וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קווין סמית' - הבמאי הכי מצחיק שאתם לא מכירים

17.7.2000 / 15:54

בסרטו "דוגמה" ישו הוא שחור, ואלוהים - אישה. הסרט עורר גל תגובות ארסיות ממוסדות הדת בארה"ב

מאת גיא סבר

קווין סמית' מאמין כנראה בתיאוריה הגורסת שעדיף להיות שנוא מאשר שיתעלמו ממך. הבמאי הצעיר משתדל לשחוט פרות קדושות ולחרוץ לשון בפני הממסד ההוליוודי בכל הזדמנות הנופלת לידיו. פוליטיקלי קורקט הוא מושג תמוה שלא מקובל על סמית' שכבר הוגדר בעבר כ"ג'ון יוז לשיכורים".

עכשיו ציירו לנגד עיניכם את תמונת העולם שיצר יוז ב"יפה בוורוד" ו"מועדון ארוחת הבוקר", תמונה פסטורלית של ארה"ב היפה והמרובעת, תורידו את כל הפילטרים והמסכות שהלביש יוז על אמריקה, קמטו את התמונה עוד קצת ותקבלו משהו שמתקרב לעולם אותו מצייר סמית'.

את היסודות הניח סמית' כבר בשנת 1994 כשהוציא לפסטיבל סנדאנס את "מוכרים בלבד", סרט אינדי קלאסי בשחור לבן ןבתקציב אפסי (75,000$), המתאר יום בחיים של שני צעירים ממורמרים בשנות ה-90 באמריקה. הסרט היה משב רוח רענן בפני הקולנוע ההוליוודי המתנוון, וסמית' שינה את הצורה בה הביטו מפיקים הוליוודים מאותו היום ואילך בסרטי אינדי.

סרטו השני "עכברי קניונים" היה כשלון קולוסאלי בקופות, והמבקרים מיהרו להשחיז את העטים ולקבור את הבמאי הצעיר. הסרט היה במובן מסוים העתק של סרטו הראשון, אלא שסמית' החליף את שני הזבנים הסרקסטיים בשני צעירים משועממים המבלים יום בקניון. הציניות נשארה אך הבוסר שקסם כל כך ללב הצופים התמוסס לו בעקבות חיזור האולפנים אחרי סמית', והשיקולים הכלכליים שעמדו לנגד עיניו. סמית' השלים את "הטרילוגיה הניו ג'רזית" (שום קשר לניו יורקית של פול אוסטר) עם "לרדוף אחרי איימי", סרט שבוחן אהבה בלתי אפשרית בין בחור סטרייט לבחורה לסבית שלא שלמה לחלוטין עם העדפותיה המיניות.

ועכשיו בשעה טובה ומוצלחת יוצא בארץ סרטו האחרון והשנוי במחלוקת "דוגמה", סרט הבוחן את הנצרות ומציג אותה באור ביזארי לחלוטין (ישו היה שחור, אלוהים הוא אישה).
הסרט עורר גל תגובות ארסיות ממוסדות הדת בארה"ב (ומהאולפנים ההוליוודיים) למרות שהוא סרט פנטסטי, שמאוד מודע לעצמו וקורץ לצופה פעם אחר פעם כאומר: "אל תיקח אותי ברצינות".

סמית' הוא הבמאי האמיתי של דור ה-X, הוא לא בא למכור לצופיו חזון מלוקק בשם הדולרים (למרות ההתמסחרות והתבגרות ההדרגתית שלו). סמית' יודע טוב מאוד מאיפה הוא בא, אבל פחות לאן הוא הולך. נראה שהוא לא מעכל את ההצלחה שנפלה עליו, הרי השחקנים בסרטים הם חברים שלו מילדות (בן אפלק, מאט דיימון וג'ייסון מיוז האלילי). הוא משחק בכל אחד מסרטיו דמות חצי אילמת (סיילנט בוב), ונהנה מכל רגע ורגע. יותר מכל מורגשת אהבתו של סמית' לקומיקס, אם כחלק מהעלילה ואם כדרך בימוי והתמקדות בהבעות פנים ובאלמנטים גרוטסקיים ורעיונות מטורפים.

אומרים שקווין סמית' הוא במאי מקסים אך מרוחק משהו. אני אומר קווין סמית' הוא במאי מקסים ומרוחק ממי שבוחר להתרחק ממנו. תפתחו את הראש, נקו אותו מכל דעה קדומה - כי לא משנה מה ידעתם או חשבתם שידעתם קודם - סמית' יגדיר אותו מחדש ויעשה את זה ברור ומצחיק.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully