וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוץ בין שבילים

אביחי אפוטה

13.8.2008 / 8:15

הרשויות צריכות לעשות הכל כדי לעודד רכיבה על אופניים, גם אם זה אומר ממש לבנות שבילים ולא רק לסמן אותם על גבי רחובות רחבים

תושבי המרכז הפנימו כבר שרכיבה על אופניים היא האלטרנטיבה להתניידות לבילויים, למקום העבודה וסתם בשביל הכיף. חוץ מהעובדה שהחום יכול להעיק על המדוושים ביולי-אוגוסט, הרוכבים נהנים מחסכון כספי (הן בעלויות הקנייה והאחזקה והן בחסכון בדלק וחנייה), בחסכון בזמן (אין פקקים ויש שפע חנייה), בכושר גופני וכמובן החיסכון בזיהום האוויר.

יופי גלעד

בעקבות החוק שיזם בשנה שעברה ח"כ גלעד ארדן (ליכוד), שמחייב את כל רוכבי האופניים בחבישת קסדה בזמן הרכיבה, צפוי להיכשל או אפילו לא לצאת לפועל הפרויקט של תחנות השכרת אופניים בסכום סמלי בת"א, היות והציבור יימנע מלעשות שימוש חוזר ונשנה בקסדות אופניים ששימשו עוד עשרות אנשים לפניהם.

זה מקרה מצער שכן לפרוייקט כזה יש רק יתרונות. השכרת אופניים תמורת סכום סמלי יאפשרו ליותר אנשים ליהנות מיתרונות הרכיבה - יופחתו העומסים בכבישים ובחניונים של העיר וואולי נוכל לנשום קצת פחות פיח. במקביל יכולה לקרות עוד תופעה מבורכת – כל נושא הרכיבה יתפוס תאוצה, מה שיחייב את הרשויות להשקיע ולפתח את הערים לשימוש יומיומי ומסיבי לרכיבה על אופניים, על ידי שבילים מתאימים והתחשבות גדולה יותר מצד נהגים והולכי רגל.

השביל שלא נלקח

בשנת 94', הוקמה עמותת "תל אביב בשביל אופניים" (תאב"א). זאת הגישה תכנית מתאר לשבילי אופניים בתחום העיר תל אביב ובמקביל התחילה במסע הסברתי במטרה לקדם את השימוש באופניים. על בסיס ההצעה של העמותה, הכינה עיריית ת"א בשת"פ עם מהנדסים מהולנד תכנית אב לסלילת 80 ק"מ של שבילי אופניים בטווח הזמן של עשר שנים.

נכון להיום, ע"פ מנכ"ל העמותה יותם אביזוהר, ישנם כ- 74 ק"מ של שבילי אופניים בת"א אבל זה עדיין לא מספיק, במיוחד כשהעירייה ממשיכה בהרחבות הכבישים והחניונים בעיר. ומה הכוונה ב- "סלילת שבילי אופניים"? הרי רוב השבילים נמצאים ברחובות שהיו רחבים מספיק כדי לסמן שביל – רוב השבילים הם סימון ולא הרחבה של המדרכה, ואין המשכיות מספקת. שבילים מסודרים הם גם אינטרס של הולכי הרגל שנמאס להם לזגזג ולתמרן בין הרוכבים על המדרכות. אבל, כמו כל דבר שטעון שיפור במדינה שלנו, ישנם עוד מס' לא מבוטל של תוכניות שונות ומגוונות שמטרתן לעודד את הציבור לעבור לרכיבה על אופניים, שכבר שנים שוכבות במגירות האפלות של הבירוקרטיה הישראלית. בין היתר הן עוסקות בהקצאת תקציבים באופן קבוע לשיפור ותחזוק התשתיות לשבילים, והוראות מופרטות למיתוג נכון של רכיבה על אופניים.

רכב בפקק מזהם יותר מאשר רכב בנסיעה. אם נחליף אפילו חלק ממנה ברכיבה, כבר עשינו משהו. ת"א לדוגמה נמצאת במקום השלישי באירופה ברמת זיהום האוויר שבה, ואם זה לא מספיק, אז ע"פ מחקר של המשרד לאיכות הסביבה ותנועת "אדם טבע ודין" עולה שבאזור גוש-דן מתים כ- 1100 בני-אדם בשנה כתוצאה ממחלות הנגרמות מזיהום האוויר. לא רק שאנחנו חייבים לעבור לרכיבה, זה גם באמת כדאי לנו. אם נתמיד, אולי גם יסללו לנו שבילים ראויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully