וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההצהרות: רוסיה תקפה בגאורגיה

גיל קדרון

12.8.2008 / 15:02

גאורגיה טוענת כי מטוסים רוסים הפציצו בשטחה, למרות שנשיא רוסיה הורה להפסיק את הפעילות הצבאית. סאאקשווילי נואם בפני רבבות שבאו להפגין תמיכתם

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

ממשלת גאורגיה דיווחה היום (שלישי) כי מטוסים רוסים מפציצים כפרים מחוץ לדרום אוסטיה, בשטחה של גאורגיה עצמה, שעות לאחר שנשיא רוסיה דמיטרי מדוודב הורה לעצור את הפעילות הצבאית במדינה."למרות טענת נשיא רוסיה הבוקר, מטוסים רוסים מפציצים שני כפרים מחוץ לדרום אוסטיה", מסרה ממשלת גאורגיה בהצהרה. בתוך כך, נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי נואם בשעה זו בפני רבבות גאורגים שבאו להביע את תמיכתם בממשל.

מוקדם יותר הורה מדוודב בנאום לטלוויזיה הרוסית לכוחות הצבאיים הרוסים להפסיק את הפעילות הצבאית "שנועדה לכפות על הסכם שלום בגאורגיה".

"קיבלתי החלטה לסיים את המבצע שנועד לכפות שלום על הרשויות הגאורגיות", אמר מדוודב. האופטימיות שהמשבר הצבאי, שהחל בלילה שבין חמישי ושישי בחבל הבדלני דרום אוסטיה, והתרחב לתוך שטחה של גאורגיה עצמה, נפגעה עם הודעת הגאורגים כי מטוסים רוסים ממשיכים להפציץ מטרות במדינה.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר מוקדם יותר היום כי רוסיה אינה רואה בנשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי פרטנר למו"מ לשיחות, כל שכן להפסקת הלחימה בקווקז ובגאורגיה. לפי לברוב, רוסיה מאשימה אותו בביצוע פשעי מלחמה בדרום אוסטיה. את הדברים אמר לברוב במסיבת עיתונאים משותפת עם שר החוץ הפיני ויו"ר הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE).

לברוב ביקש להבהיר כי אין לרוסיה כל כוונה להפיל את משטרו של סאאקשווילי, אך טען כי "המצב באזור ישתפר אם סאאקשווילי יתפטר. איננו סומכים עליו, הוא הפר בצורה בוטה התחייבויות שנתן לנו בשנתיים האחרונות. הוא לא הביע צער על הרג האזרחים בדרום אוסטיה".

ראש ממשלת גאורגיה ולדימיר גורגנידזה הגיב להכרזתו של מדוודב כי "גאורגיה זקוקה לעוד הוכחות להפסקת הפעילות הצבאית הרוסית", וכי עד שייחתם הסכם מחייב היא "מתכוננת לכל תרחיש". עם זאת גורגנידזה כי ארצו "מעריכה" את הוראתו של מדוודב, "אך היו היום פגיעות נוספות בתשתית ועוד קורבנות באוכלוסיה האזרחית". הבוקר נהרגו לפחות חמישה בני אדם בהפצצה על העיר גורי, שבמרכז גאורגיה, פעולה אותה הכחישו הרוסים. בין ההרוגים היה צלם הולנדי של רשת RTL הגרמנית.

מה יכול הענק לעשות נגד הדב?

רוסיה הודיעה כי היא דוחה את הצעתו של סאאקשווילי לפשרה, לפיה חיילים גאורגים ורוסים ישובו לשרת יחדיו בכוח שלום בדרום אוסטיה. "איננו מסכימים להצבת חיילים גאורגים בכוח שלום בדרום אוסטיה", אמר. "הם העליבו את המונח 'כוח שלום' כשירו על חיילים רוסים ששירתו עמם בכוח השלום. החיילים הרוסים יישארו במקום". רוסיה, הדגיש לברוב, מעוניינת בהסכם שלום שיהיה מחייב מבחינה חוקית.

שר החוץ הרוסי לברוב האשים את שרת החוץ האמריקאית קונדוליזה רייס בהפצת מידע מוטעה ל"בעלות בריתנו באירופה ובארה"ב", ואף לנשיא ארה"ב ג'ורג' בוש, כשטענה לאחר שיחה עם לברוב כי בכוונתה של רוסיה לבצע הפיכה בגאורגיה. לברוב אף עקץ את ארה"ב ואת מלחמותיה באפגניסטן ובעירק, כשאמר: "איננו מבצעים הפיכות בכוח. זוהי איננה התרבות שלנו, למרות שמדינות אחרות עושות זאת מפעם לפעם".

בתגובה למלחמה בגאורגיה, שוקל הבית הלבן את צעדי הענישה כנגד רוסיה. לפי ה"לוס אנג'לס טיימס", האפשרות שהממשל יחמש את גאורגיה ירדה מן הפרק, וכעת ינסו האמריקאים לפגוע בכלכלה הרוסית וביוקרתה העולמית.

כעת תנסה וושינגטון לחסום את הצטרפותה של רוסיה לארגון הסחר העולמי (WTO) ול-OSCE, כמו גם לסכל את ניסיונותיו של ראש הממשלה ולדימיר פוטין להפוך את מוסקבה למרכז כלכלי עולמי. בנוסף, ייתכן כי רוסיה תסולק מפסגת הג'י 8, המדינות המתועשות.

גורם בבית הלבן אמר ל"לוס אנג'לס טיימס" כי בטווח הארוך יפגעו פעולות הקרמלין ברווחתה הפוליטית והכלכלית של רוסיה, שכעת תעמוד בפני מדינות שאינן ששות לסחור עמה, ובפני שכנות חשדניות שיהפכו נחושות יותר לשמור על ריבונותן.

נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, אמר הלילה (שלישי) כי הפעולה התקיפה של רוסיה בגאורגיה לא מתקבלת על הדעת במאה ה-21, וקרא לה להחזיר את כוחותיה מגאורגיה. "רוסיה פלשה לגאורגיה, ומאיימת על השלטון הדמוקרטי במדינה שנבחרה על ידי העם הגאורגי מהלכיה של רוסיה מסכנים את יחסיה עם ארצות הברית ועם מדינות המערב".

"ממשלת גאורגיה הודיעה כי היא מסכימה לתנאים שהציבה רוסיה, ובינהם הפסקת אש מיידית, נסיגת הכוחות מאזור המחלוקת וחזרה לסטטוס קוו מה-6 באוגוסט. רוסיה חייבת לכבד את ריבונות גאורגיה, ולקבל את הסכם השלום כצעד ראשון לפתרון הסכסוך", הוסיף בוש.

"גאורגיה תמשיך להגן על אזרחיה"

מועצת הביטחון של האו"ם לא הגיעה הלילה להחלטה בסוגיית הלחימה בגאורגיה, לאחר שרוסיה התנגדה להצעה שקוראת לה להסיג את כוחותיה מהמדינה. שגריר רוסיה באו"ם ויטאלי צ'ורקין דרש לגנות בהצעה גם את תוקפנותה של גאורגיה. מועצת הביטחון צפויה להתכנס לדיון חירום שישי בהצעת ההחלטה שהגישה צרפת.

נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי אמר הלילה בראיון לרשת CNN כי "גאורגיה לעולם לא תיכנע. הדמוקרטיה שלנו חזקה יותר מההפצצות הרוסיות".

במסיבת עיתונאים שכינס אמש, קרא סאאקשווילי לעולם להתעורר, לנוכח המלחמה המשתוללת במדינתו והאשים את הרוסים בתכנון מוקדם של התקיפה. ארה"ב חזרה על ההאשמה זו בהודעה של משרד החוץ. סאאקשווילי כינה את תקיפת רוסיה "רצח בדם קר של מדינה קטנה", והאשים אותה בביצוע טיהור אתני.

פרסום ראשון: 0:34

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully