וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: "הוצאנו את כל הכוחות מגאורגיה"

רועי כ"ץ וטלי גולדשטין

14.8.2008 / 14:24

משרד החוץ הרוסי אמר בתגובה לטענה כי כוחות רוסיים נותרו בגורי ומפציצים אותה, כי לא נותרו כוחות רוסיים על אדמת גאורגיה. "אנחנו ממלאים את ההסכם"

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: רועי כ"ץ ויאיר דניאל)

שעות ספורות לאחר שמשרד הפנים הגאורגי דיווח כי הכוחות הרוסים החלו לסגת מהעיר גורי, מדווחת הבוקר (חמישי) סוכנות הידיעות הצרפתית כי הצבא הרוסי חזר בו והחליט שלא לעזוב את העיר ואף תיגבר כוחותיו. כמו כן, חזרו הכוחות הרוסים ונכנסו לעיר הנמל פוטי, למרות הסכם הפסקת האש. לפי דיווח כתב ה-BBC, נרשמת פעילות מוגברת של טנקים בעיר גורי ונשמעים פיצוצים רבים. עשן מיתמר מעל הגבעות מסביב לעיר.

בנוסף, עדי ראייה מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי כמאה טנקים ומשוריינים של צבא רוסיה נמצאים מחוץ לעיר זוגדידי הסמוכה לחבל הבדלני אבחזיה שבגאורגיה. עדות זו סותרת את הצהרת הרוסים כי כוחותיהם נסוגו מגאורגיה.

מוקדם יותר דיווח משרד החוץ הרוסי, כי לא נותרו כוחות רוסיים על אדמת גאורגיה, בהתאם להסכם הפסקת האש. גנרל בכיר בצבא רוסיה אמר כי השליטה בגורי תעבור מחר לידי המשטרה הגאורגית.

מנהיגי החבלים הבדלניים אבחזיה ודרום אוסטיה סרגיי בגפש ואדוארד קוקוטי הצטרפו היום לממשלות רוסיה ולגאורגיה וחתמו אף הן על תוכנית השלום בת ששת הסעיפים במטרה לסיים את המלחמה. השניים טסו למוסקבה לביקור בלתי מתוכנן על מנת לבקש את תמיכת הקרמלין. נשיא רוסיה דמיטרי מדוודב אמר כי רוסיה תתמוך בעמדת אבחזיה ובדרום אוסטיה לגבי מעמדם העתידי. "מוסקבה תומכת בעמדות החבלים. עמדת רוסיה לא השתנתה. אנו נתמוך בכל החלטה שיקבלו תושבי דרום אוסטיה ואבחזיה ונעמוד במחוייבותנו מול העולם כולו", הוסיף.

ארצות הברית ורוסיה החליפו אתמול (שלישי) מהלומות מילוליות חריפות בנוגע להתנהלות שני הצדדים במשבר בקווקז והעלו חששות לתחילתה של מלחמה קרה חדשה במאה ה-21. לאחר ששר החוץ הרוסי סרגיי לברוב האשים את ארה"ב בכך שגאורגיה היא "פרויקט וירטואלי" שלה, יצאו הנשיא בוש ושרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס בהצהרות החריפות ביותר שנשמעו עד כה נגד רוסיה.

לדבריהם, רוסיה מסתכנת בבידוד בינלאומי אם תמשיך פעילותה הצבאית בגאורגיה וקראו לה לעמוד במילתה ולכבד את הסכם הפסקת האש. השניים חזרו גם והדגישו את תמיכתה ללא עוררין של ארה"ב בגאורגיה.

"אם רוסיה תפר את הפסקת האש היא רק תגרום להעמקת בידודה הבינלאומי", אמרה רייס בתדרוך לכתבים בבית הלבן. "אנחנו לא ב-1968, וזו לא פלישת ברית המועצות לצ'כוסלובקיה", המשיכה רייס. "הדברים השתנו ורוסיה אינה יכולה לאיים על שכנותיה יותר. הגיע הזמן לקבל את העובדה שיש להסיג את הכוחות בחזרה לעמדות של לפני ה-6 באוגוסט". רייס הדגישה, כי "רוסיה היום היא לא ברית המועצות של פעם. היא חיפשה אינטרגציה במוסדות כלכליים, ביטחונים ומדייניים בינלאומיים. היא מסכנת כעת את רצונה לעבור מודרניזציה ולהפוך למדינה מתפקדת".

רייס טסה אמש לצרפת כדי להיפגש עם הנשיא סרקוזי לדון במשבר בקווקז לפני שתעשה דרכה לטביליסי במטרה לתווך בין הצדדים. ארה"ב דנה בימים האחרונים עם בעלות בריתה במערב לגבי השאלה הם להשהות את חברותה של רוסיה מארגון G-8. כמו כן, מתנהלים דיונים לגבי חסימת ההצטרפות של רוסיה מארגון הסחר העולמי וביטול ההזמנה להצטרפותה לארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD ).

בתוך כך, ארה"ב הודיעה על ביטולו של תרגיל ימי משותף עם צבא רוסיה, ונתנה את הביטוי הראשון להזהרות הבית הלבן כי היחסים בין שתי המדינות ייפגעו בעקבות "התוקפנות" הרוסית בגאורגיה. בעקבות ארה"ב, ביטל גם הצי הבריטי תרגיל משותף עם הצבא הרוסי .

ומי דואג לאזרחים?

בוש התחייב גם לשלוח צוות סיוע הומניטרי לתושבים הנזקקים בגאורגיה בראשות שר ההגנה האמריקאי רוברט גייטס. ואכן אמש, שני מטוסים אמריקאיים נושאי סיוע הומניטרי נחתו בבירת גאורגיה טביליסי לצהלת התושבים. המטוסים נשאו שמיכות, אוהלים, שקי שינה, תרופות וציוד רפואי. בנוסף, הצי האמריקאי עושה דרכו לים השחור – הנמצא בשליטת הצי הרוסי – על מנת להביא סיוע הומניטרי היישר לנמלי הים של גאורגיה. לפי הערכות האו"ם, מספר הפליטים בגאורגיה עלה למאה אלף.

אתמול הופרה הפסקת האש השברירית עליה חתמו הצדדים יממה קודם לכן לאחר שכלי התקשורת דיווחו כי הצבא הרוסי עושה דרכו מדרום אוסטיה לתוך שטח גאורגיה והשתלט שוב על העיר גורי. כמו כן, נשמעו דיווחים כי המליציה בתמיכת רוסיה שפעלה בדרום אוסטיה נגד הכוחות הגאורגים החלה במסע ביזה ורצח בכפרים הגאורגים. רוסיה הכחישה הדיווחים. הבוקר דיווח משרד הפנים הגאורגי כי הצבא הרוסי החל לסגת מהעיר גורי שבמרכז גאורגיה, בהתאם להסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully