וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונדוליזה רייס: ”רוסיה עברה כל גבול”

טלי גולדשטין

14.8.2008 / 0:05

חילופי המהלומות המילוליות בין ארה"ב לרוסיה עולים מדרגה. שר החוץ של רוסיה: ”בוש צריך להחליט בין רוסיה לבין הפרויקט הווירטואלי שלו - גאורגיה”

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: נעמה דרור)

חילופי המהלומות המילולים בין רוסיה לבין ארצות הברית עולים מדרגה. שרי החוץ של שתי המדינות ערכו מסיבות עיתונאים שבהן הציגו מעל הבמה את דרישותיהן אחת מהשנייה בקול תקיף ביותר.

"אם רוסיה תפר את הפסקת האש היא רק תגרום להעמקת בידודה הבינלאומי" - כך אמרה אמש (רביעי) מזכירת המדינה של ארצות הברית קונדוליזה רייס בתדרוך לכתבים בבית הלבן.

"אנחנו לא ב-1968, וזו לא פלישת ברית המועצות לצ'כוסלובקיה", המשיכה רייס. "הדברים השתנו ורוסיה אינה יכולה לאיים על שכנותיה יותר. הגיע הזמן לקבל את העובדה שיש להסיג את הכוחות בחזרה לעמדות של לפני ה-6 באוגוסט". רייס הדגישה, כי "רוסיה היום היא לא ברית המועצות של פעם. היא חיפשה אינטרגציה במוסדות כלכליים, ביטחונים ומדייניים בינלאומיים. היא מסכנת כעת את רצונה לעבור מודרניזציה ולהפוך למדינה מתפקדת".

דברים אלו נאמרו בעקבות דבריו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב שאמר כי ארה"ב צריכה לבחור בין רוסיה לבין גאורגיה. "אנו מבינים כי המנהיגות הנוכחית של גאורגיה היא פרויקט מיוחד של ארצות הברית, אבל יום אחד וושינגטון תצטרך לבחור בין הגנה על שמה הטוב בכל הקשור לפרויקט הווירטאולי בגאורגיה לבין יחסים אמיתיים עם רוסיה", אמר לברוב.

רייס לא נשארה חייבת וענתה: "ארה"ב עומדת מאחורי הממשלה הנבחרת של גאורגיה. זוהי מדינה שביצעה התקדמות רבה מהרבה בחינות וארה"ב עובדת איתה בשיתוף פעולה. אנו מאמינים בעתיד של גאורגיה.גאורגיה היא מדינה דמוקרטית ולא 'פרויקט וירטואלי' של ארה"ב".

רייס הוסיפה גם כי היא יוצאת עוד הערב לצרפת ומשם לטביליסי, בירת גאורגיה, על מנת להשיג הפסקת אש בקווקז. "אני יוצאת לצרפת כי אני תומכת בנשיאות האיחוד האירופי ובתיווך האיחוד במשבר".

כשנשאלה האם אפשרי הדבר שארה"ב למעשה לא הצליחה לצפות מראש את הסלמת המצב בקווקז, אמרה רייס: "אף אחד לא החמיץ את העובדה שרוסיה ניסתה להפעיל לחץ על דרום אוסטיה ואבחזיה. הממשל בארה"ב ידע שרוסיה יכולה להפעיל לחץ על שכנתה קטנה, אבל לא ציפינו שהיא תעבור כך את הגבול. היא לא תצליח בכך".

ארה"ב ובריטניה מאיימות

נשיא ארה"ב קרא מוקדם יותר לרוסיה לקבל באופן מיידי את יוזמת האיחוד האירופי להפסקת אש במלחמתה עם גאורגיה. בוש הבהיר כי "העולם מצפה מרוסיה לכבד את התחייבותה להפסקת אש". עם זאת, הוא הביע את דאגתו מהדיווחים על השתלטות הצבא הרוסי על העיר גורי בגאורגיה. בוש גם הביע תמיכה בלתי מסויגת בגאורגיה ואמר כי "על העולם החופשי להתייצב מאחורי גאורגיה ולהביע הזדהות עם העם הגאורגי. ארה"ב עומדת לצד הממשלה בגאורגיה, שנבחרה באופן דמוקרטי, ותומכת בריבונות הטריטוריאלית שלה", אמר בוש בנאומו בגן הוורדים.

"רוסיה הצהירה כי אין בכוונתה לשנות את הממשל בגאורגיה והעולם מצפה ממנה לכבד התחייבות זו. רוסיה הסכימה להפסקת האש אך למרבה הצער, קבלנו דיווחים הסותרים הצהרה זו", אמר בוש. "הדאגה הגדולה ביותר שלנו היא שתושבי גאורגיה אינם מוגנים. לכל הכוחות, כולל הכוחות הרוסים, יש מחויבות להגן על אזרחים חפים מפשע", הוסיף.

בוש הוסיף כי הוא תומך במאמצי התיווך של האיחוד האירופי לסיים את המשבר והודיע כי יישלח את שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס לצרפת כדי לדון עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי בהפסקת אש, ומשם היא תצא לטביליסי, ותנסה לתווך בין הצדדים. לדברי בוש, גם שר ההגנה רוברט גייטס יעמוד בראש משלחת הומניטרית אמריקאית לגאורגיה. "אנו מצפים מרוסיה לאפשר גישה חלקה לסיוע הומניטרי לגאורגיה. ולהשאיר את הדרכים פתוחות לכניסת האספקה", הזהיר.

בוש מאיים

בסוף דבריו, בוש גם שלח איום מרומז למוסקבה ואמר כי "רוסיה מסכנת את מקומה בארגונים הבינלאומיים". לדבריו, "פעילותה של רוסיה בגאורגיה סותרת את שאיפתה ליצור מערכת יחסים פוריה עם המערב".

קודם לכן, ארה"ב הודיעה על ביטולו של תרגיל ימי משותף עם צבא רוסיה, ונתנה את הביטוי הראשון להזהרות הבית הלבן כי היחסים בין שתי המדינות ייפגעו בעקבות "התוקפנות" הרוסית בגאורגיה. בנוסף, ארה"ב מסרה כי היא שוקלת להדיר את רגליה של רוסיה מחברות בארגונים בינלאומיים, כגון ארגון הסחר הבינלאומי (WTO) וה-G8, בו חברות שמונה המדינות העשירות בעולם. בעקבות ארה"ב, ביטל גם הצי הבריטי תרגיל משותף עם הצבא הרוסי .

שלשום אמר בוש כי, "מעשיה של רוסיה מסכנים את יחסיה עם ארה"ב והעולם". עוד הוסיף ואמר נשיא ארה"ב כי, "רוסיה פלשה למדינה ריבונית והיא מאיימת על ממשלה שנבחרה על ידי העם. דבר כזה אינו מקובל במאה ה-21". בהצהרה חריפה האשים בוש את רוסיה בהפרת התחייבויותיה, לאחר שכוחות הצבא, יצאו מדרום אוסטיה וכבשו שטחים בגאורגיה. בוש סיים את דבריו ואמר כי "פעולותיה של רוסיה מעלות תהיות לגבי כוונתה של רוסיה בגיאורגיה ובאזור כולו. עליהם לעשות מה שצריך כדי לסיים את המשב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully