וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לך טלפון של שיפוצניקית?

דימי ריידר וליבי גלבר

12.8.2008 / 7:55

הייתם מזמינים נגרית רק בגלל שהיא אישה? הפעם אנחנו מתווכחים על פמיניזם, אבל רק אתם קובעים

מי מכם שיש לו תיבת מייל, בטח קיבל לפחות פעם אחת את המכתב מהבחורה שעובדת במרכז סיוע לנפגעות פגיעה מינית, אליו מצורפת רשימה של נשות מקצוע אותה היא מבקשת להפנים ולהפיץ. האם זאת הדרך הנכונה לקדם את מעמד האישה? שתי דעות, החלטה אחת – שלכם.


(צילום אילוסטרציות: shutterstok)

בעד - תנו לזה צ'אנס

יש שיטענו שרשימת נשות מקצוע כמו זו שמופצת כיום מעלה חזיון אימים שבו לא רק המצב הנוכחי המפלה נגד נשים מתהפך, אלא ששימוש ברשימה יגרור גם אפליה קשה ומכוונת יותר כנגד גברים.


תגובה כזאת מפספסת את העיקר שביוזמה, שאיננה מניפסט זועם וחרד נגד קבלת שירותים או העסקתם של גברים. היא אמנם אומרת שרוב גורף של תקיפות מיניות מתרחש בסביבה מוכרת על ידי אנשים מוכרים, אבל היא בהחלט לא טוענת שרוב גורף של מגע מקצועי עם גברים מסתיים בתקיפה מינית. מכך גם נובע שהיא לא קוראת להעסיק רק ותמיד נשים, בכל תחום ומצב ולהשתמש במגדר כקו מנחה יחיד בבחירת אנשי מקצוע. אין כאן חרם, אלא ניסיון לאפשרות בחירה בעת הצורך. הרי יש לא מעט סיבות שבגללן אדם ירגיש בנוח יותר ליד בן או בת מינו, אם זה בפסיכולוגיה, במשפטים, או בהסעות.


היוזמה מגיעה מכיוונה של פעילת מרכז לטיפול בנפגעות תקיפה מינית. למרכז כזה ראוי פי כמה וכמה שתהיה רשימה שכזאת. תארו לעצמכם כיצד נפגעת תקיפה מינית תרגיש להכניס גבר זר לביתה (שיפוצניק), להשאר במשרד אטום עם גבר זר אחר (עורך דין, רופא, רואה חשבון), או לעלות לרכבו של גבר זר מאוחר בלילה (נהג מונית). זה שונה ממקרה למקרה, אבל אין ספק שלפחות לחלק מנשים שנפגעו או חוששות מתקיפה, כל פעילות כזאת מלווה באי נעימות מיותרת. למה לא לחסוך אותה מהן?


כל עוד המטרה היא לא לפגוע במזיד בציבור מסוים בגלל הכללה גורפת, לנשים - ולאנשים - הזכות לבחור עם מי יקיימו קשר, מקצועי או אחר. כלומר, לא "לא אעסיק אישה כי היא לא מסוגלת" (או להיפך), אלא "אני ארגיש נוח יותר, בנוסף לכל שאר התכונות אותן אני מחפשת או מחפש, לעבוד דווקא עם גבר. או עם אשה." מה רע? (ד.ר.)

נגד - מי צריך את זה?

המייל המדובר נפתח בציון העובדה שרוב התקיפות המיניות נעשות על ידי אדם מוכר ובסביבה ביתית. לכן, לטענתה של כותבת המייל, יש ליצור רשימה של נשות מקצוע (כבר יש התחלה של כזאת והיא מצורפת למייל) ולהעדיף אותן על פני אנשי מקצוע ממין זכר. לא ברור אם הכוונה היא להקל על נשים שעברו תקיפה מינית כך שלא ייאלצו להישאר לבד בבית עם גבר זר, או כדי לקדם נשים שעוסקות במקצועות שלרוב שמורים לגברים ובכך ליצור שוויון, אפליה מתקנת, שבירת סטיגמות וכו'. כך או כך, זאת טעות.


קידום או העדפה של נשים רק בגלל עצם היותן נשים, בימנו, משיג את המטרה ההפוכה. למה שאזמין שיפוצניקית הביתה רק בגלל שהיא נקבה, למה שאעדיף אותה על איש מקצוע שכבר הוכיח את אמינותו וכישוריו? נשים צריכות לקדם את עצמן בעבודה בזכות המקצוענות שלהן, האמביציה, הכישרון, האמינות. נעשה עוול גדול לאישה שנעסיק מתוך רחמים, או איזה רצון לאפליה מתקנת. אפליה כזאת לא נחוצה במקרה הזה - אמנם מעמד האישה רחוק מלהיות אידיאלי, השוביניזם וחוסר השוויון מכונן בנו כמו מחלה חשוכת מרפא (אם בגלוי ואם בנסתר) אבל רק רצון של נשות מקצוע להצליח בזכות עצמן ולא בזכות היותן נשים יכול ליצור שוויון אמיתי.


אין ספק שהשאיפה ליצירת רשימה של נשות מקצוע מקורה בכוונות טובות, אך אל לנו ולהתייחס לנשים כמסכנות שצריכות עזרה בשביל להצליח. ובהקשר אחר – אישה שעברה תקיפה מינית זקוקה לטיפול רציני, ואני מתקשה להאמין שהימנעות מזכרים (על ידי העסקת נשים) תעזור בצורה כלשהי להחלמה מטראומה נוראית שכזאת. במיוחד בבואנו לעזור, "לעשות טובה" למישהו (מישהי במקרה הזה), חשוב לחשוב על ההשלכות, על המשמעות של מעשים שבאים מכוונות טובות אך יכולים ליצור נזק רב יותר מתועלת. זה אחד מהמקרים האלה. (ל.ג.)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully