וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה חזרה בה: לא תפקח על פורנו

טלי גולדשטין

14.8.2008 / 13:34

רה"מ ארדואן ביטל הצעת חוק לפיקוח הדוק על תעשיית הפורנו, במטרה להפיג את חששות החילונים במדינה

במחוות פיוס לקהילה החילונית, ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ביטל היום (חמישי) את הצעת חוק של מפלגתו להטיל פיקוח הדוק יותר על תעשיית הפורנוגרפיה ולעודד תפילה בבתי הספר. לפי דיווח ה"גרדיאן" הבריטי, מטרת המהלך הוא להפיג את החששות הקהילה החילונית במדינה מפני הפיכתה של טורקיה למדינה מוסלמית. לפני שבועיים, החליט בית המשפט החוקתי במדינה שלא לפרק את מפלגת הצדק והפיתוח (AK ) של ארדואן, שעמדה בפני האשמות של פעילות מוסלמית חתרנית, בניגוד לחוקה החילונית.

ההחלטה התקבלה לאחר שסגן יו"ר המפלגה אדיבה סוזן עוררה מחאה בציבור כשפירסמה הצעה שתאלץ אנשים הצורכים חומר פורנוגרפי לתת את פרטיהם האישיים לבעלי החנויות, שיעבירו אותם בתורם לידי הרשויות. החוק כלל גם הקצבה לבניית בתי תפילה בכל בתי הספר הממלכתיים, למרות שהחוקה הטורקית קובעת הפרדה בית דת למדינה. טיוטת "החוק להגנת הצעירים" כללה גם איסור על מסעדות לשרת צעירים מתחת לגיל 18 אחרי חצות.

לטענת סוזן, החוק מבוסס על חוקים המיושמים בגרמניה. עם זאת, היא ביטלה את ההצעה לאחר מחאת החילוניים שטענו כי זוהי ראיה נוספת לאג'נדה המוסלמית הנסתרת של מפלגת AK. המחאה החריפה אילצה את ארדואן, הידוע בדעותיו השמרניות, לכנות את הצעת סוזן "פטלית ולא במקום". הוא קרא למשמעת מפלגתית בזמן בו המפלגה נתונה תחת ביקורת מתמשכת.

"הצעת החוק היא אינה יוזמה של המפלגה, אך היא נתפסת בעיני הציבור ככזו", אמר. "יש לדון בהצעות מסוג זה קודם כל בתוך המפלגה. תוכן ההצעה גרוע. סוזן מציבה את המפלגה בעמדה בעייתית. אנו עוברים תקופה רגישה שיש לטפל בה בזהירות רבה. דבר זה נכון לכל אחד ואחד מאיתנו. כולנו צריכים להימנע מנקיטת צעדים שייצרו מתיחות חדשה", אמר ארדואן לחברי המפלגה.

מפלגת ה-AK זכתה שוב בבחירות בשנה שעברה, עם 47 אחוזים, ומכחישה כי בכוונתה להחיל את חוקי השריעה המוסלמים במדינה, שחוקתה מבטיחה את אופיה החילוני. הציבור החילוני יצא להפגין לאחר שמפלגת השלטון החליטה לאחרונה להסיר את האיסור, שהוחל ב-1980, על לבישת כיסוי ראש באוניברסיטאות ציבוריות, עד שבית הדין החוקתי ביטל באותה בחודש יוני. מאז שנות ה-60 הורה בית הדין על סגירתן של יותר מ-20 מפלגות, רובן פרו מוסלמיות או פרו כורדיות, בטענה כי הן מהוות סכנה לחילוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully