וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לטחון מים

אורנה סוסק

14.8.2008 / 8:01

מכונת הכביסה שכל כך מקלה לנו על החיים היא מקור לזיהום הקרקע ולבזבוז מים. זה לא שחייבים לעשות ביד, אבל לפחות לבדוק את הג'ינס לפני שממהרים לזרוק אותו לכביסה

היום כביסה היא מטלה קלה לביצוע לעומת העבר הלא רחוק. רק באפריקה או הודו עוד יוצא לנו לראות את הכובסות בנהר או בבאר: סוחבות, מקרצפות, סוחטות, נרטבות ומזיעות (אבל עושות את זה לרוב בחברותא, בטבע, בנחת, מפטפטות וצוחקות ונראות מבסוטיות), בעוד שאנחנו פשוט "זורקים" לכביסה. מעניין שהשתרש פה ביטוי המשדר פאסיביות ואגביות, שלא לומר זלזול.

אנחנו תוחבים בגדים לכל מני מכונות עם כל מני חומרים וזהו, הכול נהיה נקי פתאום. הצרה היא שבתנאים האלה איננו עדים כלל למחיר של ה"זריקה" שלנו. וזה מחיר משמעותי ביותר שמתבטא בצריכה גבוהה של חשמל ושל מים ובפליטה של מזהמים שמקורם באבקות או נוזלי כביסה סינטטיים - להרבה מהחומרים הכימיים היומיומיים האלה יש את היכולת לחדור למערכות אקולוגיות שבירות ומעודנות, לשבש אותן ולתרום את חלקם בהכחדה של מינים המתרחשת בדורנו.

הכלור (או "אקונומיקה"), לדוגמה, אינו קיים בטבע בצורתו המסחרית כיסוד, אלא רק כחלק ממולקולות שונות. נטייתו הטבעית, שהיא גם סוד היעילות שלו, היא להתרכב עם הכל ומהר. אבל הנטייה הזאת, שאולי נחשבת מועילה בבית, אף על פי שהיא חושפת גם אותנו לסכנה של סרטן והשד יודע מה עוד, מפרה ומשביתה במהירות כל איזון אקולוגי שהיא פוגשת על ידי התרכבות נמרצת וחסרת מעצורים.

באמת הזעת במזגן?

כדי להבין כמה מים מלאים בכימקלים אנחנו שופכים, נוכל בשלב ראשון לשאול את עצמנו לעיתים קרובות יותר אם הפרטים שנזרקים לכביסה באמת ובתמים זקוקים לה - האם יש צורך לכבס מכנסי ג'ינס למשל, דבר כבד הדורש אנרגיה רבה, אחרי יומיים או שלושה בלבד של לבישה (בהנחה שאנחנו לא עובדים במוסך או בפלחה או בזבל)? הם באמת מלוכלכים? אנחנו רואים את הלכלוך? האם אנחנו מקפידים לפרוס (ולא לתלות בצורה מקומטת ומצ'וקמקת) את המגבות לאחר השימוש במקום יבש ומאוורר, כדי שלא תצטבר בהם לחות מלווה בריח רע שיגרום לנו לכבס מוצר עתיר בד כמגבת לעיתים קרובות מדי?

האם הנהלים הנהוגים בביתנו, למשל, כיבוס כל המצעים פעם בשבוע באופן אוטומטי הם הכרחיים? אולי עדיף שנתבונן במצעים לפני שמחליפים אותם לראות אם הם מוכתמים, נרחרח, נתרשם. אולי אם נצליח להרגיע לרגע את החרדה מהפרת כללי הניקיון שלמדנו מאמא, או את הפחד להיחשב למלוכלכים בעיני סמכות בלתי נראית כלשהיא, נראה שבעצם די נקי. ואז אפשר לנסות לרווח את מועדי הכביסה ולאוורר קצת, גם את המצעים וגם את הכללים. זה בחינם, זה מרגיע, וזה גם באמת שומר על הצבעים שלהם לאורך זמן.

כביסה כשוקולד

כדאי לנו לשאול את עצמנו בכנות אם הקלות של הכביסה לא הפכה אותנו לקלי דעת וחסרי בחירה – הרי גם לאכול המון שוקולד זה קל, זמין ולא יקר, אבל רובנו הפנמנו כבר שבכל זאת זה לא נכון. בעזרת קצת מודעות ותשומת לב נחסוך לעצמנו התעסקות וכסף ולפלנטה התשושה שלנו נחסוך הרבה מאוד צער.

באשר לחומרי הכביסה - כאן יש לנו שפע של תגליות מפתיעות. לא יאמין רק מי שלא ינסה. על כך בכתבה הבאה, בינתיים כדאי להריח את הג'ינס לפני שזורקים אותו לעוד כביסה מיותרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully