וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקיסטן: הנשיא מושרף יודיע על התפטרותו

גיל קדרון

14.8.2008 / 22:28

לאחר שהקואליציה החלה לפעול להדחתו ותומכיו נטשו אותו, לא נותרה לבעל בריתה ארה"ב ברירה. יפרסם הודעה רשמית בימים הקרובים

פקיסטן נמצאת בדרכה למשבר פוליטי חדש, לאחר שנודע כי נשיא המדינה מאז 1999, פרווז מושרף, בעל ברית קרוב של ארה"ב במלחמתה באפגניסטן, מתכוו להודיע על התפטרותו בימים הקרובים. כך מדווח הערב (חמישי) ה"ניו יורק טיימס", שמצטט גורמים פוליטים בפקיסטן ובמערב.
.
הקואליציה הפקיסטנית הודיעה בשבוע שעבר על כוונתה להדיח את הנשיא הלא פופולרי, שספג מכה קשה בבחירות בפברואר האחרון, בהן הובסה מפלגתו שוק על ירך. יריביו הפוליטים התקשו לייצב את הכלכלה המקומית, שסבלה מאינפלציה גבוהה ומעליית מחירי המזון והדלק, אולם השכילו להתאחד סביב איבתם למושרף.

הנשיא הבין כי לאור הנטישה ההמונית של תומכיו בפרלמנט, והבטחת הצבא, מעוז התמיכה המשמעותי ביותר שלו, כי לא יתערב במשבר, לא עמדה בפניו כל אופציה מלבד לעזוב בכוחות עצמו. טרם ידוע אם יבחר להישאר בפקיסטן, שם עשוי לסבול מרדיפה פוליטית, מאישומים משפטיים על הפרת החוקה, כמו גם למסע נקמה של אנשי אל קאעדה וטליבן, נגדם יצא למסע מלחמה, ושניסו להתנקש בחייו שלוש פעמים בשנים האחרונות.

ההתפטרות תיצור ואקום שלטוני, והמפלגות שמרכיבות את הקואליציה צפויות להיאבק זו בזו על חלוקת הסמכויות החדשה. ממשלו של ג'ורג' וו. בוש מימן את שדרוגו של הצבא המקומי ב-12 מיליארד דולר מאז פיגועי ה-11 בספטמבר, וזאת על מנת לחזקו כחלק מהמאבק האמריקאי באל קאעדה ובטליבן. כעת ייאלצו לבחון בבית הלבן את מדיניותם באזור מחדש.

בחודשים האחרונים, לאחר המפלה הפוליטית שספג בפברואר, הביעו גורמי ביטחון אמריקאים תסכול מחוסר המעש את הממשלה החדשה בכל הקשור להסתננויות אנשי טליבן ואל קאעדה מפקיסטן לאפגניסטן, שם הרבו לתקוף את כוחות נאט"ו. גורמי ביון פקיסטנים סוררים אף הואשמו בתכנון פיגועים בשכנתם.

התפרקות משטרו של מושרף

לפני כחצי שנה חבר ראש ממשלת פקיסטן לשעבר, נוואז שריף, לקואליציה יחד עם מפלגת העם הפקיסטנית (PPP), שבראשה עמדה בנזיר בוטו עד הירצחה בחודש דצמבר 2007. ממשלה בהנהגת שתי המפלגות מהווה זה זמן אופוזיציה למדיניותו של הנשיא, שהפך לא פופולרי בין היתר בעקבות מלחמתו בגורמים הפונדמנטליסטים במדינה, שהובילה לשורה ארוכה של פיגועי טרור במדינה.

ה-PPP זכתה במספר הרב ביותר של מושבים בפרלמנט בבחירות, אולם ללא רוב מוחלט שיאפשר לה להקים ממשלה לבדה, נאלצה לחבור למפלגתו של שריף, שניהל מגעים עם בעלה של בוטו, אסיף עלי זרדרי, שלאחר מותה של אשתו הפך לדמות הבולטת ב-PPP.

שריף שימש כראש ממשלה עד 1999, אז הדיח אותו מושרף, מפקד הצבא דאז, לאחר שניסיון התנקשות של שריף בו נכשל. מושרף מינה עצמו לנשיא והגלה את שריף לערב הסעודית.

השותפות הקואליציוניות הכריזו כבר בפברואר על צעד שיפגע בנשיא: להשיב לתפקידם את השופטים שמושרף פיטר בנובמבר, כשהכריז על מצב חירום במדינה. השופטים, ביניהם גם נשיא בית המשפט העליון איפטיקאר צ'ודרי, נתפסו על ידי מושרף כעוינים משום שהתכוונו לטרפד את בחירתו מחדש לנשיאות בשעה שכיהן במקביל כמפקד הצבא. בסופו של דבר אולץ מושרף לוותר על כובע הרמטכ"ל בחודש נובמבר. כעת צופים שכאשר השופטים יושבו לתפקידם, הם ינקטו צעדים חוקיים נגד מושרף.

הפגיעה של מושרף ברשות השופטת היתה אחד הסימנים הבולטים של שחיקת הדמוקרטיה הפקיסטנית הרעועה. בנוסף, במשך חודשים ארוכים התעקש מושרף להחזיק הן בתפקיד הנשיא והן בתפקיד מפקד הצבא, שני מוקדי כוח שאמורים לאזן זה את זה במערכת הפקיסטנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully