וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוסיה רוצחת מדינה קטנה בדם קר"

טלי גולדשטין

11.8.2008 / 16:13

נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי קרא לעולם להתעורר, לנוכח המלחמה המשתוללת במדינתו. ארה"ב מאשימה את רוסיה בתכנון המלחמה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: נעמה דרור)

במסיבת עיתונאים שכינס היום (שני), קרא נשיא גאורגיה מיכאיל סאאקשווילי לעולם להתעורר, לנוכח המלחמה המשתוללת במדינתו. לדבריו, המשבר בגאורגיה הוא עניין של זכויות אדם, כלכלה, אנרגיה וביטחון עולמי. סאאקשווילי הוסיף כי "אין מצב שתושבי גאורגיה יסכימו לחיות תחת כיבוש רוסי".

סאאקשווילי האשים את הרוסים בתכנון מוקדם של התקיפה ואמר כי אין סיכוי שהיו להם אלף טנקים מוכנים לפעולה בזמן כל כך קצר. סאאקשווילי כינה את תקיפת רוסיה "רצח בדם קר של מדינה קטנה".

שליח משרד החוץ האמריקאי טביליסי החרה-החזיק אחר סאאקשווילי. "הרוסים אמרנו לנו שהכוחות שעבדו על מסילות הרכבת לאבחזיה לפני חודשיים עשו זאת מסיבות הומניטריות", אמר. "כעת אנו יודעים את האמת. הם רצו לאפשר לרכבות להעביר ביתר יעילות חיילים ותחמושת על מנת לסייע לפלישה רוסית".

נשיא גאורגיה הביע חשש לחייו ואמר כי הרוסים מנסים לחסלו. לדבריו, קרבות עזים מתרחשים כעת ליד העיר גורי. "רוסיה שמה לה ליעד לפגוע בעיתונאים בגאורגיה", אמר. "הרוסים נהנים להרוג אזרחים זרים".

כנשאל האם יש לו תוכניות להגנה על טבליסי או לכניעה, ענה סאאקשווילי כי אינו מתכוון להיכנע. "גאורגיה תגן על כל בית ובית עד כמה שהיא יכולה". לדבריו, טנקים רוסים פלשו לאזורים נוספים בגאורגיה מהחבל הבדלני אבחזיה. "בכפרים שונים בדרום אוסטיה ובאבחזיה שכבשו הרוסים, ושהיו קודם לכן תחת שליטת גאורגיה, ביצע הצבא הרוסי הוצאות להורג של תושבים וטיהור אתני. מה עוד צריך לקרות כדי שהעולם יתעורר ויכיר במתרחש?", שאל.

"הרוסים משקרים, לא פלשנו לדרום אוסטיה"

סאאקשווילי הפנה אצבע מאשימה כלפי המערב ואמר כי בחודשים האחרונים, הרוסים החריפו לאט לאט את התוקפנות נגד גאורגיה ובדקו את הגבולות עם המערב. כשראו שהמערב לא עושה דבר, זה היה בבחינת אישור לתוקפנות. סאאקשווילי הישווה את תקיפת רוסיה לפלישת הנאצים לפולין ב-1939, דבר אותו אמר כבר בימים האחרונים מספר פעמים.

סאאקשווילי קרא להחזרת כל הפליטים לבתיהם, "גם אוסטים וגם אבחזים", הדגיש. "דרום אוסטיה היתה תמיד חלק אינטגרלי מגאורגיה. הגיוון האתני של גאורגיה הוא יתרון ולא חסרון".

הצעת הפשרה של סאאקשווילי היא להקים כוח שלום משותף רוסי וגאורגי. "טענת רוסיה כי פלשנו לדרום אוסטיה היא שקר. איך אפשר לפלוש לשטח הנמצא בתוך המדינה שלך מלכתחילה?", תהה. לסיום, אמר סאאקשווילי כי לארצות הברית יש יכולת להשפיע על רוסיה ועליה להשתמש ביכולת זאת.

מוקדם יותר אמרה שגרירת גאורגיה באיחוד האירופי סלומה סמאדשווילי, כי על האיחוד להבהיר לרוסיה כי יהיו השלכות לקשריה עם הגוש במידה ותמשיך בפעילותה הצבאית בגאורגיה. השגרירה אמרה כי על האיחוד לגנות בצורה חריפה יותר את רוסיה. לדבריה, גאורגיה משלמת עתה מחיר על השהיית הצטרפותה של גאורגיה לארגון נאט"ו. "לא נשמע עדיין גינוי עולמי ראוי שיבהיר לרוסים כי עליהם להפסיק את הלחימה וכי הם מסכנים את טיב יחסיהם בעתיד עם האיחוד. הם צריכים להבין כי יהיה עליהם לשלם מחיר פוליטי", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully