין את מדבר הסהרה בתקופת האבן? חוקרים שגילו בית קברות אנושי ושלדי חיות טוענים שהחיים במדבר שגשגו במהלך התקופה הקצרה שהיה ירוק.

האתר שנקרא גוברו, שם האזור בפי בני הטוארג, מכיל לפחות 200 קברים שככל הנראה נכרו בשתי תקופות התיישבות שונות, בהפרש של אלף שנים. אחד הממצאים הדרמטיים הוא שלדי אישה ושני ילדים, שזרועותיהם משולבות והם מונחים על מצע פרחים. גילם של השלדים מוערך ב-5,000 שנים.

חברי ההתיישבות הקדומה יותר היו ציידים ומלקטי מזון גבוהים ושריריים. ככל הנראה, הם נטשו את האזור במהלך בצורת ממושכת שייבשה את האגם לפני כ-8,000 שנים. קבוצה אחרת התיישבה באזור לפני 7,000 עד 4,500 שנים. היו אלו אנשים נמוכים וקטנים יותר שהיו ציידים, רועים ודייגים. שתי הקבוצות השאירו מאחוריהן חפצים רבים, ביניהם קרסים לדייג, כלי קרמיקה ותכשיטים.

"הבנתי שאנחנו נמצאים בסהרה הירוק", אמר סרנו. הצוות נתקל במקרה במקום בעת שחיפש מאובני דינוזאורים. האתר בן עשרת אלפים השנים בניג'ר התגלה כבר ב-2000, אולם רק כעת נאספו מספיק נתונים להצגת דו"ח מקיף, אמר פול סרנו, פלאונתולוג מאוניברסיטת שיקגו.

הסהרה הוא המדבר הגדול בעולם זה עשרות אלפי שנים. אך שינויים במסלול כדור הארץ גרמו לירידת גשמי מונסון באזור לפני כ-12 אלף שנים. "הממצאים מראים שאנחנו רק מתחילים להבין את ההיסטוריה המורכבת של שינוי ביוסוציאלי שאירע בעקבות שינויי אקלים קיצוניים בסהרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully